Archive for May, 2012

Gör dig fri – del 2

Thursday, May 31st, 2012

Det är lätt att tänka och säga, att man ska släppa det där man håller fast vid, som man vet inte är hälsosamt för en. Det är emellertid inte så lätt att göra det i praktiken. För att citera John Keynes: ”Den största svårigheten är inte att få folk att acceptera nya idéer utan att få dem att överge de gamla”. Första steget mot att släppa taget är, att du blir medveten om dina tankar och känslor, som driver dig till att göra det där, som du inte vill. När vi tittar närmre på våra automatiska tankar, som vi undermedvetet upprepat massvis med gånger, därav begreppet automatiska, kommer vi att upptäcka att de sällan är rationella. ”Jag måste ställa upp, annars kommer jag bli övergiven”. Tanken leder till att jag ständigt säger ja, när jag egentligen vill säga nej. ”Jag måste ha koll på XX, annars kan vad som helst hända.” Tanken leder till att jag försöker bevaka XX genom att hela tiden hålla koll på vad han/hon håller på med. I båda dessa exempel är det främst rädsla, oro och ångest som styr oss till att upprepa vårt beteende och rädslan för konsekvenserna, som får oss att inte släppa taget. Det slukar massor av vår tid, vår kraft, vår energi. Nästa steg är att formulera och tänka något mer balanserat, vilket leder till att jag känner och gör något annorlunda. ”Det känns som om jag måste ställa upp, men det är bara en känsla inte en sanning”. Jag väljer att säga nej och ser vad som händer, trots att jag känner mig rädd. Med andra ord handlar det om att utsätta sig för det man är rädd för och att uthärda de känslor som dyker upp, tex oro, ångest, skuld och rädsla. Kom ihåg, att du inte måste agera på dina känslor, det går an att bara stå ut och låta dem vara där, utan att agera. Se dem som moln på himlen en blåsig dag, det kommer ständigt nya, men de blåser förbi. Du behöver inte hålla fast vid dem och du kan försöka att distrahera dig genom att göra något annat, när det blir för jobbigt. Med andra ord, du behöver inte stå och stirra på himlen, när det finns grönt, frodigt gräs att sätta sig ner och vila på.

Vädrets makt

Tuesday, May 29th, 2012

Nu var det dags igen för lite lågtryck, från högsommarvärme till snålblåst och regn. Inte direkt vad du hade hoppats på och kanske vädereffekten slår till med full kraft i ditt liv idag. Du tittar ut och känner motstånd, du går ut och känner motstånd, du går in och känner lättnad. Du kan prova att observera ditt ansiktsuttryck när du är ute i regnet, din kroppshållning och dina tankar. Du kan även observera människor i din omgivning. Vädret är något vi inte kan kontrollera eller göra något åt, det är något vi bara måste acceptera, det bara är. Ändå kan det påverka i större eller mindre grad vad och hur vi gör saker. Vi kan fyllas av en massa negativa känslor bara för att det regnar, olust, nedstämdhet, trötthet, bristande lust och motivation, tristess etc, men kom ihåg att det är något du väljer. Vädret bara är och att acceptera detta innebär också att välja om vädret ska styra dig eller inte. Rannsaka dig själv och ditt liv, hur mycket är det som finns och pågår runt dig, som du väljer att låta dig styras av? Du kan inte göra det ena eller det andra, som du önskar och vill, för det finns en massa hinder runt omkring dig, längs vägen. Alla händelser är i grunden neutrala, men hur du tolkar dem medför att det uppstår olika känslor som påverkar hur du beter dig. Var medveten om dina tolkningar och styr det du kan påverka, nämligen dig själv och ditt eget liv.

Vila

Thursday, May 24th, 2012

Förr i tiden, när vi var mer kristna av oss, var söndagen en vilodag, då man inte fick arbeta. Man skulle vila sig precis som Gud gjorde, den sjunde dagen. Nu förtiden är vila och vilodag ett relativt okänt begrepp. Vårt 24/7 samhälle vilar sig aldrig, du kan shoppa dygnet runt, arbeta hemifrån och köra ett svettigt nattpass på gymmet. Vi behöver inte vila oss, eftersom vi sitter stilla framför våra datorer hela dagarna. Inte är vi trötta inte, vi behöver kanske inte ens gå utanför dörren för att tjäna ihop till månadshyran. Förvisso är det så att många kroppar vilar sig alldeles för mycket, vilket resulterar i välfärdssjukdomar och psykisk ohälsa. Fast vår hjärna bombaderas med intryck och stimuli dagarna i ända, vilket leder till hjärnstress. Vi kan aldrig logga ur, stänga av eller vara offline, för tänk om man missar något, kommer efter eller blir utanför. Vila passar inte in i vårt teknologiska samhälle. Enda gången vi vilar oss ordentligt är vid ett rejält strömavbrott. Då kan vi koppla av, för alla drabbas lika och vi riskerar inte att missa något just då. Vi får tända stearinljus och när vi bara sitter och väntar, kan man passa på att umgås och få lite återhämtning. Vila sig innebär emellertid inte att vi behöver sitta eller ligga. Tvärtom är kanske den bästa vilan att röra på sig. Promenera, jogga, cykla, åka inlines, paddla, vandra, klättra, surfa eller vad du nu gillar. Bara släppa alla tankar, alla analyser och använda kroppen. Din kropp är gjord för rörelse, utmana den och du kommer må bättre! Läs om tjejerna som tog steget på: http://blogg.lnu.se/satsa-spring-vinn/blog/johanna-eriksson/att-springa-som-beloning-inte-som-straff/.

