Archive for October, 2012

Hur ser dina målbilder ut?

Wednesday, October 31st, 2012

När vi sätter upp negativa mål, som att inte dricka alkohol på en månad, inte äta godis, inte spendera massa tid på facebook etc, har vi fokus på det vi ska undvika. Resultatet blir ofta paradoxalt, att vi bara gör ännu mer av det vi försökt undvika, när väl förbudet upphört. Det beror på att du inte skapat några bilder av vad du vill till, utan endast fokuserat på vad du inte vill. Att formulera positiva mål, är något som de flesta behöver öva sig på. Det är först då vi ger vår hjärna mentala bilder av vart vi ska. Om du kan se vad du vill till inom dig, ökar du sannolikheten för att välja de rätta beteendena, som kan ta dig dit du vill. Tycker du tex att det är obehagligt att hålla föredrag inför andra, ska du alltså göra dig en framgångsfilm, där du ser dig själv hålla ett föredrag, precis som du skulle önska att du kunde genomföra det. Sedan handlar det om nötning, upprepning och vidmakthållande av din inre film. Om det dyker upp negativa tankar, bilder, så gå ur filmen genast, andas och släpp det negativa. Återvänd därefter till din framgångsfilm igen, den ska bara vara laddad med positiva känslor. Din hjärna kan som bekant inte skilja på fantasi och verklighet. Det är just detta faktum som man utnyttjar i visualiseringsövningar. Att öva sig på att försätta sig i olika, positiva tillstånd, handlar just om övning. För att bli bra på det krävs det träning, men det är träning som verkligen lönar sig!

 

Omdefiniera ditt NU!

Monday, October 29th, 2012

Hösten är här för fullt och den kommande vinterkylan har redan gjort sig påmind. Överallt kan du läsa och lyssna på hälsosamma tips kring hur du kan motverka nedstämdhet och hösttrötthet. Vi vill inte känna oss nedstämda och därför ska man göra si eller så. Råd om näringsriktig kost, regelbunden motion och vistelse i dagsljus hjälper faktiskt, men något som kan vara ännu hjälpsammare är att omfamna hösten och hälsa den välkommen. Hösten är här i alla fall, vare sig vi trivs med det eller vill hoppa vidare till vår/sommar. När vi har något som vi inte vill ha, det är då problemen börjar. Vi gör allt för att undvika känna det vi känner och vi ifrågasätter inte våra tankar och de känslor tankarna medför. Kanske du förhåller dig så till fler fenomen än bara hösten. Du har något, som du inte vill ha och ägnar massor av tid att undvika känslorna, som hela tiden står på lur och hotar att invadera dig. Det kostar en massa energi att hålla sig borta från något och du mår inte särskilt bra av det. När det gäller hösten, så måste du inte älska denna årstid, det räcker gott att acceptera att den är här, vare sig du vill eller inte. Istället för undvikande/flykt, lägg fokus på att göra ditt NU så bra för dig som möjligt. Vilka aktiviteter får dig att må bra, som du kan göra mer av? Ta dig till något istället för från något!

Tillfälligt avbrott

Thursday, October 25th, 2012

Du sitter framför datorn och jobbar febrilt med en uppgift, som måste bli klar idag. Det flyter på en stund, sedan blir det plötsligt jobbigt, sedan svårt, sedan tråkigt….Allehanda känslor avlöser varandra i en strid ström. Då får du ett sms, ett mail, ett telefonsamtal, en hungerskänsla, ett kaffesug, ett behov av att veckohandla, dammsuga, vattna blommorna. Tillbaka framför datorn tittar du förvånat på klockan och upptäcker, att ett flertal timmar passerat, men ditt jobb är kvar på samma punkt, där du lämnade det. Nu kommer nya känslor i en strid ström, oro, stress, rastlöshet, kaffesug, sms och så håller det på. Vi omges med stimuli, som pockar på, sliter och drar i oss, får oss att mista vår koncentration och uppmärksamhet. Impulser utifrån och känsloförnimmelser inuti oss, blandas samman och får oss att springa på i vaken medvetslöshet. Det är just när vi inte är observanta på våra val och hur vi väljer, som vi ständigt förlorar fokus. Att jobba effektivt och fokuserat, innebär att du behöver öva dig på att slå bort ovidkommande stimuli. Ett problem är, att en stressad hjärna inte kan selektera vad som är viktig och vad som är oväsentlig information. Ju mer stressade vi blir, desto sämre tänker vi. Ett råd är därför att jobba med att få ner stressen, använd gärna en mindfulnessapp, som vi tipsat om tidigare. Ett annat sätt är att öva dig i beslutsamhet och att bli mer målmedveten. Gör dig otillgänglig under tiden du arbetar och observera dina känslor när de dyker upp. STOP (stop, take a breath, observe, proceed) är en hjälpsam strategi för att behålla fokus.

