Archive for August, 2012

Livspussel – är ditt liv ett pussel?

Thursday, August 30th, 2012

Håller du på och pussla om dagarna, försöker du få tillvaron att gå ihop? Hur många bitar är det i ditt pussel, 25, 50, eller 250 bitar? Jag vet inte vem som myntade begreppet, men vill du verkligen se ditt liv som ett pussel och ha ambitionen, att få det att gå ihop? Det går inte att få ihop livet, om man ständigt har för mycket man vill/måsten att göra om dagarna. Har du familj och barn, är det även andras måsten, som du måste få under dagen. Det är nu, som du sitter där med för många små bitar, som inte riktigt vill passa ihop. Till en början kanske du skulle släppa idén om att livet är något som ska fås ihop. Istället kan du prova att tänka, att livet är en gåva, som du fått att förvalta. Varje dag är en möjlighet för dig till att välja saker som gör dig glad och  får dig att må bra, men också består av en del plikter. Håll dig fast i det som pågår nu, istället för att rusa iväg i tankarna till allt du ska göra under dagen och funderingar på om du kommer hinna allt. Dina måsten lyder inte under någon lag, det är du själv som skapat dem. Du kan säga att samhället, andra, familjen, jobbet, studierna med mera, kräver detta av dig, men det är upp till dig att välja. Ska du springa alla andras väg eller gå din egen, i din takt? Vad är det värsta som kan hända, om du inte gör/hinner lika mycket som alla andra? Enda sättet är att prova, genom att följa ditt hjärta, när du väljer. Tänk om resultatet kommer att medföra, att du blir gladare, får bättre hälsa, blir mer kreativ och en ökad koncentrationsförmåga. Släpp pusslandet, lyft blicken och börja leva!

 

Tro på dig själv!

Monday, August 27th, 2012

Din största styrka har du inte i dina muskler, utan innanför pannbenet. Jobba med din tro på dig själv och din förmåga, att nå dina mål. Du behöver inte styras av begränsningar eller låta dig hejdas i din utveckling som person. Att tro på begränsningar skapar begränsade människor! Det handlar om att vara stark i din tro, när du omges av tecken, som strider mot din övertygelse. Att inte låta dig nedslås av motgångar och hinder, av andra människors bristande respons eller av negativa omdömen. Din tro kan få dig att göra det omöjliga, medan vacklande tro och självtillit gör, att du inte ens försöker. I experiment, där personer var försatta i ett hypnotiskt tillstånd, fick de veta, att de blivit berörda av het metall på sin hand, när det i själva verket handlade om en isbit. Resultatet blev att personerna i experimentet fick brännblåsor på sin hand. Din tro styr med andra ord hela din fysiologi och kommunikationen går åt andra hållet också. Det du klarar fysiskt stärker dig psykiskt. Du har massor av resurser, men använder kanske bara en bråkdel. Träna dig i att tänka stort och göra dina målbilder tydliga och levande. Öva dig dagligen på att plocka fram dem, se dem och involvera alla dina sinnen i dina visioner.

 

Att motivera sig själv

Thursday, August 23rd, 2012

Vi har alla erfarenhet av motgångar här i livet, stunder när det känns tufft och motivation är ett minne blott. Vi är också olika tränade i att stå ut och tackla motgång, för det är faktiskt något du kan träna dig på. Nästa gång du hamnar i ett tillstånd av motivationsbrist eller känner hopplöshet inför alla hinder du stöter på, prova att göra något annat än vad du brukar göra. En sak du kan prova är att sätta dig ner och rapportera alla tankar och känslor som dyker upp, så objektivt som möjligt. Precis som en meteorolog, som ger en väderleksrapport. Lyssna på vad det är du säger och känner, inför det som går emot dig. Om du lyssnar riktigt noga, kommer du att inse att din beskrivning är fylld av negativa ord, vilket leder till jobbiga känslor. Du är inte dina tankar, men du beter dig så. Du har tankar och du kan välja, om du ska behålla dem eller inte. Om du vill, så kan du prova att byta ut din inre röst, när du lyssnar på dina tankar. Säg samma sak med så sexig röst som möjligt eller sjung samma sak till ackompanjemang av cirkusmusik. Hur blir det då? Du kan också bestämma dig för att se motivationsbrist/motgång, som din bästa läromästare. Den kommer till dig för att hjälpa dig bli ännu starkare i dig själv. När det är som jobbigast kanske du inte ska ta i som mest, utan försöka slappna av istället. Tänka att du klipper vågen, glider med och är beredd när nästa våg kommer. Ta dig runt, över, under och förbi alla hinder, så kommer din inre, mentala styrka öka.

Var går gränsen för det möjliga?

