Archive for June, 2012

Jakten på fulländning

Thursday, June 28th, 2012

När du ser dig själv i spegeln, vad ser du? Hör du en röst som säger, du är perfekt, ett mästerverk, ett underverk ända ner på cellnivå? Förmodligen inte, för oftast när vi tänker på vår kropp, riktar vi vår uppmärksamhet på utsidan istället för insidan. Men betänk hur fantastiskt din kropp är konstruerad, alla organ samverkar med varandra och gör att du lever. Din kropp har 100 biljoner celler och de finns där med avsikt, varje liten cell i dig är en levande enhet. När kroppen blir sjuk och hamnar i obalans, börjar samarbetet mellan våra inre organ svikta och vi kan utveckla en rad olika sjukdomstillstånd. Vi tar ofta vår fysiska hälsa för given så länge vi är friska, det är kanske först när man blir sjuk, som man inser hur fantastiskt snillrik vår kropp är konstruerad. Om du ser till ditt inre är du redan perfekt, hela du, ända ner på cellnivå. Tänk vad skönt det skulle vara om du kunde frigöra dig från dina osanna tankar om din kropp, bara andas, le och känna att du inte behöver kämpa med dig själv längre, kroppskriget är över, du är redan framme, du är fulländad. Naturligtvis kan du må bättre eller sämre i din kropp beroende på vilken kommunikation du har med dig själv. Om du ser kroppen som ett tempel, en helig plats och gör dagliga, medvetna val med omsorg och kärlek, kommer du så småningom att känna dig fylld med energi och kraft. Håll utkik efter Studenthälsans livsstilsprojekt till hösten, för dig, som behöver hjälp med att förändra dina levnadsvanor. Här kommer två länkar, en om att äta med mindfulness och en kring vad du kan säga till dig själv, när du tittar i spegeln.

http://www.youtube.com/watch?v=qR3rK0kZFkg

http://www.youtube.com/watch?v=Emd9q6_o6Z0

Nu tar bloggen semester till mitten av augusti. Lev väl till kropp och själ!

Framgångsformeln

Monday, June 25th, 2012

Hur många är det inte som jagar efter den bästa formeln för hur man ska vinna framgång och lyckas. Metod efter metod testas och förkastas, finns det verkligen inget som fungerar, som ger en varaktig förändring över tid. Ett problem i vårt sökande är, att vi vill att det ska gå snabbt, vi vill ha resultat med en gång. Det får heller inte vara kostsamt eller krävande. Fundera en stund på inom vilka område du känner dig nöjd i ditt liv. Kanske du känner att du lyckas bra med dina studier, ditt jobb, att du är en bra vän, att du är en bra förälder, att du är framgångsrik inom någon idrott, att du lagar jättegod mat eller att du har en fantastisk trädgård. Alla har vi något område i livet, där vi upplever att vi lyckas bra. Där resultatet överensstämmer med våra inre bilder kring hur det borde vara. Titta nu på det som du lyckas med och når framgång inom, hur har det blivit så? Oavsett vad du är bra på, innebär det att du lägger ner tid och energi på detta område i ditt liv. Har du en trädgård som blomstrar, har du lagt ner massor av tid och arbete på trädgården. Du har stött problem i form av skadedjur och ogräs, som du varit tvungen att göra något åt. Du har sökt kunskap, provat nya saker och inte låtit tillfälliga motgångar styra ditt beteende. Du har haft en inre bild av vad du velat uppnå och denna bild har du hållit fast vid, oavsett omständigheterna, därför att det varit angeläget och viktigt för dig. Så nyckeln till framgång handlar om tydliga målvisioner, om du inte kan se det kan du inte göra det. Vidare handlar det om en inre, stark övertygelse om att du kommer lyckas, uthållighet och hårt arbete. Överför ditt beteende inom ett område där du lyckas till ett, där du vill uppleva samma framgång, men där du just nu inte känner att det blir som du vill. Du kan lyckas med det du vill, men framgång kostar och du måste vara beredd att betala med din egen kraft, tid och energi.

Reagera och agera samma sak eller?

