Archive for September, 2012

Att vända motgång till medgång

Monday, September 24th, 2012

Jag har skrivit om motgångar tidigare och hur vi är olika tränade i att hantera dem. Motgångar dyker upp för oss alla. Det är svårt att få ett nej, att bli avvisad, att bli lämnad, det kan kännas som om vi inte duger. Det är lätt att tro, att det är något fel på oss, när vi hamnar i sådana situationer. Har det hänt dig nyligen, kommer här lite tips på hur du kan vända ditt sinne från att vara mot till att vara med dig. Du andas, lever och kan ta dig vart du vill. Det betyder att din kropp fungerar 100 % rätt. Alla dina inre organ samarbetar helt perfekt, utan att du behöver skänka en tanke hur du ska göra med foten för att ta ett steg, eller försöka minnas hur man gör, när man tar ett andetag. Bara detta betyder att det är långt mycket mer som är rätt än fel med dig. Om någon sårat dig eller behandlat dig illa på något sätt, kom ihåg att även den personen kom till världen som ett naket, hjälplöst spädbarn. När du tänker på människor som gjort saker mot dig, föreställ dig dem som spädbarn istället för vuxna individer. Blir det någon skillnad? När du befinner dig i ett tillstånd av motgång, var har du ditt fokus? Kommer du ihåg allt som du lyckas med, där du når framgång eller vad fokuserar du på? Ältar du ett misstag och upplever samma jobbiga känslor gång på gång? Observera åt vilket håll känslorna i dig snurrar. Tag ut dem med handen och vänd dem upp och ner. Stoppa in dem och låt dem snurra fortare och fortare åt andra hållet gärna till ljudet av cirkusmusik. Tag plats i din kropp och låt den bära dig dit du vill!

 

Fokuserad som en örn

Thursday, September 20th, 2012

Många intryck sköljer över oss dagligen, likt vågor som slår mot en strand. Det mesta rinner av oss och filtreras bort, samtidigt är det lätt att tappa fokus i allt brus. Föreställ dig en örn som siktat in sig på sitt byte. Driven av hunger, finns det inget som kan få örnen att släppa bytet ur sikte minsta ögonblick, bara för att kolla på något annat en stund. Fokuserad, målmedveten och uthållig hugger örnen sitt byte. Tänk om vi kunde vara lika ihärdiga och fokuserad i det som är viktigt för oss. Att oavsett vad som dyker upp, behåller du fokus på det du bestämt dig för att du vill genomföra. Bilden av örnen kan vara till en hjälp för att få dig att förbli fokuserad. När vi går in för något till 100 % och gör det med hela vårt hjärta kan vi hamna i ett tillstånd av flow. Tid och rum upphör att existerar, det är bara det vi har fokus på som gäller. Då är det inte svårt för oss att hålla fokus. Svårare är det med saker, som vi är måttligt intresserade av. Koncentrationen brister lätt och vi får kämpa för att hålla fokus. Ett sätt att bli mer fokuserad är att tänka annorlunda om det som tar emot. Välkomna det lagom roliga, som en utmaning. Ett annat sätt är att bli medveten om att dina impulser, observera dem när de dyker upp, istället för att reagera på dem. Inte så lätt till en början, men som med allt annat, ju mer du övar dig desto skickligare blir du. Bestäm dig för att fokusera på en sak i taget och släpp det inte ur sikte, förrän du är klar.

Går ränderna aldrig ur?

Monday, September 17th, 2012

Igår var du i syltburken igen med lilla handen, fast du intalat dig själv att sylt är dåligt för dig, faktiskt  rent skadligt. Sylten lämnar en bitter eftersmak, du känner, att du sviker dig själv och det du tror på, varje gång du sticker ner dina fingrar i kletet. Men det är ju så svårt att låta bli. Du intalar dig själv att det inte är någon fara, du kan hantera saker nu, du ska på din höjd ta dig ett minimalt slick, du har kontroll nu. Fast varje gång du sticker ner ett pekfinger, fastnar hela näven. Hur är det möjligt att fastna i samma burk gång på gång? I perioder har du undvikit sylt helt och hållet, men så kan man inte leva, det finns sylt överallt. Du har insett att undvikande inte är att hantera något utan bara ett sätt att slippa förhålla sig till det. Oavsett vad sylten i ditt liv består av, det kan handla om allt från raseriutbrott, datamissbruk, ätstörningar, shopping, överdrivet kontrollerande osv, så är det där. Fråga dig själv vad det är du löser genom att sticka ner pekfingret i burken för ett slick och vad du uppnår genom att upprepa ditt destruktiva beteende? Fundera över vad du slipper ta itu med när du gör som du gör. När du kommer på svaret, sätt igång och ta itu med det du undvikit att göra. Handlar det om att lugna ner sig och fly stressen, ta hand om din stress på ett bättre sätt. Handlar det om att känna sig trygg och säker, jobba med din inre säkerhet. Det löser inget att sticka handen i syltburken. Förr eller senare kommer du till insikt om att göra mer av samma sak bara leder till mer av samma resultat. Gör något annat, prova något nytt!