Monday, August 20th, 2012

Ibland kan vi fundera över vad som är möjligt för oss att klara av och vad som faktiskt inte går att genomföra. Men hur vet vi egentligen att något är omöjligt? Hur har vi kommit fram till vad som är möjligt för oss att klara av och vad vi aldrig någonsin kommer att kunna ta oss igenom? Om det nu är omöjligt, så borde ingen klara av det, men det finns alltid undantag, människor som genomför de mest omöjliga ting. Det beror förmodligen på, att de inte förstått att det är omöjligt. De låter sig inte begränsas av sina tankar, sin rädsla och sina farhågor, de provar i alla fall. Men vad som är än viktigare, de håller på tills de har lyckats. Så gränsen för det möjliga går kanske vid hur många misslyckade försök vi kan utstå. En uthållighet och envishet, som inte vet några gränser. En vision, som vidmakthålls över tid, en stark inre längtan, som inte mattas av med tiden. Varje gång de ramlar, är de snabbt uppe på benen igen. Det finns inte någon framgångsrik människa, som inte har misslyckats på sin väg till framgången. Men de väljer att se sina misslyckanden som ett resultat, ett kvitto istället för att se det som ett misslyckande. Med den inställningen blir det lättare att lära av sina motgångar, justera det som behöver förändras och prova igen. Om du visste att du kunde lyckas med vad som helst, bara du jobbade tillräckligt hårt för det, vad skulle du satsa på då? När du kommer på det, så GÖR DET istället för att bara tänka på det!

 

Farofylld eller uttråkad

Thursday, August 16th, 2012

Du söker spänning och fara. Du gör saker, som andra klassar som vågade och dumdristiga. För dig är det bara en efterlängtad kick, en stund av adrenalinpåslag och du jagar ständigt efter mer. Det är som din hjärna bara mår bra, när du flyger genom luften hängandes i en fallskärm eller när du klättrar upp för en brant klippvägg. När du inte får göra något farligt, mår du dåligt och känner dig uttråkad. Dessa två tillstånd vet du allt om, rastlös och less eller levande och adrenalinfylld. Av olika anledningar har du mycket mer av det som är tråkigt än adrenalinfyllt i ditt liv. Det är jobbigt, rastlösheten och tristessen är tärande. Andra människor kan inte förstå hur det är för dig. De menar, att du bara måste gilla läget och acceptera att livet inte är ett äventyr. Det går emellertid inte, för du förgås av tristessen. Den gör dig aggressiv och utmattad på samma gång. Du vet inte vad du ska ta dig till. Kanske inte så konstigt med tanke på vilken smal livsram du satt upp åt dig. När vi försätter oss i antingen eller definitioner av livet, leder det ofta till dåligt mående. Försök att öppna dig för möjligheter, som väntar på dig, förmodligen precis inom räckhåll. Det finns många sätt att väcka intresse och stimulans på, utan att det är förknippat med fysisk  livsfara. Att prova något nytt eller göra något, som man inte förväntas göra, kan vara sådana sätt. Bara att prata med någon man aldrig träffat förut, kan vara lite spännande och stimulerande. Varför inte prova, Sverige skulle bli roligare om fler gjorde det!

Äg din morgon!

Monday, August 13th, 2012

Du har precis avslutat en härlig, lätt joggingtur en sensommarmorgon. Du är ensam ute och dina lungor är fyllda med härlig, frisk, kylslagen luft med en kvardröjande doft av nattens stilla regn. Du skådar ut över havet och ser solen som är på väg upp över horisonten för att värma jorden. Vattnet är spegelblankt, en häger lyfter, breder ut sina vingar och tar sin tillflykt ut över havet. Du känner din andning, din puls, din kropp och du är helt närvarande i nuet. Detta är din stund, med dig själv för dig själv. Du känner dig rik, det känns som du äger ditt nu. Du är inte på väg någonstans, du tänker inte på sedan, du bara andas, fyller ditt inre med all den skönhet som omger dig i form av alla sinnesintryck. Du har det bara bra och det kostar dig inget annat än att du kämpat mot din egen bekvämlighet. Du vet att det är belönande att komma ut och du tänker på det, när kroppen är varm efter nattens sömn och gärna vill stanna i sängen en stund till. I ditt sinne finns det inget som överträffar möjligheten att få äga din morgonstund. Det stärker dig, ger dig kraft för resten av dagen och ger dig en möjlighet att mentalt förbereda dig inför dagen. Du skärper dina sinnen, du övar upp din koncentrationsförmåga och du väljer var ditt fokus för dagen ska vara. Om du under dagen känner dig stressad, kan du återvända till minnet av din morgon, dra några djupa andetag och återinföra morgonens frid i ditt sinne. Skapa din egen morgonritual, fri från stress. Upprepa den 30 dagar i följd och du kommer få oväntade resultat.