Gör dig fri

Tuesday, May 22nd, 2012

Du klamrar fast dig vid din partner, trots att du vet, att er relation är dålig, rent utav destruktiv. Du fortsätter på en utbildning, när du vetat sedan första terminen, att detta inte är vad du vill jobba med i framtiden. Du ringer dina föräldrar varje gång du mår dåligt, bara för att må ännu sämre, eftersom du inte får den bekräftelse du söker. Du ställer upp i ur och skur för vissa vänner, trots att du vet att de aldrig ställer upp för dig. Ja, vad är det du håller fast vid, som är så svårt för dig att släppa? Du klamrar dig vid det trygga, då det okända känns som att falla ner i en brunn utan botten. Du trösta dig med att tänka positivt, läser självhjälpsböcker, går på kurser, söker stöd hos vänner eller hur du nu gör. Allt för att försvara inför dig själv varför du ska fortsätta att hålla fast vid det du behöver släppa. Du kan inte släppa taget, vilket gör att du sitter fastnar allt djupare. Alla dessa dagar som du sitter fast är ditt liv. Se upp så att du inte fastnar för gott. Är det så här du vill göra mot dig själv eller kan du vara lite snällare mot dig själv, för det är du som lider? Det är du själv som håller dig fast, inte omständigheterna. Gör dig fri, släpp taget, gå vidare. Livet väntar på dig likt ett glittrande, blått hav som väntar på att du ska dyka i. Du tror inte, att du är simkunnig, men vattnet kommer att bära dig!

En inre källa

Friday, May 18th, 2012

Är du medveten om dina inneboende resurser och talanger? Att få kontakt med sina förmågor, att utvecklas och leda sig själv, är inte alla förunnat, då många inte ens försöker. Vi följer den asfalterade, åttafiliga motorvägen istället för att svänga av och ge oss ut på snåriga, slingriga strapatser i vildmarken. Vi gör samma saker, varje dag och förväntar oss utveckling. Vi gör mer av samma saker varje dag och väntar än mer ihärdigt på tillväxt och utveckling. Somliga av oss gör så hela livet, ett exempel är en person som lever med en missbrukare, som missbrukar fram till sin död. Vi kallar detta för medberoende, vilket innebär att vi försöker bota och kontrollera en annan person till att sluta missbruka. När vi lägger krutet på att förändra andra istället för oss själva, blir det svårt att uppnå något resultat. Det krävs att du får kontakt med dina inneboende förmågor och styrkor för att börja ta ansvar för ditt eget liv. Det är det enda du kan göra något åt. Fast viker du aldrig av från den åttafiliga motorvägen, går livet dig förbi. Första steget är att bli medveten om att du befinner dig där på motorvägen. Det är bristen på medvetenhet och självinsikt, som gör att du befinner dig där. När fokus för din uppmärksamhet ligger utanför dig själv, får du inte kontakt med din inre powerbank. Odla och förvaltar dina resurser, så att de växer och tillåt dig själv att utvecklas. Lyssna på din inre källa, där finns allt du behöver för att komma dit du vill!

Självrespekt

Tuesday, May 15th, 2012

Behandlar du dig själv som en värdefull och viktig person? Du kanske undrar vad det betyder och hur man gör då? Fundera på hur du behandlar dina allra bästa vänner och hur du förmedlar till dem, att de är viktiga för dig. Behandlar du dig själv på samma sätt eller är det inte lika viktigt med dig själv? Hur du ser på dig själv, påverkar hur du behandlar och gör mot dig själv. Har du en negativ bild av dig, finns det en risk att du även gör saker mot dig själv, som är skadliga, eftersom du inte förtjänar bättre. Du kanske inte är medveten om hur du tar hand om dig själv, utan bara kör på i gamla hjulspår, lever ett liv med för mycket av vissa saker och för lite av andra saker. Du drivs av dina inre, dömande tankar om dig själv, vilket leder till stress, obehag och tomhet. Känslor som du väljer att döva med alkohol, droger, träning, sex, mat, spel eller vad det nu kan handla om, som du tar till för att undkomma, men som bara leder till ännu mer av det du vill undvika. Om du ser dig själv som en värdefull person, behöver du behandla dig själv med självrespekt och kärlek. Att vårda din kropp, som om den är ett tempel och att vårda ditt sinne genom att göra kloka, medvetna val, som kan leda till inre lugn och sinnesro. Du behöver inte vara någon annanstans än där du är just nu. I nuet är din andning och din kropp. Öva dig på att stanna i nuet, i dig själv och lär dig att skilja på vad du vill ha, det suget uppmanar dig att ta till och det du behöver, det du skulle rekommendera någon du verkligen älskar, att välja.

