Uppsatspris 2014 från Handelns Utvecklingsråd

November 27th, 2013

Hakon Swenson Stiftelsen och Handelns Utvecklingsråd delar årligen ut ett studentuppsatspris som vänder sig till studenter vid högskolor och universitet. Vi vill attrahera studenter att studera och fördjupa sig inom handelsområdet i sina kandidat-, magister- och mastersuppsatser.

Detta uppsatspris syftar till att stimulera duktiga studenter att intressera sig för handeln, samt är ett incitament för en fortsatt god kunskapsuppbyggnad inom området.

Riktlinjer
Handeln som forskningsområde är brett och kan innefatta många olika intressanta forskningsfrågor och perspektiv. En ledstjärna i vår bedömning är dock att uppsatsen ska vara av praktisk relevans för handeln, samt att den är förankrad i en god teoretiskt bas.

Nominering till priset
Studenterna nominerar själv sin uppsats till priset genom att skicka in den för bedömning, samt bifogar även sitt uppsatsbetyg.

Prissumma
Varje år utses två studentuppsatser till vinnare. Dessa erhåller ett stipendium på 20 000 kronor vardera. Hakon Swenson Stiftelsen och Handelns Utvecklingsråd delar således ut var sitt pris.

Read the rest of this entry »

Ekonomifakta söker föreläsare till vårterminen 2014

November 26th, 2013

I september 2012 lanserade Ekonomifakta föreläsningen ”Det har blivit bättre” som gymnasielärare kan boka till sina klasser. Fram till idag har våra föreläsare besökt över 350 skolor och träffat närmare 14 000 elever. Vi vill med denna satsning berätta för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3 om hur Sverige gick från att vara ett fattigt samhälle till att bli det framgångsland det är idag. Vi vill förklara hur sambanden mellan samhällets olika aktörer ser ut, hur dessa påverkar varandra och de ungas vardag. Vi vill helt enkelt prata nationalekonomi på ett språk som unga förstår.

Som föreläsare ska du kunna lägga i genomsnitt två dagar i veckan på att vara ute på skolor, vilket kan innebära en del resor men arbetet kan utan problem kombineras med universitetsstudier. Du utgår från din hemort.

Du bör ha läst minst 60 hp i nationalekonomi och gillar att prata inför folk. Du tycker om att resa och är samhällsintresserad. Vidare är du pedagogisk och tycker det är kul att förklara nationalekonomiska samband och förlopp.

Read the rest of this entry »

Ekonomihögskolan är utvald för test av ett nytt europeiskt flerdimensionellt rankingsystem

November 18th, 2013

En studentenkät skickas ut sista veckan i november – är du en av de utvalda som får förmånen att svar på frågor om oss!

Ditt svar spelar stor roll!

Ämnet företagsekonomi har valts ut att representera Linnéuniversitetet i en första omgång av ett helt nytt internationellt flerdimensionellt rankingsystem som heter U-Multirank.

För såväl ämnet företagsekonomi, som Linnéuniversitetet som helhet, innebär rankingssystemet en möjlighet att jämföras med liknande utbildningar vid andra lärosäten i Sverige och runt om i världen. Exempelvis så kan blivande studenter använda sig av systemet vid valet av utbildning och lärosäte. Linnéuniversitetet vill vara en del av det systemet. Att bli jämförd med andra universitet ger en ny möjlighet till utveckling av utbildningar.

Syftet är, utöver rankingen, möjlighet till benchmarking mellan jämförbara internationella universitet, och systemet är utvecklat som ett progressivt alternativ till de stora rankinginstituten, t ex Times Higher Education, med dess stora fokus på forskning. Linnéuniversitetet deltar i denna första omgång med ca 650 lärosäten runt om världen, varav ett 10-tal från Sverige.

Som en del i U-Multiranksystemet ingår att ett urval av studenter som läser företagsekonomi på kandidat/magister eller masternivå inom fakulteten tillfrågas om att fylla i en enkät. Frågorna rör utbildnings- och kunskapsmiljön men också studentservice såsom studentboende, tillgång till bibliotek, IT m.m. Studenternas svar utgör tillsammans med ett stort antal nyckeltal underlag för rankingen.

