Archive for February, 2011

Skrattattack

Tuesday, February 22nd, 2011

Händer det ibland att någon säger något, som du finner extremt roligt och att du känner hur skrattet fullkomligt bubblar inom dig? Du ger efter och låter skrattet välla ur dig, till omgivningens förvåning. Du möts av undrande blickar, men samtidigt märker du att de som tittar på dig också drar på smilbanden. När någon i vår omgivning skrattar på ett uppriktigt och genuint sätt, så smittar det. Numera finns det skrattkurser för att man har upptäckt hur välgörande och hälsosamt det är att skratta. Det finns ju även kramkurser och kurser för allt möjligt, som egentligen lär ut något vi redan kan och vet. Problemet är bara att när vi har för bråttom, har vi inte tid att skratta. Men hur välgörande är det inte att sitta ner en kväll och bara storgarva till en rolig film. Eller att träffa vänner som man kan skoja och skratta med. I landet lagom får man emellertid inte vara för glad eller ha för mycket skratt i sig, för då blir man betraktad som oseriös och flamsig. Men du har forskningen på din sida, så låt skrattet och glädjen vara en del av din vardag. Hinner du inte skratta eller har svårt för att bli smittad av andras skratt, så se det som en signal på att du kanske är överbelastad på något sätt.

Livet som en trasmatta

Thursday, February 17th, 2011

Tänk dig livet som en trasmatta, där varje tråd i mattan som vävs in, är erfarenheter som du gör dig i livet. Många olika trådar bildar ett mönster, som kan vara svårt att få syn på utan perspektiv. Beroende på hur livet har farit fram med oss, kan mönstret vara mer eller mindre harmoniskt. Ofta drar vi emellertid slutsatser av tidigare erfarenheter, när vi tolkar och förstår det som pågår just nu. Bär vi med oss negativa, destruktiva tankemodeller för hur vi uppfattar oss själva och andra, så befäster vi dem mer och mer för varje gång vi drar samma slutsats. För varje tråd som då läggs till, blir mönstret tydligare, djupare och allt mer negativt. Det vi upprepar blir invant och väldigt sant, vilket påverkar de val vi företar oss framöver. Med andra ord så upprepar vi samma sak gång på gång, vilket ger samma resultat. Att skriva ner sina ”trådar” eller att sätta ord på dem när någon annan lyssnar, kan vara två sätt att få perspektiv. Det är först när du kan se mönstret, som du kan få insikt om att det går att välja andra färger och material till din egen, individuella trasmatta. Det går att bryta och byta mönster! Vi på Studenthälsan finns till för studenter, som fastnat i negativa mönster. Du hittar oss på www.lnu/studenthalsan.

Alla hjärtans dag

Thursday, February 10th, 2011

Den 14:de februari firar vi ”alla hjärtans dag” i Sverige. En sed som i modern tid går i kommersialismens anda. Om man bortser ifrån alla gåvor som finns att köpa med Valentinprägel, finns det en god poäng med att uppmärksamma denna dag. När vi tänker goda tankar om andra och visar vår kärlek, mår vi själva bra och känner oss gladare. Men varför ska vi bara begränsa oss till att tänka bra om dem, som vi verkligen tycker om? Vi kan faktiskt också öva oss i att tänka gott om människor, som vi stör oss på eller som vi känner oss otrygga med. När vi byter ut negativa, vanemässiga tankar, mot mer positiva eller neutrala tankar, påverkar det hur vi känner oss tillsammans med personer, som vi har svårt för. Vi får en annan, bättre känsla i kroppen, vilket faktiskt får oss att må bättre. Så om inte annat, så kan du tänka gott om dina ”fiender” av rent egoistiska skäl. Lägg dina värderande, dömande tankar åt sidan och öva på att tänka positiva eller mer beskrivande tankar. För varje negativ tanke, hitta minst två positiva mottankar. Vänta inte till ”alla hjärtans dag”, börja idag, fortsätt imorgon och se om det blir någon skillnad för dig.

