Archive for March, 2012

Den bästa tiden är i nuet

Thursday, March 29th, 2012

Tänk om nuet är så bra som det kan bli. Det är inte till helgen, semestern, nästa år eller i det förflutna, som livet var/kommer bli som bäst, det är just nu. Om du kan stanna upp och tillvarata det inneboende ögonblickets energi, kommer du att upptäcka något, en möjlighet till att bara vara, vilket kan kännas befriande och medföra en känsla av lycka. Vi har dessvärre en massa idéer, regler, åsikter och uppfattningar om vad som är bra för oss och vad som gör oss lyckliga. När vi fastnar i dessa tankar, går vi miste om att uppleva och ta in nuet med vår kropp och med våra sinnen. Genom att stanna upp, finnas i stillheten och öppna dina fem sinnen, kan du erfara och uppleva saker, som annars går dig helt spårlöst förbi. Det är så svårt för oss, svårare än någonsin, att släppa vårt görande, jagande och kämpande. Vi lever i 24/7-samhället med ett tempo, som skapar stress och oro inom oss. Vi har siktet inställt på framtiden, sedan ska vi, när vi bara fixat, när helgen kommer, om bara… Vill du leva ditt liv med andan i halsen? Vad ska alla dina uppdateringar på facebook, twitter samt övriga “måsten”  i vardagen leda till? Du är ständigt i farten, men vart är du på väg? Kanske du kan stanna upp och upptäcka att du faktiskt redan är framme. Ögonblick för ögonblick, inget går i repris, om du aldrig är  i ögonblicket, kommer du att leva hela ditt liv utan att vara närvarande medan det pågick.

Variation

Monday, March 26th, 2012

Ofrivilligt har vi tvingats till en tidsomställning som, utöver grus i ögonen, också kan innebära fara för en del, då risken för hjärtinfarkt ökar något i samband med övergång till sommartid. Sömnbrist i kombination med stress, är inte särskilt hälsosamt. Att ställa om klockan eller att gå upp alternativt lägga sig vid andra tider, kan emellertid vara ett sätt att skapa variation. De flesta av oss är vanemänniskor som gör saker rutinartat, vilket dessvärre oftast också innebär att autopiloten är på. Ett sätt att skapa mer närvaro och ökad medvetenhet är att bryta/ändra sina vanor, att göra något nytt. Det kan handla om att välja en annan väg till skolan eller jobbet, att ha en tv-fri kväll, att lära känna nya människor etc. Möjligheterna till variation i vardagen är hur många som helst. När det gäller fysisk aktivitet och träning, är det extra viktigt med variation. Vill du utvecklas och bli bättre inom din idrott är variation nödvändig. Tränar du alltid samma sak med samma intensitet sker det inte någon utveckling eller förbättring. Kroppen vänjer sig fort och så även hjärnan. För att kunna tänka nytt behöver vi göra nya saker, undersöka och utforska det obekanta. Det kan kännas jobbigt att ändra på något eller prova något nytt, men det är värt besväret. Prova så får du se!

Musikhjärta

Thursday, March 22nd, 2012

Boom, boom, musiken vibrerar i din kropp, sprider glädje och energi. Får dig att vilja röra dig, släppa allt och ge dig hän. Du sveps med och du diggar, rysningar av vällust, du bara är i rytmen, i takten, i nuet, i rörelsen och andningen. Allt som är svårt, svart, jobbigt och ångestfyllt släpper du, för att helt fokuserat följa med i nästa takt. Det finns bara det som pågår nu, toner som blandas, röster med olika klanger, stämmor. Du förlorar dig helt i musiken för en stund och det är så skönt att dansa, röra sig, njuta och bara få vara. Du inser att musiken får dig att leva, som du vill leva, den finns där som en trigger för dig, när du behöver få tag i din livs-och leklust. Världen runt dig blir vacker, skön och spännande i takt med musiken. Inget är omöjligt, inget kan hindra dig. När du släpper oro och dåligt mående, dyker det upp någon form av naturkraft inom dig, som tar över. Du behöver bara komma ihåg att sätta på din musik, när du som bäst behöver den. Ju oftare du kombinerar ett visst känslotillstånd och positiva tankar med din favoritlåt, desto lättare blir det för dig att plocka fram det. En positiv, yttre trigger, kan hjälpa dig att uppnå ett inre, specifikt  känslomässigt tillstånd. Tänk på hur det är att se något gott framför sig, saliven rinner till, innan du ens fört det till munnen. Är du en person som går igång på musik? Ladda dina favoritlåtar med positiva tankar/affirmationer och ta fram musiken när du behöver påfyllning av energi och glädje. Låt dig svepas med i rytmen!