Denna enkät kommer att skickas via e-post till berörda studenter under vecka 48 och enkäten är öppen fram till den 31 december.

Kontakta projektledare Magnus Eriksson magnus.eriksson@lnu.se universitetsledningens kansli, om du har några frågor kring enkäten.

Några röster om U-Multirank hittar du här

Sacos blogg- Rörlighet om arbetslivsanknytning

Fexspan – Rättvisare rankingsystem för världens universitet

Multiranks hemsida

 

 

Uppsatspris i hållbarhet och företagsetik

November 14th, 2013

Med start hösten 2013 delar RiseB – forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik – ut ett årligt uppsatspris till bästa företagsekonomiska uppsats vars fokus är hållbar utveckling och/eller företagsetik.

Varje företagsekonomisk institution vid svenska universitet och högskolor har rätt att nominera en (1) uppsats att representera lärosätet.

Prissumman uppgår till 25 000 kr. Andra och tredjepristagare får ett hedersomnämnande av juryn.

Sista ansökningsdag 30 november 2013
Läs mer om priset och anmälningsförfarande på www.riseb.se

Motsvarande pris kommer att dela ut även nästa år.

Traineeplats på svensk-amerikanska handelskammaren i Atlanta inom Marketing och Events

November 11th, 2013

Marketing and Event Coordinator Intern to the Swedish-American Chamber of Commerce in Georgia

About Swedish-American Chamber of Commerce Georgia, SACC-Georgia

The Swedish-American Chamber of Commerce Georgia, SACC-Georgia, is a non-profit organization promoting the exchange of business, trade, investment, technology, education and culture between Sweden and the state of Georgia, U.S.A. This is achieved through a combination of networking events, cultural events, market research, trade programs, and various member services.

Position Summary
The Swedish-American Chamber of Commerce Georgia offers a position as a Marketing and Event Coordinator intern. In this position you need to be able to work independently under supervision and be involved in various projects at the same time. Being service minded is as important to us as your professional skills.

Main tasks in this role are to keep the website up to date, communicate through our social media tools, create and develop newsletters, marketing collaterals, invitations, press releases and other send outs. In addition to this, your tasks includes promoting the Chamber, organizing various Chamber events and routine administrative tasks. This is a position of great possibilities to enhance your personal experience both professionally and personally.

Read the rest of this entry »

Välkommen till Café Karriär 5 december på Café Tufvan i Växjö

November 11th, 2013

Studenter, kom och lyssna, fika och ställa frågor till Södra Skogsägarnas HR-specialister, Åsa Svensson och Åsa Abrahamsson.

 

 

De berättar om hur Södra Skogsägarna rekryterar och vilka olika yrken som finns hos den ekonomiska föreningen, Södra.

Vi bjuder på fika under tiden.

När? Torsdag 5/12 kl. 15.00–15.45

Var? Café Tufvan

Välkommen /LNU-Karriär

Läs mer om våra aktiviteter på www.lnu.se/karriar

 

Fotbollsplanen utanför Kalmar Nyckel är ömtålig nu

November 11th, 2013

Kalmar kommun uppmana våra studenter att inte använda fotbollsplanen utanför Kalmar Nyckel. Planen är mycket skör just nu när nästa års gräsplan växer fram.

 

Gör ditt exjobb på Playsam, där designen är som bäst

November 7th, 2013

Förslag/Uppdrag:
Upprätta förslag på marknadsplan/kommunikationsplan för användande av sociala medier för Playsam. Undersöka möjliga vägar att använda sig av sociala kommunikationsvägar facebook, twitter, bloggar osv. En manual som beskriver alternativ och en implementeringsplan.

Känsla – Design – Identitet
Playsams vision är att skapa tidlösa gåvor. Gåvor som berör och talar till alla sinnen. Färgen som glänser. Formen som vill röras. Playsam vill väcka lekfullheten och glädjen till liv. Glädjen över att ge. Glädjen över att få ta emot. Gåvor som designats för både handens och ögats lust. Med våra enkla och avskalade former ber vi dig att vara medskapande. Tillåt dig ryckas med. Njut av färgen, formen och ytan. Tillsammans skapar vi Playsams själ.

