Archive for February, 2012

MMM – motvilja mot måndagar

Monday, February 27th, 2012

Söndagsångesten är redan bortblåst för måndagen är här. Söndagsångesten uppstod i samma ögonblick, som du tankemässigt upphörde att vara kvar i nuet och började tänka på måndagen. Helgen passerade i 190 och nu är det dags för en ny arbetsvecka. Du känner inte för att kliva ur den varma, sköna sängen. Du känner inte för att stressa dig igenom morgonbestyren, för att med andan i halsen hinna i tid till föreläsningen eller jobbet. Minnet av långa, utdragna helgfrukostar gör sig påmint och ökar din känsla av motvilja och olust. För alla som inte arbetar helg, innebär veckoslutet en lättnad från tidskampen, från känslan av jäkt och stress. Det är en möjlighet till att sjunga långsamhetens lov, till att vara och följa lusten, intresset och nyfikenheten. Veckodagarna blir för dig dess motsats. Oftast är du försenad, hinner inte med frukost, hinner inte med nuet, du har bara bråttom. Olusten kommer sig av alla krav, alla tankar på veckans göromål, allt du ska få gjort, en utdragen raksträcka av plikter, arbetsuppgifter och tidspress. Du rusar iväg i dina tankar, gång på gång och din kropp gör sig redo, anspänningen ökar. Motvilja och olust är inga angenäma känslor, de påverkar dig i negativ riktning. Tänk, om du kunde vara i nuet och det du håller på med för stunden. Att ta en liten sak åt gången och släppa alla tankar på det som väntar sedan. Låt måndagen komma med ett tillåtande sinne. Ge dig själv mer tid av din tid, det är kanske värt att stiga upp tidigare, för att uppleva morgonen i lugn takt. Soluppgångar är lika vackra på måndagar, som de är på helgen, om du väljer att uppmärksamma dem.

Att närvara i det grå

Thursday, February 23rd, 2012

I Kalmar igår, var det snålblåst, duggregn och slöslask ute. Ett tillfälle att öva mindfulness. Många är vi, som helst bara går på autopiloten en sådan dag. Vi vill inte ta in det blöta, fuktiga, blåsiga och grå. Vi står mycket hellre på en strand i sommarvärme och betraktar en soluppgång eller solnedgång. Vid sådana tillfällen är vi mer motiverande till att vara närvarande, även om det inte behöver vara lättare. Våra dömande, bedömande tankar om väder leder till, att vi bitvis väljer bort att vistas utomhus. Kanske våra föräldrar har lärt oss vilken typ av väder som vi kan vara ute i och vice versa. Om du har barn, vet de också förmodligen vilka bedömningar av väder som gäller. Dömande tankar leder inte till ett öppet, nyfiket och utforskande sinne, dömande tankar stänger oss och får oss att välja bort. Det grå, trista och oattraktiva vädret finns emellertid här ändå och ger oss en möjlighet till att utforska och upptäcka något nytt. Allting som är, som pågår nu, finns alltid nära oss inom greppbart avstånd, om vi väljer att fånga ögonblicket. I snålblåsten kan man höra vindens musik, se fåglar som surfar på vindvågor, känna hur det biter till i kinderna, få smak av saltstänk från havet och förnimma dofter av jord, hav, tång med mera svepa förbi. Det grå kan börja skifta i olika nyanser av grått eller te sig stillastående. När himlen verkar stå stilla, kan du ta tillfället i akt att också stanna upp, om så bara för en liten, kort stund. Ett andrum, där du inte behöver göra något annat än att bara vara precis här och nu. En grå himmel, snålblåst och duggregn är en möjlighet till en stunds återhämtning. Fundera över dina egna dömande tankar kring annat än vädret och se vart de har fört dig, vad du valt bort och gått miste om.

 