Thursday, June 21st, 2012

Det finns ett mellanrum mellan stimuli och respons, mellan intryck, tolkning och reaktion. Du upplever din omgivning utifrån ditt inre tillstånd, som grundar sig på fysiologiska sensationer, tidigare erfarenheter, dina inre föreställningar, dina tankar. Dina tankar skapar olika känslor, som leder till olika beteenden. Om du suttit uppe och väntat på att din partner ska komma hem, sent en kväll utan att veta vad han/hon gör, blir ditt bemötande av din partner när denne/denna väl kommer hem, väldigt olika utifrån om du varit superorolig för att en olycka inträffat än om du tänker, att din partner inte bryr sig om dig. Hur du väljer att agera är helt avgörande av hur du tolkar situationen, som i sin tur grundar sig på ovan nämnda. Du kan emellertid göra dig medveten om vad som händer i din kropp och med dina känslor beroende på vad du tänker, det vill säga hur du reagerar på det som pågår inom dig. Därifrån till att agera, finns det ett mellanrum, det är i detta mellanrum som du kan upptäcka en möjlighet till frihet. Det är en sak hur du responderar/reagerar, men det är en helt annan sak hur du agerar. Styrs du av autopiloten, har du inte upptäckt att du kan välja. Du följer slaviskt dina reaktioner på situationen, vilket oftast innebär att du gör som du brukar med samma resultat. I ovan situation kan det handla om att få ett raseriutbrott, en gråtattack, att drar dig undan och surar eller vad du nu brukar göra. Men är det egentligen så du vill betd dig, när du längtat efter din partner hela kvällen? Är det så du själv vill bli mött, när du kommer hem sent, utmattad och trött? Du kan tillåta dig själv att känna det du känner, men du kan välja huruvida du ska agera på dina känslor eller inte. Nästa steg är att öva dig på att tolka saker på ett mer positivt sätt, vilket gör det lättare att handla i enlighet med dina värderingar kring hur du vill vara och göra. Känslor ställer till det, tänk bra tankar och känn dig bättre!

 

Sommaren är här, var är du?

Tuesday, June 19th, 2012

Semestertider stundar i vårt avlånga land och allehanda planer smids för den perfekta semestern. Du har kanske gjort upp en hel del planer för hur du vill att din sommar ska gestalta sig, där det ingår strålande sol, uppfriskande bad, gemenskap och härliga grillkvällar. När vädret, barnen, föräldrarna, släkten eller vad det nu kan vara,  inte motsvarar dina förväntningar, går luften ur dig. Allt känns bara trist, du kan inte njuta av din ledighet och du jagar desperat efter en restresa till solen, bort från allt och alla. Det kanske är dags att tänka om, när du planerar din sommar. För den är här nu, även när det regnar, barnen bråkar och släkten är som värst. Naturen i full blomning bjuder upp till dans, men du ser det inte, för du letar efter din egen bild av den perfekta sommaren. Regniga dagar kan du till exempel spela spel, rensa förråd och garderober, baka ett bröd, läsa en spännande bok, lyssna på sommarpratare, lära dig ett nytt språk, träna på gymmet, gå en promenad i regnet, ha picknick inomhus på ett äventyrsbad eller bara slappa i soffan. Unna dig tid till att bara vara, utan att behöva göra något särskilt, det kan kännas som rena lyxen. Semester behöver inte vara en prestation, där du ska se och göra så mycket som möjligt samtidigt som du är glad. Semester är en möjlighet att bara vara, andas, gå långsamt och göra det du känner för. Om du är öppen för alla möjligheter, släpper krav och bilder på hur det borde vara och bara tillåter dig att ta dagen som den är, då lever du i nuet. Unna dig en resa till nuet, till närvaro i ögonblicket och försök att stanna här en stund då och då.

Omvandla det osynliga till något synligt

Thursday, June 14th, 2012

Ibland får du kanske höra att det du vill göra är omöjligt, det går inte, men visst, det låter som en härlig dröm. De människor du omger dig med, ser inte det du ser. Du när kanske en stark dröm om att göra något särskilt, något som du verkligen brinner för och vill förverkliga. Ju mer du tänker på det, desto mer lockar det dig. Du ser bilder i ditt huvud, bilder där du gör det du drömmer om. När du kan se det så tydligt, kännas det möjligt att göra det. Bang, så dyker det upp massa hinder. Kommer du inte på dem själv, så får du god hjälp av omtänksamma vänner och föräldrar, som vill dig väl och försöker skydda dig från att bli besviken. Tänk om du kommer misslyckas med det där projektet du drömmer om, eller det där jobbet du vill ha till varje pris. Det får inte hända, att det går snett, så akta dig från att försöka. Elden falnar och blir till en glöd hos dig. Kom ihåg att det är som bäst att grilla när det är glöd. Du har inte slocknat, du behöver åter fokusera på din dröm, ditt mål och din inre övertygelse om att det är möjligt. Visst finns det hinder, men de är utmaningar. Svårigheter du tar dig igenom stärker dig. Du behöver bli övertygad om din potential att lyckas, sätta igång och jobba hårt för att förverkliga din dröm, se att det ger resultat och därmed så ökar din egen tro på dig själv. Kan du se det, kan du göra det och om du jobbar för det varje dag, uthålligt, disciplinerat och fokuserat, kan inget hindra dig från att förverkliga din dröm. Håll den för dig själv tills du känner dig 100 % säker på att du kommer förverkliga din dröm. Våga drömma, våga göra!