Att hålla fast – fastlåst

Monday, March 19th, 2012

När du gör dig medveten om dina egna tankar, känslor och beteende kanske du får syn på inrutade tankespår och upprepningar av beteende, som ständigt för dig till en återvändsgränd. Det är först när du blir observant på dig själv, som du kan förstå mer av vad du håller fast vid, som inte är bra för dig. Vi har alla en tendens att upprepa saker i tron att resultatet ska bli annorlunda nästa gång. Inte minst gäller de alla människor som lever nära någon med en beroendesjukdom eller psykisk ohälsa. Bara du gör si eller så lite till, så kommer du få kontroll över det, som du innerst inne vet, ligger bortom din kontroll. Du håller emellertid fast, vilket gör dig fastlåst. Du kan inte leva ditt liv förrän det där andra har löst sig och blivit fixat. Är det ett tema i ditt liv, att du håller fast vid saker, personer, tankar, känslor eller dylikt, som medför att du blir begränsad och inte kan leva ditt eget liv? Dagar fylls med kämpande, strävan efter att hitta en lösning, att få bort något eller att ändra något. Om du släppte jakten på den perfekta kroppen, de dyraste prylarna, på att bota mamma/pappa/syskon eller partner från deras beroendesjukdom, på att ständigt prestera för att duga eller vad det kan handla om, vad skulle hända då? Tänk på skillnaden mellan en knuten, spänd hand och en öppen handflata, vänd mot himlen. Prova båda positionerna och undersök hur det känns i kroppen. Släpp taget om det du inte kan förändra, fokusera på det du kan påverka och inse skillnaden mellan dessa två tillstånd. Öppna dina inre låsningar och ta för dig av det som ger dig glädje. Nyckeln finns inom dig själv.

Rotvälta

Thursday, March 15th, 2012

En häftig storm drar fram och sliter upp träd med rötterna. Kvar ligger en blödande, pulserande rot, som förlorat mark och fäste. Så kan det kännas när stora förändringar och livskriser drabbar oss. Vi sveps med och förlorar fotfästet. Allt som vi trott på och tagit för givet, vacklar plötsligt i grunden. Gamla, invanda sanningar ekar plötsligt falskt, vi vet inte vad eller vem vi kan lita på. Livet känns som ett enda stort, riskfyllt och osäkert projekt. Något vi trott på och hållit för sant, visar sig plötsligt inte stämma. Illusionerna rämnar och vi förlorar rötterna, som grundat oss. Vilsenhet, förtvivlan och förvirring stormar in och tar över vår kropp och vårt sinne. Det är jobbigt att drabbas, men samtidigt kommer det något gott ur varje livskris som vi genomgår. Människor, som tagit sig igenom krisen och kan se tillbaka på den, kan i efterhand till och med känna tacksamhet för det man genomgått. Kriser leder till utveckling, förändring, förnyelse och nybyggarmentalitet. Vi måste lämna, släppa taget om allt det som varit och istället stanna upp och ta en dag i sänder. Livet är osäkert, även om vi hela tiden vill inbilla oss motsatsen. Det krävs att vi accepterar att allt förändras hela tiden, men att det inte behöver betyda att vi är rotlösa, utan förmåga till att stå fast. Du kan stå fast i dig själv, vara närvarande i din kropp och ditt sinne. Släpp strävan efter att ha kontroll över det som inte låter sig kontrolleras. Fokusera istället på det som du verkligen kan göra något åt och lita på dig själv. När det blåser, ställ dig stormens öga och bevara ditt lugn!

 

 

100 % vår, har du bestämt dig?

Monday, March 12th, 2012

Den dyker upp vid ungefär samma tidpunkt varje år, men mottas likafullt med glädje och förundran. Vi har glömt hur det känns när våren spirar i luften, för det enda vi tycks relatera till och minnas, är den långa, mörka vintern. Ljuset kommer sakta tillbaka och med det, lusten och energin. Det tar plötsligt emot att gå inomhus, när solen skiner, vårblommorna lockar och fågelkvittret aldrig vill ta slut. Livet känns plötsligt lättare och det blir inte lika svårt att ta sig upp ur sängen. En del av oss blir emellertid nedstämda under våren. (Se tidigare inlägg om ljuschock 23/3-11 http://blogg.lnu.se/studenthalsan/blog/2011/03/ ). När livslusten pulserar i kroppen, är det många som känner sig manade att ta tag i sin träning. Plötsligt kryllar det av joggare över allt. Enlig en artikel i SvD (27/2-12) framgår det, att träning är bra både för din hjärna och för din kropp. Att motionera regelbundet gör dig bl a mer motståndskraftig mot stress och nybildning av hjärnceller i hippocampus ökar, vilket förbättra dina förutsättningar för minne och inlärning. Minst lika viktigt är, att träning stimulerar till positiva känslor och tankar. Dessutom påverkas ditt beteende av regelbunden motion genom att du får ökat självförtroende och minskad risk för att drabbas av nedstämdhet. Har du inte bestämt dig för att börja träna än, gör det NU! Är du Växjöstudent, så kolla in ”Satsa, spring, VINN!” Information hittar du på: http://lnu.se/polopoly_fs/1.65680!Satsa%20spring%20vinn_A3.pdf