En god hälsa

Tuesday, February 8th, 2011

Vi fullkomligt överöses av goda råd och rekommendationer för att förbättra vår hälsa. Ändå har vi enorma sjukvårdskostnader för livsstilsrelaterade åkommor. Vad innebär det egentligen att leva hälsosamt? De flesta av oss lever ganska inkonsekvent och motsägelsefullt. Vi kan ha dagar av hälsosamma val, för att sedan ”unna” oss diverse onyttigheter under helgerna. Att unna sig innebär med andra ord att man ger sig själv tillåtelse att äta eller dricka något, som man annars undviker utifrån en hälsoaspekt. Problemet är att när vi unnar oss något så uppnår vi bara en kort tillfredställelse i vårt belöningssystem. Det goda har så kort varaktighet att jag kanske måste upprepa det igen och igen. Det är på det sättet som jag så småningom kan utveckla ett osunt begär eller beroende. Detta leder till en känsla av missnöje, så fort tillfredsställelse efter intaget går över. Men borde det inte vara så, att när vi unnar oss något så skulle det vara förknippat med något extra bra. Tänk om man skulle fundera på vad man behöver istället för vad man har begär efter. Jag kanske inte behöver massa socker eller alkohol för att fira något. Om jag känner efter, så kanske jag upptäcker att jag är trött, för att jag sovit för lite under veckan. Då kanske jag ska unna mig ett lyxigt bad eller en skön, varm dusch, en god bok och att lägga mig tidigt. Eller så kanske jag inser att jag haft alldeles för lite tid att umgås med min partner eller vänner. Då kan jag unna mig tid för att bara vara fullständigt närvarande med den eller de som är viktiga för mig. Fundera på vad du behöver och vad du kan unna dig. Om du träna på att lyssna på dina behov istället för att slaviskt följa dina begär, kommer du med tiden att göra hälsosamma val utan att det känns som en uppoffring.

En skillnad som gör skillnad

Friday, February 4th, 2011

Idag har jag återigen konfronterats med vädrets makter. Kraftig blåst (motvind) kombinerat med ihärdigt snöande. Flingorna träffar en rakt i ögat, vilket är smärtsamt och gör att man måste blunda. Det kan visserligen vara både spännande och intressant att cykla och blunda, men kanske inte så hälsosamt. Nu står jag vid mitt skrivbord och tittar ut på ovädret istället. Jag är varm och torr. Ute stretar människor fram i blåsten med kisande blick. Precis så kan man beskriva skillnaden när vi tränar oss i att observera och beskriva våra tankar, istället för att agera. Jag är inte mitt i mina jobbiga och negativa tankar. Genom att ta ett steg tillbaka, kan jag få perspektiv och en möjlighet att upptäcka, att tankar är bara tankar, inte några sanningar. Jag kan välja att tänka och göra något annorlunda. Nästa gång du drabbas av ilska eller otålighet, ta ett steg tillbaka och granska dina känslor. Vad vill dina känslor att du ska göra? Måste du agera, eller kan du prova att andas tills ilskan eller otåligheten klingar av? Om du kan välja, hur vill du helst agera när du blir arg eller otålig? Hur blir det om du gör som du vill, istället för att följa impulsen och göra som du brukar?

Att hitta sin inre motivation

Thursday, February 3rd, 2011

En förutsättning för att verkligen lära sig något är, att veta vad målet med kunskapen är. Utan ett tydligt mål, är det svårt att uppnå goda resultat. Kanske du läser på universitet för att du inte vet vad du annars kan göra. Möjligtvis är du tveksam till den utbildning du valt eller till att studera överhuvudtaget. Eller så vet du precis vad du vill och utbildningen är biljetten dit, vilket får studierna att kännas som en transportsträcka. Oavsett hur det kan vara ställt, så kanske det blir svårt för vissa studenter att uppleva studierna som meningsfulla just nu. I tanken är du någon annanstans, vilket gör att du inte känner dig engagerad och motiverad. Det är tufft att äta leverpastej varje dag, när man egentligen är sugen på ost. Kan du ändra ditt sätt att tänka, så att det blir mer attraktivt för dig att vara här och nu? Oavsett hur du tänker, så leder du dig själv till det du får och det du gör. Prova att tänka något annat om dina studier, som är mer neutralt eller till och med positivt och se om det gör någon skillnad för dig.