Archive for April, 2011

Hjärnenergi

Wednesday, April 27th, 2011

Vår hjärna behöver bränsle för att kunna tänka och fungera optimalt. En svältande hjärna är inte särskilt logisk eller rationell. När vi inte äter tillräckligt måste kroppen hushålla med sina resurser och då dras förbränningen ner. Hjärnan signalerar svält och då gäller det att spara på energin. När vi har energibrist blir det mycket svårare för oss att lösa problem eller att förstå komplicerade samband. Vi blir helt enkelt lite mindre smarta och har vi negativa tankar om oss själva sedan tidigare, så riskerar de att få mycket större fäste. Det är därför viktigt att vi försöker äta regelbundet under dagen och i lagom mängd. Det har också betydelse vilken typ av föda som vi väljer. Felaktiga kostvanor kan leda till nedstämdhet. Det lönar sig därför att tänka igenom sina matvanor och att planera sina måltider. Att inte ha tid, är inte en ursäkt som håller. De flesta hinner en massa saker varje dag, som inte är alls lika viktiga, som att äta och ge sig själv lite måltidsro. Vill du prestera på topp? Skaffa dig goda matvanor och gör genomtänkta livsmedelsval.

Rädsla

Tuesday, April 26th, 2011

De flesta av oss kan bli väldigt rädda emellanåt och en del av oss går runt och är rädda mer eller mindre hela tiden. När rädslan tar överhanden i våra liv, blir den livshindrande. Ju mer vi undviker det som skrämmer oss, desto mer skrämmande ter det sig. Om vi låter rädslan styra oss, tar den mer och mer överhanden. Det leder till att vi gör inskränkningar i livet och undviker saker, som kan utveckla och berika oss. Bästa sättet att komma över vår rädsla är att utmana den och att utsätta oss för det som skrämmer oss. I vår fantasi målar vi upp olika skräckscenario, men i det verkliga livet blir det sällan så farligt. Varje gång du vågar göra något, trots att du är rädd, vinner du en seger över rädslan. Våga mer, så kommer du garanterat få det roligare.

Smärta

Thursday, April 14th, 2011

Ibland gör det ont att leva. Vi drabbas av förluster, tragedier eller olika typer av svårigheter i livet som är smärtsamma för oss. Vi vill inte ha smärta i våra liv, vi vill må bra och vara lyckliga. Det är emellertid inte så enkelt för oss alla gånger. Att leva innebär att känna smärta. Det finns inget smärtfritt liv trots alla mirakelpiller och droger, som tillfälligt kan dämpa smärtan och ångesten. När vi lider, vill vi genast få bort det. Inte ens lite huvudvärk vill vi ha. Vi äter smärtstillande som aldrig förr. Ju mer vi flyr ifrån det onda på kort sikt, desto mer ökar det på lång sikt. När vi får huvudvärk, så betyder det något. Vår kropp signalerar obalans på något sätt. Likaså kan ångest ses som en informatör om att något inte står rätt till. Genom att vara i det smärtsamma, att sätta ord på det vi känner, kan det bli lättare att uthärda den. Smärta kan få oss att tappa fotfästet för en tid och ta mycket energi i anspråk. Men när vi tar oss igenom den, kan vi så småningom lämna den. Att dela vår smärta med andra kan göra den lättare att bära. Har du det jobbigt i ditt liv just nu, stanna upp och försök sätta ord på vad som pågår. Behöver du hjälp, kan du vända dig till Studenthälsan.

Beslutsångest

Tuesday, April 12th, 2011

Har du svårt för att bestämma dig? Tvekar du dig beslutssjuk kring vilken kurs du ska välja till hösten? Vet du aldrig vilka kläder du ska ha på dig och ägnar massa tid till klädprovning varje morgon? Går du till affären för att handla middagsmat utan att veta vad du är sugen på eller har lust att laga, bara för att upptäcka att du kommer hem med en yoghurt och en brödlimpa istället? Det är inte lätt att välja när det finns så otroligt många valmöjligheter. Ibland blir det bara för mycket för oss och vi fastnar i obeslutsamhet. För att göra det lättare för dig själv, kan du behöva ägna mer tid till att tänka och planera. Fundera ut vad du vill och längtar efter, innan du börjar kolla upp alla möjligheter som finns. Emellanåt kan det också underlätta att bara bestämma sig för något och hålla sig till det. Alla val är inte lika viktiga och om man valt något som känns fel, kan man alltid ändra sig. Jag tror vi lägger för stor vikt vid att vi hela tiden ska välja det rätta. Ofta vet vi inte förrän i efterhand, vad som var mer eller mindre rätt för oss. Med andra ord kan jag inte alltid sitta och tänka ut vilket som är det absolut bästa valet, utan jag måste prova mig fram. En god självkännedom ökar emellertid sannolikheten att man väljer något som passar en. Nästa gång du ska fatta ett beslut, se det inte som livsavgörande, utan tänk på att stängs en dörr, så öppnar sig en annan.

Missnöje

Wednesday, April 6th, 2011

Händer det att du emellanåt drabbas av en känsla av missnöje? En inre visshet om att det inte står rätt till. Att det är något som är fel, att någon har skadat dig på något sätt, att du upplevt något kränkande eller att saker och ting helt enkelt är orättvisa. Varför ska alla andra… men inte du…? När ska det bli din tur och vad är det för fel på dig? Vi kan nog alla relatera till sådana upplevelser. Problemet är, att det vi fokuserar på växer istället för att avta. Bästa sättet att bli av med sitt missnöje är alltså inte att fördjupa sig i känslan. Fast det är ofta det vi gör, eftersom vi inte kan acceptera saker och tings tillstånd. Vi vill att det ska vara på ett annat sätt. Vi drar oss inte heller för att beklaga oss eller söka stöd hos vänner, som kanske har anledning att känna samma missnöje som vi. Då är vi plötsligt en liten missnöjd grupp, vilket inte heller leder till att missnöjet minskar, tvärtom har det ökat. Hur ska man göra då? Är det något du är missnöjd över, som du kan förändra, så gör det. Kan du inte påverka det, så är det heller inte någon idé att vara missnöjd över det. Släpp då taget om ditt missnöje och försök att hitta saker som du kan vara nöjd med istället.

Förväntan

Friday, April 1st, 2011

Ibland kan vi gå runt och småle för oss själva. Vi tänker på något roligt, som vi ser fram emot. Att se fram emot något kan göra oss lika glada och lyckliga, som att faktiskt uppleva det vi längtar efter. Att ha positiva förväntningar på livet, till exempel att det snart kommer hända något roligt eller att du kommer ha sagolik tur inom kort, medför positiva känslor i kroppen. Tyvärr har vi ofta en tendens att snarare oroa oss inför framtiden, än att närma oss den med ett öppet och förväntansfullt sinne. Oavsett hur vi ser på framtiden, så vet vi inget om den, hur gärna vi än vill tro det. Med ett tillstånd av förväntan inom oss, gör vi förmodligen andra val här i livet, jämfört med om vi låter vår oro styra oss. Men invänder pessimisten, man kan ju inte gå runt och lura sig själv och tro att något kul ska hända. Fast är det inte just att lura sig själv, som vi gör, när vi oroar oss? Hur ofta har det blivit exakt som du tänkt dig, när du oroat dig för saker? Min erfarenhet är, att det ofta går mycket bättre än vad jag föreställt mig. Eller så har det blivit på ett helt annat sätt. Istället för att tänka massa oroliga tankar, kan jag välja att tänka förväntansfulla tankar. Det är bra mycket hälsosammare och dessutom roligare än att hänge sig åt orostankar.