Unik design och omsorg om de små detaljerna är en av förklaringarna till att våra produkter älskas av världen. Våra enkla, arketypiska former tilltalar människor från vitt skilda kulturer. Norge, Japan, Australien, USA – den renodlade formen ger betraktaren, oavsett kulturell bakgrund, möjlighet att lägga till sina egna detaljer. Playsam är idag ett internationellt erkänt varumärke och ses runt om i världen som en av ikonerna för skandinavisk design.

Kontakta Carl Zedig, zedig@playsam.se www.playsam.se

Mer om Playsam och exjobbet

Entreprenörskapsvecka 19-22 nov i Kalmar och Växjö

November 5th, 2013

Varje dag kl. 16.30, tisdag till fredag, under v. 47 sker en entreprenörskapsaktivitet på Linnéuniversitetet. Alla aktiviteter har ett eget tema fyllt med inspirerande möjligheter och idéer om entreprenörskap. Välkommen!

Entreprenörskapsveckan är en del av Global Entrepreneurship Week.
Läs mer på www.lnu.se/deu

PROGRAM

Invigning och Open innovation
Veckan börjar med invigning kl 16.30. sedan tar Open innovation vid. Här har du möjligheten att vara med på en spännande utmaning under entreprenörskapsveckan.
Tid och plats: Tis 19 nov kl. 16.30, Kalmar: Falken C305, Växjö: Södra salen

Socialt/Hållbart entreprenörskap
Kalmar: Sebastian Stjern, ägare av The fair tailor samt projektledare och affärscoach för CSES. Sebastian är övertygad om att det går att tjäna pengar och rädda världen.
Tid och plats: Ons 20 nov kl. 16.30, Kalmar: Falken C305

Växjö: Sofie Sjöstrand, samhällsentreprenör, ger sin bild av socialt företagande. Hon berättar hur det gick till när Nätverket SIP startade en social butik som säljer hjälpmedel. Patrik Appelquist, ägare av Dumptee. Företaget som gör t-shirts av skräp från en soptipp i Nicaragua. Moderator Erik Rosell, Linnéuniversitetet.
Tid och plats: Ons 20 nov kl. 16.30, Växjö: Södra Salen

Hitta ditt drömjobb
Under ett två timmars seminarium berättar Drivhuset och MIK Future om tre konkreta vägar som kan leda just dig till ditt drömjobb. Kom och lär dig om vikten av nätverk, hur du kan starta ditt eget drömföretag och hur du kan vässa ditt CV för att få drömjobbet!
Tid och plats: Tors 21 nov kl. 16.30, Kalmar: Falken C305, Växjö: N1017

After work mingel
Vi tackar alla deltagare, studenter och samarbetspartners genom att bjuda in till after work buffé. Open innovation resultat ska avslöjas och priser delas ut.
Tid och plats: Fre 22 nov kl. 16.30, Kalmar: Stars and Stripes, Växjö: Restaurang Christina

Chans att komma i kontakt med en grym reklambyrå och en grym mäklarbyrå i Kalmar!

October 29th, 2013

Vi på Alarmstreet Reklam behöver ha hjälp med att utföra en kundundersökning åt en mäklarbyrå, Pontuz Löfgren AB i Kalmar.

Uppdraget går ut på att intervjua personer på stan, ställa tre öppna frågor och samla in svaren. Vi vill ha in svar från 100 personer varierande åldrar, bostadsform och område. Uppskattar att detta tar en dag på stan.

Någon form av kompensation kommer naturligtvis att delas ut.

Låter detta intressant ring eller maila mig senast 5 november så berättar jag mer!

Josefine Dahlgren
Alarmstreet Reklam

Josefine@alarmstreet.se
070- 43 32 567

Företagande.se söker en eller flera studenter för extra arbete

October 29th, 2013

Jobbet kommer att bestå av att skriva en Guide / wiki där vi på ett enkelt sätt vill förklara olika bokföringshändelser och även visa exempel på dessa.

Du väljer dina arbetstider själv och får betalt per ord.

Du kan bokföring och det är viktigt är att du kan formulera dig på ett pedagogiskt vis och tycker om att skriva.
Du kommer att får vara med att utforma själva upplägget så en viss kreativ förmåga är också önskvärd.