En spark i baken

Monday, October 22nd, 2012

Det var det där med träningen, den du skulle ta tag i på måndag, måndagen som inföll för en månad sedan och som ständigt återkommer, som den enda bra veckodagen att starta ditt nya, hälsosamma liv. Problemet är att du inte sätter fart och tar tag i din träning, för det är alltid något som bara råkar dyka upp, som måste göras omedelbart, speciellt på måndagar. Att komma i form och förbli i form kostar, det är ansträngande. Fast det är en ansträngning som lönar sig. Att vakna upp, känna dig pigg och stark medför att det mesta blir lättare att tackla. Din koncentrationsförmåga förbättras, din mentala hälsa påverkas positivt och lusten att äta bra ökar. Vänta inte med att investera i din egen hälsa, bästa stunden att börja är NU. Du behöver inte ha gymkort, dyra löpskor eller någon särskild utrustning. Det går att träna överallt med det mesta du hittar i naturen, bara fantasin sätter gränser. Den motiverade har heller inga problem att köra slut på sig själv med ett styrkeprogram hemma i vardagsrummet. Det finns en uppsjö med träningssajter och träningsfilmer på youtube. Eller varför inte följa tio studenter i Kalmar, som är beredda att hiva sig ur soffan, träna flera gånger per vecka och avstå från alkohol under fem veckor. Kan de så kan du! Läs deras bloggar och ta efter dem. Undersök hur det blir för dig att hålla igång med träning under en längre, sammanhängande tid samtidigt som du tar bort alkoholen. Du kan se det som ett experiment och om du inte är nöjd med resultatet, kan du trösta dig med att du är i klart bättre form efter fem veckor, jämfört med innan du satte igång. http://blogg.lnu.se/livsstilsprojektet/blog/2012/10/

 

Utveckling eller stagnation?

Thursday, October 18th, 2012

Var befinner du dig i livet just nu? Är du mitt uppe i en utvecklings- och förändringsfas eller lunkar du på i invanda spår? Att röra sig inom ett område som är välbekant och hemvant är skönt och tryggt, men är det så kul egentligen? Vill du verkligen veta exakt hur din morgondag kommer se ut? Du kanske gillar att planera och ha förutsägbarhet, något som är viktigt för många människor, men ärligt talat, är det inte när något oväntat sker, som du har som roligast? Sedan kan det naturligtvis det oväntade innehålla chockartade och negativa upplevelser också, men bortsett från det. Tänk på alla de där slumpartade mötena i livet, eller oväntade möjligheter som dykt upp, som du tog. När vi är öppna för känslan av att inte ha kontroll, kan de mest fantastiska saker hända. Många människor kan använda sig av alkohol som ett sätt att släppa på kontrollen, men då ruset får styra, övar man sig inte på att stå ut med ovisshet och osäkerhet. En början kan vara att släppa tanken på att du måste ha trygghet och känna dig säker hela tiden, för det är oftast när vi jagar tryggheten, som osäkerheten tilltar. Ställ dig på broräcket, spänn fast säkerhetslinan och hiva dig ut eller mindre dramatiskt, gå fram och prata med någon, du aldrig har träffat förut. Gör sådana saker, som rädslan normalt sett får dig att undvika!

Vill du veta något om din framtid?