Värdet av att prestera och anstränga sig

Tuesday, February 21st, 2012

Vi lever i en tid av prestationsångest. I takt med allt större inflytande från sociala medier, har det blivit allt viktigare för oss, att visa upp hur mycket vi hinner med och kan prestera under en dag. Dessvärre är det inte särskilt hjälpsamt för vår självkänsla, att ständigt prestera, bara för att känna att vi duger och är bra. Vi blir aldrig nöjda och tillfreds inombords, om vi ständigt prestera för att andra ska gilla och beundra oss. Allt fler kändisar går ut offentligt och berättar om utmattningsdepression och utbrändhet samt hur detta resulterat i ett nytt sätt att leva. Att det sedan kan ses som ytterligare en prestation, att nu visa upp, att man inte presterar längre (i tex bokform), kanske man inte tänker lika mycket på. Risken med allt prat om att gå in i väggen är, att det ses som fel och fult, att vilja prestera. Det är bättre att ta det lugnt och akta sig, så man inte överanstränger sig. Fast utan ansträngning kommer du inte någonstans. Du kan öva dig på att prestera för din egen del och anstränga dig, bara för att det får dig att känna dig nöjd och tillfreds. Tänk hur det känns när du pluggat och jobbat hårt med en uppgift över en längre tid, där du verkligen har gjort ditt bästa. När den är klar, kan du känna dig nöjd och stolt med din prestation och att du slutfört uppgiften. Det finns ett värde i att satsa, anstränga sig och jobba för att uppnå ett visst mål. Det handlar inte om vad andra gör eller uppnår, det handlar om att du gör det du vill, för din egen skull. Våga satsa, utmana dig själv och spräng dina tidigare gränser, för vad du trott var möjligt för dig!

Tillit

Thursday, February 16th, 2012

Du vet, att  faller du,  finns det någon som fångar upp dig. När du är svag finns det andra, som ger dig styrka. När du är rädd finns det vänner, som ingjuter mod i dig. Du litar på dina nära och kära. De finns där för dig med sin kärlek. Du är trygg, omhuldad av kärlek sedan barnsben och du har tillit till människor i stort. Du har blivit sviken, sårad, övergiven och lämnad, men du har överlevt det. Det viktigaste du fått med dig med modersmjölken är att du är värdefull. Du ser dig själv som värd att älskas, som en person som duger precis som du är. När det stormar, blåser kallt och när tillvaron befinner sig i gungning, då finns du där för dig själv. Du är ett träd som står stadigt med djupa, vitt spridda rötter. Inga stormar lämnar några bestående skador i dig. Du är som ett tidlöst berg, majestätiskt och vackert. Inget kan rubba dig för någon längre tid. Det kan gunga och blåsa på havet, men du är en mästare på att surfa, en person som klipper vågorna när de kommer. Du förväntar dig inte att allt ska vara lätt, att allt bara ska gå bra. Du har snarare vuxit, blivit starkare, efter varje motgång som du tagit dig igenom. Du är bara den du är, utan att din balans rubbas för någon längre stund. När den gör det, låter du det ske. Du accepterar att ingen är fullkomlig, att allting har sin tid och att sorg följs av glädje. Du är närvarande i din kropp och ditt sinne. Du ser ditt inre lugn, som en trädgård. Rätt skött är den fantastisk och ger en grönskande rikedom, men den kräver sin trädgårdsmästare. Odla din trädgård, din tillit till dig själv och andra, så kommer den att öka!

Mästartitel i vad?

Monday, February 13th, 2012

Det vi upprepar dagligen blir vi med tiden bra på. Ett flertal studier påvisar att det krävs runt 10 000 timmars träning för att nå världsklass inom ett område. Har du funderat på om det är något du tränar på, kanske så pass, att du börjar närma dig 10 000-timmars gränsen? Det behöver nämligen inte vara något attraktiv och positivt som du tränar på, det kan lika gärna vara något negativt. Svaret står att finna i dina dagliga rutiner. Det kan nämligen handlar om tankar, som upprepas, befästs och leder till beteendemässiga konsekvenser. Tänker du orostankar i genomsnitt tre timmar per dag krävs det lite mer än nio år för att uppnå världsklass i att oroa sig. Det kanske inte är en titel, som du suktar efter. Fundera på vad som är viktigt i ditt liv och bete dig, som om du är på väg mot detta. Har du ett långsiktigt mål, krävs det att du fattar kortsiktiga beslut på vägen mot rätt riktning, dag efter dag, istället för att följa lättaste vägen. Det räcker inte långt med talang, om du inte är villig att underkasta dig hårt, dagligt arbete. Att öva sig i att driva sig själv vidare mot målet, trots alla hinder och allt motstånd som uppstår på vägen, är att öva sig i att bli mentalt uthållig och stark i sig själv. Varje kväll kan du ge dig själv en klapp på axeln och beröm för att du övervann din lättja och ditt motstånd. Det härdar dig och du kommer känna en inre stolt- och nöjdhet med dig själv. Gör smarta val i nuet, varje dag, det bor en potentiell mästare i dig!