Ansök direkt till mikael@foretagande.se

Praktikplats på svensk-amerikanska Handelskammaren i Washington DC

October 29th, 2013

SACC-DC Internship Program of 2014: We are looking for a new Intern/Executive Assistant!

Position Summary:
This full time internship will start with six months at the Swedish-American Chamber of Commerce of Washington D.C., a membership organization dedicated to the development of useful business relationships between the United States and Sweden. The internship will give you a valuable international experience and great possibilities for networking with both Swedish and American companies. We have many joint events together with the Swedish Embassy, which also is located in the beautiful House of Sweden in Washington, D.C. As an intern, you are highly involved in the execution of Chamber events, projects and operational activities, and you have an important role in ensuring the success of the Chamber.
You will collaborate closely together with the Executive Director, the Board of Directors and the members of the chamber.
Read the rest of this entry »

The last day to sign up for exams that take place January 7-11 is December 17!

October 28th, 2013

Dear student,

As the holidays this year occurs in the middle of the work weeks, the last day to sign up for exams that take place between January 7 and January 11 is affected.

The last day to sign up for these exams is TUESDAY December 17! Sign up opens four weeks before that.

Please remember that late sign up is not possible, and students that have not signed up are referred to going directly to the exam room and hope there is an open seat, however, that cannot be guaranteed. For the regulations regarding this change, please see page 13 in Local Regulations for Examinations at First and Second Cycle Levels at Linnaeus University

The concerned exams are:

Read the rest of this entry »

Anmäl dig senast 17 december till tentor som går 7-11 januari

October 28th, 2013

Bästa student!

Då jul och nyår infaller mitt i veckorna i år, påverkar detta vilken dag som är sista anmälningsdag till tentor som går i perioden 7 januari – 11 januari 2014.

Sista dagen för anmälan till dessa är TISDAG 17 DECEMBER! Anmälan öppnar 4 veckor före dess.

Kom ihåg att sen anmälan inte är möjlig, utan studenter som missat att anmäla sig hänvisas till att gå till tentamenslokalen och hoppas på att ledig plats finns, men det kan inte garanteras. För regelverk kring ändringen hänvisas till sida 12 i dokumentet Lokala regler för examinationer på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet

Tentorna detta berör är:
Read the rest of this entry »

Utbildningar från Österreichische Bodschaft (Österrikes ambassad)

October 28th, 2013

Utbildningarna är:

  • Diplomstudier (internationella relationer, ska ha examen inom valfritt ämne)
  • Master of advanced international studies
  • Master in environmental technology & international affairs (politiska, ekonomiska och juridiska stud)
  • Sommarkurs i österrikisk kulturgeografi och tyska

Läs mer i bifogade brev.

Praktikplats på Svenska Handelskammaren i Amsterdam

October 28th, 2013

Ser du dig själv på Svenska Handelskammaren i Amsterdam till våren? Då är du hjärtligt välkommen att ladda ner ansökningsannonsen bifogat och skicka din ansökan till

info@swedishchamber.nl innan den 8 november, 2013.

Vi ser fram emot att ta emot din ansökan.

Söker två praktikanter februari – juni 2014

Student och näringsliv, ett kreativt möte 15/11 kl 08:30-10:00 i Kamlar

October 22nd, 2013

Student: Möt regionens näringsliv, få svar på dina frågor och skapa värdefulla kontakter för framtiden.

Företag: Möt dagens studenter – nästa generations arbetstagare eller egna företagare.

Välkommen till en frukost där vi blandar företag och studenter i mindre grupper för utbyte av erfarenheter och diskussioner om samverkan under studietiden, framtida näringsliv och arbetsliv. Platserna är begränsade så först till kvarn gäller.

Var: Calmar Stadshotell

När: Fredagen den 15 november kl 08:30-10:00

Anmälan för studenter: linda.olsson@drivhuset.se

Anmälan för företag: linda.leonhardt@lnu.se

Sista anmälningsdag är den den 1 november

Aktiviteten är kostnadsfri och vi bjuder på frukost!

Business Day 6 november i Kalmar

October 22nd, 2013

Vad har du för mål med att utbilda dig? Kan denna dag vara något för dig? 