Tuesday, October 16th, 2012

Du kanske funderar över hur din framtid kommer te sig, hur det kommer att gå för dig och hur ditt liv kommer att se ut. En fingervisning kan du få genom att betrakta dina val och beteenden i nuet. Hur du väljer att göra idag och om du fortsätter att välja/upprepa det imorgon och i övermorgon, säger ganska mycket om var du kommer att befinna dig i framtiden. Skjuter du upp saker idag, undviker att ta beslut och att satsa på det som är viktigt för dig, kommer du inte vara där du vill vara om fem år. Om du har ett mål som hägrar, vet vad du behöver göra för att ta dig dit, men inte gör det, så är utgången given. Det hjälper inte att drömma om att det ska bli annorlunda i framtiden, det är idag du väljer och imorgon. Du har säkert en massa ursäkter för dig själv, varför du inte kan välja, det för dig ”rätta” beteendet idag, ursäkter som blir till orubbliga hinder. Kom ihåg att det är du själv som skapat dem, vilket gör att du omedvetet hindra dig själv ifrån att lyckas. Du kan lyckas precis lika bra som alla andra, men inom vissa områden måste du kanske vara beredd att jobba hårdare, än vad de, du jämför dig med, behövt göra. Det betyder inte att din framgång kommer bli mindre värd, resultatet blir det samma, men vägen dit kan ha varit mer eller mindre lätt. Ta dig en titt på titt på hur du lever just nu och kolla om du gör rätt saker idag för att hamna där du vill i framtiden. Våga tro på dig själv och din egen förmåga!

Har du tid att skratta?

Thursday, October 11th, 2012

Om du lagt märke till att du skrattat väldigt lite på sistone, kan du se det som ett tecken på att du förmodligen är ganska stressad. När vi har bråttom, har vi sällan tid att skratta. Ett skratt kräver närvaro till både kropp och själ, vilket är vilsamt för oss. Talesättet ett gott skratt förlänger livet är med andra ord helt sant. Att ständigt låta kroppen pumpa ut stresshormon, sliter och tär på kroppen, om man inte ger sig själv tillräckligt med återhämtning. Långvarig stress är orsaken till merparten av olika sjukdomstillstånd, som vi kan drabbas av. Skratt är med andra ord livsviktigt och långvarig stress är livsfarligt. De flesta människor älskar ett riktigt gott skratt och när vi skrattar utsöndras endorfiner (kroppens eget smärtlindrande hormon). Endorfiner gör att vi känner välbehag och blir avslappnade, vilket är gynnsamt för vår psykiska och fysiska hälsa. Att ta dig tid till att ha roligt och skratta t e x tillsammans med dina vänner, kan med andra ord ha en avgörande betydelse för hur du mår och hur du hanterar livet. Skratt stärker dig och hjälper dig, när livet kanske känns tufft. Om det känns omöjligt för dig att skratta, så titta på andra människor som skrattar, för skratt smittar av sig. Omge dig med glada och skämtsamma personer, som har nära till skratt, det kommer påverka dig i positivt riktning. Du kan också titta på komediserier, roliga filmer och humorprogram. Låt skrattet få fylla dig dag.

 

Hemma hos dig själv

Monday, October 8th, 2012

Vi är ofta på språng här i livet, från det ena till det andra. Valmöjligheterna bara ökar och i takt med den, även vilsenheten. Det är lätt att tappa bort sig själv, när vi är på jakt och har fokus på något, som ligger utanför oss själva. Å andra sidan blir vi lika vilsna, genom överdriven självintrospektion och navelskåderi. Många människor vill bara hitta sig själv och söker desperat efter den rätta metoden, vilket oftast får motsatt effekt. Vi känner oss främmande inför oss själva och inför andra människor. Allt vi behöver finns egentligen inom oss, men vi har för lite kontakt med vårt inre. Det blir lite som att sova på gatan, när du egentligen kan bo i en komfortabelt inredd bostad. Vi behöver bara stanna upp, våga stå stilla och fortsätta stå kvar, när impulserna dyker upp och vill slita iväg oss. Du kan välja att bestämma i ditt eget liv och göra aktiva val kring hur du vill leva, eller så kan du springa på och göra som alla andra. Du behöver inga mirakelmetoder eller dunderkurer, om du tillåter dig själv att vara som du är. Om du släpper taget om din önskan att vara annorlunda, kommer lugnet att infinna sig efter hand. Du kommer hitta hem till dig själv, vilket innebär, att vart du än befinner dig i världen känner du dig hemma. Du står fast i dig själv och kan öppet och nyfiket släppa in andra människor i ditt liv. Du behöver inte göra något särskilt eller vara på ett visst sätt. Världen är öppen för dig och du kan välja att ta emot den. När du är hemma i dig själv, har du massvis att bidra mer och ju mer du ger, desto mer kommer du få. Stanna hemma!