Följ din inre övertygelse

Thursday, February 9th, 2012

Du har vissa idéer och värderingar om hur du vill leva ditt liv. En inre övertygelse handlar om vad som är rätt och fel för dig. Samtidigt har du vissa inre regler om hur man bör göra och vara, som emellanåt krockar med dina värderingar. Till exempel kan du anse att man ska lita på sig själv och gå sin egen väg samtidigt som du har en inre regel, att man måste vara till lags för att bli omtyckt. Det innebär att du gör saker i syfte att känna att du är omtyckt  istället för att välja det som är viktigt för dig, men kanske oviktigt för andra. Du handlar således emot din egna, inre övertygelse om hur du vill leva. Du lägger stor vikt vid det som pågår utanför dig själv och väldigt lite uppmärksamhet på det som pågår inom dig. Du kanske är så ouppmärksam inåt, att du är osäker på vad som egentligen är viktigt och värdefullt i livet, just för dig. Det kan emellertid finnas en poäng med att tänka igenom detta. Vi människor är nämligen begränsade och måste välja vad vi ska ha i våra liv och vad vi inte ska ha. Det är när vi inte aktivt väljer utan bara gör, som vi blir utmattade och tappar gnistan. Du kan inte få allt du vill ha, men du kan välja det som är viktigast och därmed få en bättre livskvalitet. Ät en chokladpralin och njut av smaken eller tryck i dig en hel ask och bli illamående.

Var går gränsen för hälsosamt?

Tuesday, February 7th, 2012

Du lever i ett informationssamhälle där kunskapen flödar. När det gäller friskfaktorer, allt som är bra och nyttigt för dig, är du mer än välinformerad. Du vet precis hur du ska äta, träna, sova, andas, få närhet, skratta och umgås för att få optimal hälsa. Du ser också alldeles strålande frisk och hälsosam ut, för hårt arbete betalar sig. Du är likhet med många andra, ett barn av vårt samhälle, där man tar ansvar för sig själv. Vill man må bra, måste man göra bra val, helt sant. Fast en liten sak, som vi kanske glömmer bort att fokusera på i vår iver och strävan efter optimal hälsa, är våra tankar. Tankar som ofta kan låta väldigt besynnerliga och sjuka, om vi någon gång uttalar dem högt för oss själva. Att tänka högt är i sig hälsosamt, men skammen hindrar oss ofta från att uttala våra innersta, plågsamma tankar om oss själva. Det är kanske mer hälsosamt att ha en något mindre nyttig livsstil, men lite mer sunda tankar och en bättre hållning och distans till sig själv. Visserligen utesluter absolut inte det ena det andra, men ofta grundar sig en överdrivenhet kring hälsa och utseende i en dömande och nedvärderande uppfattning om det egna jaget och kroppen. Att leva hälsosamt innebär kanske framför allt att tänka hälsosamt i kombination med att göra hälsosamma val. Att ha ett balanserat tänkande, vara mer snäll och god mot sig själv, än kontrollerande och drivande, att belasta sig själv i nivå med sin förmåga och att släppa jagandet efter perfektion. Titta på naturen, där allt föregår utav sig självt och hur vackert det är. Krångla inte till livet mer än nödvändigt, god hälsa finns inom räckhåll för alla, som ser möjligheten till det. Släpp osunda, plågsamma tankar, gång på gång. Ersätt dem med sunda, balanserade och livsbejakande tankar. Daglig träning i att släppa och tänka annorlunda ger resultat, men du måste träna.

Dina frågor berättar hur du mår

Thursday, February 2nd, 2012

Vi har en tendens att uppehålla oss kring vissa frågor, som vi ständigt återkommer till. Det kan handla om självkritiska frågor av typen, vad är det för fel på mig, varför blir jag alltid utanför, varför är allt så svårt för mig och så lätt för andra? Det kan också handla om varför alla andra är så tröga, varför är det bara jag som är effektiv, varför gnäller alla istället för att göra något åt det eller var hittar jag personer, som kan ge mig något? Det finns ett brett spektrum av olika slags frågeställningar, som vi människor bär på, allt ifrån grubblerier kring vår egen person till mer existentiella frågeställningar. Vad vi uppehåller oss kring i våra tankar påverkar hur vi mår. Att överskatta sig eller att underskatta sig är egentligen två sidor av samma sak, eftersom båda resulterar i missnöje och stress. Stress över att hela tiden kämpa för att duga. När du är i balans och har lärt dig att lita på dig själv, behöver du inte jämföra dig med andra längre. Det spelar ingen roll om andra är bättre eller sämre, det handlar om vem du är och vad som är viktigt för just dig, oavsett alla andra. Det kanske är dags att se över vilken typ av frågor du bär på och vad dessa frågor leder dig. Varför frågor, får dig att gå i cirklar och upprepa samma sak, gång på gång. Varför frågor leder också till att du hamnar i någon form av offerroll och blir passiv. Istället för att fråga sig varför är det bara jag som….kan du fråga dig, vilken betydelse har det för mig och mitt liv, att jag ständigt nedvärderar mig själv eller andra? Vill jag leva så och stämmer det överens med det jag värderar som viktig här i livet?