BusinESS day startar kl 09:30 den 6 november 2013!

BusinESS day är en arbetsmarknadsdag där företag från Kalmar regionen är inbjudna för att förena näringsliv och studenter samt att uppmärksamma regionens potential gentemot framtida medarbetare. Under dagen kommer ett antal företag att föreläsa om entreprenörskap, vikten av marknadsföring och cv-vägledning. Utöver detta kommer även en hemlig gästföreläsare att ingå i dagens schema. Dagen på ekonomihögskolan kommer sedan att avrundas med en paneldebatt där entreprenörer och potentiella arbetsgivare svarar på de frågor som studenter kan tänkas ha till dessa.

Efter denna fullspäckade dag styr vi stegen mot en avslutande kvällsaktivitet där studenter och näringsliv får en sista chans att mötas i en mer avslappnad miljö. Kalmar ESS tycker att det är viktigt med en potentiell ingång till framtida arbetsgivare redan under studietiden. BusinESS Day är även ett utmärkt tillfälle att träffa nya människor och nätverka samt ta del av andra aktiviteter som är en fördel för dig som student.

Det som skiljer BusinESS Day från andra arbetsmarknadsdagar är att denna dag är fylld med olika aktiviteter under hela dagen, istället för en stor mässa med montertorg. Detta för att ge mervärde för både studenter och företag som medverkar under dagen. Man får genom aktiviteter som tävlingar, lunchmingel, föreläsningar med mera lättare möjlighet att nätverka på ett mer aktivt och intimt sätt, både med företag och studenter.

Se hela dagens schema!

Exjobb inom Health Management på Atlas Copco i Kalmar

October 22nd, 2013

Utvecklingssamtal – när det fungerar som bäst!

Omfattning:

15 poäng. Start våren 2014

Bakgrun
d:
Våra medarbetare är nyckeln till vår framgång. Vi arbetar tillsammans i en global koncern, som drivs av kunskap och lärande. Vår värdegrund präglas av samarbete, engagemang och innovation. Ovanstående är basen för vårt HR arbete. HR är en del av affärsstrategierna och vårt arbete sker i nära samarbete med affärsverksamheten för att uppnå satta mål.Kompetensförsörjning är en övergripande uppgift för oss. Att se till att företaget har den kompetens som krävs vid varje tidpunkt för att kunna fortsätta att utvecklas som en framgångsrik aktör på en marknad med allt hårdare konkurrens.
Vi följer kontinuerligt upp att alla medarbetare har haft minst ett utvecklingssamtal senaste året. Uppfyllandegraden är hög. Vår övertygelse är att det finns en stor kraft och dynamik i utvecklingssamtalet – när det fungerar som bäst. Nu vill vi ytterligare öka kvaliteten på samtalet. Hur fungerar utvecklingssamtalen när det fungerar som bäst?

Syfte:

Nulägesbeskrivning, önskat resultat och vägen dit:
1) Nulägesbeskrivning: utvärdera och följa upp hur utvecklingssamtalet uppfattas idag – av chefer och medarbetare.
2) Önskat resultat: hur fungerar ett utvecklingssamtal när det fungerar som bäst?
3) Handlingsplan: vad krävs för att vi ska ta oss dit?

Genomförande:

Genomförandet sker genom att:
• Intervjua medarbetare och chefer
• Eventuell enkät
• Litteraturstudier/benchmarking

Avrapportering/handleding:

Avstämning med handledare görs 1 gång varannan vecka under perioden. Avstämning kan göras med en status-rapport med nuläge, som mailas till Atlas Copco.
- Leveransen består av en rapport med presentation på nuläget, analys samt strategier och förslag till handlingsplan för att nå önskat resultat.

För mer information kontakta

Ursula Jarl
Human Resources Manager

Phone dir: +46 (0)480 47 61 47 – mobile: +46 (0)708 46 61 47
E-mail:  ursula.jarl@se.atlascopco.com

Visit Atlas Copco at: www.atlascopco.com

Examensarbeten inom Atlas Copco nationellt

October 22nd, 2013

På Atlas Copcos facebooksida finns en mängd olika uppsatsförslag.

Nyfiken?