Vår bästa tid är nu!

Thursday, October 4th, 2012

Sonen frågade, fanns det tv på din tid mamma? Min tid är nu, svarade jag. Det är bara just nu som vi lever. Tag en titt på din klocka, den visar tiden just nu, inte förra veckans eller nästa månads tid. Ändå är det så otroligt svårt för oss, att vara här och nu. I våra huvuden beger vi oss hela tiden till framtiden, planerar, längtar, oroar oss eller vad det kan handla om. Eller så hänger vi oss åt repetition av det förflutna, det vi kallar för att älta. Bara jag inte hade gjort så där eller varför gjorde jag inte det där istället. Hjärnan går på högvarv och vi tänker tusentals och åter tusentals tankar varje dag. En grov uppskattning är att 90 % av det jag tänker idag, tänkte jag även igår och dagen innan. Vår hjärna älskar rutiner och repetition, vilket förklarar varför det bitvis kan kännas omöjligt att släppa vissa tankar. Försök att göra en observation av dina egna tankar. Prova att beskriva vad du tänker, tanke för tanke. Vanligtvis är det mest autopiloten som är påslagen och då vet vi inte särskilt mycket om vad vi tänker, vi bara reagerar och agerar. Speciellt hjälpsamt är det att observera tankar i lägen, då vi kommer på oss själva med att göra sådant, som vi egentligen inte vill. Röka en cigarett, när vi slutat, skrika på vår partner när vi blir arga, skjuta upp pluggandet när vi bestämt att vi ska läsa också vidare. Det är våra tankar som leder oss på rätt eller fel spår. Just nu är det så bra det bara kan bli, nuet är redan här och du kan inte förändra det innevarande ögonblicket, bara ditt fortsatta agerande. Stanna upp, sänk axlarna, andas och känn hur du sveps med i vågorna av luft som böljar genom kroppen. Din tid är NU!

 

För den som tror är det mesta möjligt

Monday, October 1st, 2012

Det finns negativa människor lite var och stans, som lägger fokus på hinder och brister. Tyvärr ges de ofta för mycket utrymme och plats, eftersom det är viktigt att alla får göra sin röst hörd. En negativ person kan lätt få med sig tio till, som inte tagit ställning på egen hand, då det finns mycket kraft i negativism. Men, är du en person, som tror att allt är möjligt och har egen erfarenhet av att ta dig förbi hinder i din väg, dras du inte med så lätt av yttre svängningar i din omgivning. Du har lärt dig att hålla fast vid det du vill ha. Dessutom vet du med dig, att negativa människor oftast styrs av rädsla för förändring eller av ren bekvämlighet. För dig är emellertid förändring oundviklig och rädsla en känsla, som du tillåter finnas, men som inte styr dig. Utveckling innebär att bryta ny mark, ge sig ut i okänd terräng och att öva sig i självtillit. Din tro på det möjliga har fått dig att göra val, som lett till framgång för dig. Framgången har i sin tur ökat din tro på dig själv och vad som är möjligt. Du befinner dig i en positiv cirkel och det har en otroligt smittande effekt på människor i din omgivning. Du ser inte längre hinder, som hinder. Hinder är utmaningar, som dyker upp längs vägen. Våga tro på dig själv, din egen förmåga och räds inte hårt arbete. Det mesta är möjligt för den som fokuserar på möjligheter istället för hinder. Välj den jobbiga vägen, håll fokus på dina mål, istället för att svepas med av negativa tankar. Livet kommer ge dig oerhört mycket mer glädje och spänning då!