Obehag

Thursday, May 10th, 2012

En känsla som dyker upp från ingenstans. Det känns inte bra, du blir orolig och tänker, att du inte vill känna det du känner. Du försöker distrahera dig med diverse ting, för att slippa känna. Det hjälper bara för stunden, känslan finns kvar, så fort du inte flyr från den. Du måste välja att fortsätta fly eller att stanna upp och fråga dig själv, vad är det här? Du kan öppna dig för obehaget och observera det. Försöka förstå vad som pågår inom dig och var det sitter i kroppen. Det är trots allt en känsla, en information om saker och tings tillstånd, men inte någon entydig sanning. Kanske känslan förändrar sig när du kan bete dig tillåtande, kanske du upptäcker att det inte bara är obehag utan även andra känslor. Ibland räcker det med att bara låta det som är vara, utan att agera. Vi kan träna oss i att utstå obehag, att acceptera det som är svårt för oss att vara i, genom ett tillåtande och öppet sinne. Känslor har starka uppmaningar till oss och ofta lyder vi dem blint, utan att ifrågasätta dem. Fly säger rädslan, ät säger nedstämdheten, spring säger paniken. Ibland ska vi springa och fly om faran är på riktigt, men lika ofta kan faran vara imaginär. Stanna upp och acceptera, att känslor kommer och går, de är flyktiga till sin natur. Ju mer observant och tränad du blir på att känna igen och beskriva dina egna känslor, desto större vägledning och nytta kan du ha av dem.

 

 

 

Bli en doer!

Monday, May 7th, 2012

Det tar emot, det känns jättejobbigt, det där du planerat och verkligen bestämt dig för att göra idag. Du känner verkligen inte för att sätta dig med den inlämningsuppgiften, ta itu med sundare matvanor eller sticka iväg på det där träningspasset eller vad det nu är som står på din att göra-lista. Vänta nu, skulle det inte vara bättre att göra det imorgon istället, när du säkert är lite piggare och mer motiverad. Det är faktiskt inte någon panik, vad det än månde vara, kan det vänta. Känner du igen dig, har du ett uppskjutarbeteende? Du har alltid massa listor, planer och idéer om vad du ska göra, men väldigt lite blir gjort i rätt tid och det som blir av, blir gjort med andan i halsen. Du är med andra ord inte särskilt vältränad i att bryta ner ditt mentala, inre motstånd, som hindrar dig från att komma dit du vill. Du följer känslan istället för att göra det du bestämt dig för, istället för att kämpa för att uppnå det du drömmer om. Med andra ord kommer du inte vidare i livet, utan upprepar samma mönster gång på gång. Konsekvenserna är negativa, men inte tillräckligt allvarliga för att du ska inse, att du faktiskt gör dig själv missnöjd och besviken. Är någon annan involverad, så bangar du inte eller ställer in, för det skulle vara jobbigt att svika en vän, men dig själv sviker du gång på gång. Det finns bara ett sätt att komma dit du vill, det är genom att DU tar dig dit. Vad tar emot mest idag av det du behöver göra? Gör det nu, så blir det gjort!

Bekvämlighetszonen

Thursday, May 3rd, 2012

Lever du dina dagar i bekvämlighetszonen? Bekvämt och tryggt, bekvämt och förutsägbart, bekvämt och tråkigt? När vi väljer bekvämlighet framför utveckling, känns kanske livet tryggt och förutsägbart. Jag vet vad jag har och jag vet vad jag får, samma som igår. Det är ett bekvämt liv och kräver inte särskilt mycket av mig, jag gör saker på ren rutin. Det kräver inte att jag är särskilt närvarande i nuet och istället för att närvara i mitt eget liv, lägger jag kanske fokus på andras liv och förehavande bl a via sociala medier. Mitt eget liv blir med tiden ganska själsdödande och intetsägande. Jag börjar längta efter att något ska hända, något som kan bryta enformigheten och tristessen. Fast saker händer inte så ofta, om jag inte ser till att det händer något. Det finns en skillnad mellan att låta något hända och att göra så att något händer. Om jag låter mitt liv gå på sparlåga och aldrig utmanar mig själv, leder det till att jag stagnerar och blir instängd i mig själv. Jag fastnar kanske i fördomar och dömande tankar om andra, för att jag egentligen är avundsjuk på andras spännande liv. Jag har fastnat i bekvämlighetszonen och det är bara jag själv som kan ta mig därifrån. Därför väljer jag att fånga dagen, satsa på att utforska och förvalta mina resurser på bästa sätt och att ständigt utmana mig själv att nå lite längre, komma lite vidare. Jag utforska hur livet är i gränslandet mellan bekvämlighetszonen och det okända. Det kräver min fulla uppmärksamhet och koncentration. Jag är närvarande i mitt eget liv!