 

Dröj ett ögonblick

Thursday, September 13th, 2012

Din plats i kön är nummer tolv. Otåligheten slår till i dig som ett sug i magen. Pulsen ökar något och ett lätt tryck över bröstet infinner sig. Du har ett möte som väntar och definitivt inte tid att sitta i en telefonkö nu, fast du måste komma fram, det är viktigt. Vi beter oss som bekant allt annat än rationellt när vi blir stressade. Det är jobbigt för kropp och själ när vi stressar. Anspänningen i kroppen, de mentala processerna och våra inrutade reaktioner får oss att reagerar som våra förfäder. Hjärnan skiljer inte på inbillad och verklig fara, larmet går oavsett om det är sant eller falskt. När det gäller vårt förhållande till tid och tider, beter vi oss sällan logiskt. Vi kan stressa på en hel dag i en anda av tidsbrist bara för att sitta i soffan på kvällen, hyperaktiva av all lagrad stress från dagen och ”slösa” bort flera timmar på tidsfördriv, då vi är för uppjagade för att kunna fokusera. För att kunna hantera din stress behöver du göra dig medveten om ditt eget stressbeteende, vilka situationer du går igång på och vilka dina riskfaktorer är (t e x sömnbrist, lågt blodsocker, tidsoptimism, svårigheter med gränssättning mm). Ifrågasätt även dina prioriteringar och vad som egentligen är så viktigt, att det inte kan vänta en liten stund. Livet består av en räcka ögonblick, som kommer och går. Dröj ett ögonblick, stanna upp, andas medvetet ett par andetag. Det mesta kan vänta, dina ögonblick får du emellertid aldrig tillbaka, när de väl passerat är de borta, utan att du var där.

Din resa

Monday, September 10th, 2012

Din resa mot framtiden börjar med en fotnedsättning idag. Din framgång handlar om många små steg i rätt riktning. Finns det någon framgångsrik person, som du beundrar och vill efterlikna? Studera den personen noggrant och ta reda på hur han/han gjort för att ta sig dit de ville komma. Det stora flertalet av framgångsrika personer har jobbat hårt för att nå sina mål. Kom ihåg att framgång inte behöver handla om ära, rikedom och berömmelse. Framgång handlar om att du får ta dina talanger och resurser i anspråk och leva, ett för dig rikt och meningsfullt liv. Framgång handlar inte om tillfälligheter och tur, även om tur kan spela en viss roll. Personer som lyckas, har kämpat för det. De har inte gett upp när motgångar infunnit sig. Ett misslyckande är bara ytterligare en upptäckt på hur man inte ska göra, sa Edison, som gjorde 2000 försök, innan han lyckades uppfinna en fungerande glödlampa. Din resa mot din framtida yrkeskarriär har kanske tagit sin början hos oss på Linnéuniversitetet. Kom ihåg att möjligheter oftast är förklädda som hårt arbete och våga utmana dig själv till att gå utanför det som är bekvämt och enkelt. Satsa på det du drömmer om och var beredd att betala priset för att ta dig dit. Du kan, men det kostar!

Led dig själv!

Thursday, September 6th, 2012

Vi kan ha dömande tankar om andra människor, men ofta är det oss själva, som vi dömer allra mest. Vi fokusera på vår egen otillräcklighet, våra brister och tillkortakommande, vilket skapar stress och missnöje inombords. Vi har en bild av hur det borde vara, hur vi borde vara och så har vi den faktiska situationen, det vill säga hur vi definierar vårt nu, som inte stämmer med bilden. Detta glapp leder till en flod av negativa känslor, helt i onödan faktiskt. Det är inget fel med dig, det är ditt sätt att se på dig själv och ditt jämförande med andra, som medför att det känns fel. Vi har naturligtvis alla våra brister av olika slag, ingen är perfekt. Fast är det något som stör oss oerhört mycket, kan vi jobba på att förändra det. Det mesta som gäller oss själv, kan vi göra något åt och det vi inte kan påverka behöver vi släppa. Dina tankar, känslor och fysiska sinnesförnimmelser kan du påverka och förändra genom övning. Du behöver vända ditt fokus inåt, öva dig på att leda dig själv dit du vill komma och hålla fast vid det du vill ha. Gör dig medveten om din inre röst och de budskap du ger dig själv. Föreställ dig att du är din egen coach, som ska hjälpa dig i den riktning du vill gå. Du sitter i en båt och håller i ditt roder, du har tagit ut kurs och oavsett om det blåser storm, folk i båten skriker att du ska vända om eller det känns jobbigt, så bara fortsätter du dag efter dag i utstakad riktning tills du kommit dit där du vill vara. Kom ihåg att allt är möjligt för den som håller fast och blir vid!

En nybörjares sinne

Monday, September 3rd, 2012

Du som precis anlänt till universitetet, som ny student, befinner dig i en omställningsfas, där allt är nytt och obekant. Det handlar om att skapa sig nya vanor och rutiner för livet som student. Sinnet är förmodligen öppet och nyfiket, när du närmar dig allt det där obekanta. När vi möter något för första gången, behöver vi ha ett vaket sinne för att kunna ta in och bearbeta all ny information. Tänk om vi alla kunde tillämpa den här attityden lite då och då, på allt det där välbekanta och rutinartatde. Undersöka den rostade frukostmackan med alla dina sinnen, som om det vore  första gången du såg och smakade på en rostad macka. Hur ser den ut, hur känns det att  hålla den, hur luktar den, vad för slags ljud bildas när du biter i den och hur smakar det när du har en bit i munnen? Observera, beskriv och undersök på samma sätt din omgivning, som om det vore första gången du såg den.  Genom att förhålla dig till livet med ett öppet sinne, utan att styras av förutfattade meningar,  inlärda beteende och tankegångar, kommer du att öka din vakenhet i nuet. Ett vaket sinne leder till bättre koncentration och närvaro, vilket ökar vår inlärningsförmåga. Om du övar dig en stund varje dag, kommer du med tiden att uppleva en välgörande förändring, vilket kommer sporra dig till att fortsätta ditt utforskande av nuet. Att vara i nuet är som balsam för själen. Det är först när vi släpper det förflutna och framtiden, som vi verkligen kan känna oss fria.