 

Gör dig fri – del 3

Monday, June 11th, 2012

Har du läst mina tidigare inlägg i ämnet, kanske du provat att göra något annat än att upprepa det där beteendet, som stör dig och skapar lidande för dig. Du har kanske lyckats att få tag på några av dina automatiska tankar och omformulerat dem till något mindre negativt. Du har utforskat vad som händer, om du bryter mot dina invanda tankemönster och kanske upptäckt, att de förväntade katastroferna inte har inträffat. Du har blivit förvånad, lättad och känt dig fri. Varför har du inte provat detta långt tidigare? Det har gått bra några gånger, men så plötsligt märker du, att du är tillbaka där du började. Du kollar i alla fall, fast du inte skulle kolla. Du oroar dig och tar ansvar för något du inte kan påverka, fast du inte skulle göra det. Du söker fortsatt bekräftelse på fel ställe. Du blir arg på dig själv, för att du nu upprepar samma misstag som tidigare, med samma resultat. Varför är det så svårt att låta bli, det gick ju så bra ett tag? Ja, ta ett steg tillbaka och försöka att beskriva situationen, när du återföll i det du bestämt dig för att undvika. Vad var det som hände, vad tänkte och kände du, som fick dig att återfalla i gamla mönster? Hur kan du förbereda dig och göra annorlunda nästa gång samma sak inträffar? Vad är det du vill uppnå genom att prova att göra något nytt? Alltså, vad är det du vill till? Du kanske bara har fokus på det du vill ifrån, det du vill slippa och vips så är det vad du uppnår. Lägg fokus på det du vill ha, hur du vill tänka, känna och göra. Du har rätt att välja precis hur du vill leva ditt liv.

 

 

Vanor är inre regler

Thursday, June 7th, 2012

Vi gör saker på rutin och funderar aldrig på om vi ska eller inte ska borsta tänderna. Jag borstar alltid tänderna två gånger per dag, jag äter aldrig godis till lunch. Eller är det tvärtom? Alla människor styrs av sina egna, inre regler. Precis som med tandborstningen, så kan du ha andra, inre regler, kring vad du alltid eller aldrig gör. Jag ställer alltid upp för mina vänner, jag tar alltid bilen, jag stänger aldrig av mobilen, jag tittar alltid på min favorit serie på tv osv. Om du inte är medveten om dina inre regler, är du inte heller medveten om vad det är som styr dig till att göra på ett visst sätt. Du bara gör saker utan att någonsin reflektera över varför du gör dem och framför allt gör du som alla andra gör. Att bryta mot en inre regel, skapar obehag och oro, det känns inte bra. Att stänga av sin mobil kan t o m framkalla panikkänslor. Fundera på vad det värsta som kan hända är, om telefonen skulle vara avstängd? Om man verkligen behövde få tag på dig finns det fler sätt eller hur? Hur nådde man varandra innan mobilen var uppfunnen? Många av våra alltid och aldrig regler kan leda till stress, prestationsångest och obalans i våra liv. Det är därför av vikt att du faktiskt reflekterar över dem och bestämmer dig för vilka regler du vill ska gälla i ditt liv. Dina inre regler driver dig till att göra olika saker och en del av allt du gör, kan vara direkt skadligt för dig. Det kan bryta ner ditt självförtroende och urholka din självkänsla. Genom att göra dig medveten om dina regler och formulera alternativa regler, som är mer hjälpsamma för dig, ger du dig själv större handlingsfrihet. Det finns egentligen inte så mycket du måste här i livet, som du tror. Genom att reflektera över hur du gör, kan du få mycket mer av jag vill, istället för måsten. Det finns bara ett liv du kan påverka, nämligen ditt eget. Skifta fokus och ta ansvar för dig själv, du kommer må så mycket bättre då!

Tidsbrist?

Tuesday, June 5th, 2012

Jag hinner inte, jag har inte tid, utbrister du, när du får frågan varför du inte gör det ena eller det andra, som är bra för dig, istället för att stressa runt i vardagen. Tid är det mest demokratiska vi har. Tiden är jämt fördelad över hela världen. Ett dygn har 24 timmar. Du sover i bästa fall åtta timmar, jobbar åtta timmar och har sedan åtta timmar kvar. Laga mat, äta, hushållssysslor med mera, kanske tar i genomsnitt tre timmar per dag. Det kvarstår då fem timmar, vilket innebär 35 timmar per vecka. Du har 35 timmar per vecka, men du hinner inte varva ner, motionera, satsa på något fritidsprojekt du suktar efter, hälsa på någon som är viktig för dig, laga mat – göra matlådor eller vad det nu är som du inte hinner. Det är den i särklass mest använda ursäkten vi har till varför vi inte gör det där, som vi egentligen vill göra. Det finns fler användbara ursäkter till varför vi inte prioriterar det som är viktigt för oss, vi har inte råd, vi orkar inte, vi kan inte osv. Gör en inventering av hur du väljer att använda din tid. Observera vad du hinner med och hur mycket du gör av detta. Prioriterar du rätt saker? Lägger du tid på sådant som leder till att du får energi, avkoppling, glädje, som får dig att utvecklas i riktning mot det du drömmer om och vill uppnå? Eller är det något du behöver förändra?