Andningen

Thursday, March 8th, 2012

Från vårt första till vårt sista andetag, förs vi framåt i livet med hjälp av vår andning, som är central och livgivande. Vår andning sköter sig själv och är inget som vi behöver bekymra oss över. När vi uppmärksammar vår andning kan det emellertid helt plötsligt kännas jobbig att andas. Det som är naturligt kan, när vi fokuserar på det, bli ansträngande. Det är kanske så med annat i livet också. Om vi bara lyssnar och följer kroppens inneboende klokhet, så mår vi bra och allt flyter på. Det är först när vi  börjar krångla till det, när vi överfokuserar på något, som det låser sig och problem uppstår. Att vara självmedveten och uppmärksam är nyttigt, men bara till en gräns. Det är lätt att det tippar över, blir för mycket och tar för stor plats. Vissa kan ibland få för sig att en viss kroppsdel är ful, osmaklig och ett hinder. Det kan handla om ens näsa, lår, mage eller dylikt. Plötsligt läggs all uppmärksamhet på just denna kroppsdel, som hittills fungerat hur bra som helst utan problem. Om vi släpper vårt egocentriska ältande, gör oss medvetna om vår andning och släpper taget om alla inbillade ting och problem, blir det lättare att leva. Det blir garanterat roligare också! Andas, släpp taget och lev livet fullt ut i enlighet med dina värderingar och drömmar.

Sammanhang

Monday, March 5th, 2012

I en fragmentarisk, uppdelad tillvaro, är det inte alltid lätt att se sammanhang och samband. I en tid med uppskruvat tempo går helheten ofta förlorad på bekostnad av delarna. Stress leder till svårigheter att uppfatta sammanhang, då vi utvecklar ett tunnelseende. Det är svårt att förstå hur saker hänger ihop, när vi förlorar vår förmåga till överblick. En stressad hjärna, har sin egen, inre logik, som ter sig helt obegriplig för en utomstående. När vi inte kan se sammanhang och skapa en känsla för hur saker hänger ihop, känner vi ofta en form av meningslöshet. Inget känns kul och allt blir till ett berg som ska bestigas, utan att vi kan begripa vitsen med det. För att uppleva att vi har kontroll över vår tillvaro, är det viktigt att känna, att vi kan hantera vår vardag och vår livssituation. När stressen överstiger en viss nivå, förlorar vi emellertid förmågan till detta. Det är därför av stor betydelse, att vi lära oss hantera stress. Ett sätt att hantera stressen är, att sätta ord på den, observera och beskriva den istället för att agera på den. Enkelt uttryckt handlar det om att ställa sig utanför tunneln och försöka sätta ord på det som pågår inne i den. En metod för att göra det kan vara att föra en dagbok över stressfyllda situationer. Genom att skriva ner situationerna och analysera dem, kan det bli lättare att få ett avstånd till dem. Det handlar också om att fundera över alternativa strategier för att hantera dem, när de uppstår. Är du Kalmarstudent och vill jobba med stresshantering så kolla här: http://lnu.se/student/stod-och-service/studenthalsan/kalmar/kurs-i-mindfulness.

Ögonblicklig lycka

Thursday, March 1st, 2012

Det känns i kroppen på något sätt, det är som små vindpustar av glädje som sveper över dig. Du kan känna det, men vet inte vad som är på gång. Det pirrar till i magtrakten och du känner en tilltagande förväntan. Tanken du gick igång på försvann precis till det omedvetna, innan du hann greppa vidden av det du tänkte. Det var i alla fall något hisnande, kittlande, som fyllde dig med glädje, för du känner det fortfarande. Förundrad och småleende för dig själv kan du bara konstatera att det har hänt, igen. Emellanåt, som från ingenstans, kommer det vågor av glädje svepande. Av erfarenhet vet du, att det inte behöver vara något enastående eller extraordinärt, som du tänker på. Det kan vara småsaker, som kan göra dig rusig av glädje och lycka. Det är ett flyktigt tillstånd och det är inte alla förundrat, att lägga märke till dessa små korta stunder. Du gör det emellertid och du vet vad det är värt, att uppskatta små stunder av plötslig vardagslycka. De gör att tillvaron skiner upp, som om solen plötsligt börjar stråla av värme och ljus en mörk, regning dag. Fokus förflyttas från det grå, det vardagliga och det rutinfyllda, till det unika, det extraordinära, till det som får dig att förstå att livet är mycket mer än vad som ryms i ditt medvetande. Du behöver inte förstå med ditt intellekt. Det räcker med att du känner, andas och rycks med. Du har lärt dig att många, korta ögonblick av lycka bidrar till stora sjok av lycka. Du är rik på sådana här upplevelser och du är klok nog att fokusera på dem när de dyker upp. Du följer med lyckovågen när den kommer med alla dina sinnen, medan intellektet får vila sig en stund.