Archive for February, 2013

Rikedom=lycka

Thursday, February 28th, 2013

Drivs du av längtan efter att bli rik, tjäna massor av pengar och kunna köpa precis vad du vill ha? Den längtan delar du i så fall med väldigt många andra människor. Tror du emellertid att du kommer bli lyckligare, må bättre och känna ett inre lugn, har du riktat in dig på fel mål. Det har gjorts åtskilliga studier på rikedom och lycka, men det finns inte någon forskning som tyder på att det skulle finnas ett samband. Det är inte genom materiell välfärd som vi blir lyckliga. Om så är fallet, skulle svenskarna vara otroligt lyckliga jämfört med många andra folkslag, vilket statistiken för psykisk ohälsa talar emot. Vi har det bättre än någonsin, men mår sämre, än vad vi gjorde på 1950-talet. Vad är det då som gör oss lycklig och får livet att kännas meningsfullt? Fundera själv en stund på när du mår som bäst, kanske det är när du kan överraska och göra någon annan glad. Att få sträcka ut en hjälpande hand mot någon som behöver den, kan öka ditt eget välbefinnande. I ett experiment lät man en grupp studenter få spendera en summa pengar på nöjen för egen del och en annan fick bara spendera pengar på andra. Studenterna trodde, att de som fick handla vad de vill till sig själva, skulle vara lyckligare efteråt, än de som var tvungna, att ge bort saker. Resultatet blev istället det motsatta. Så bestäm dig för att vara extra generös och hjälpsam mot din omgivning idag och se vad det får för effekter på dig själv. Bjud någon på kaffe, håll upp dörren, le mot en främling, baka en kaka eller överraska med en blombukett.

 

Slappna av längs vägen

Monday, February 25th, 2013

Det behöver inte vara svårt, du måste inte alltid kämpa som en galning för att nå framgång. De bästa prestationerna sker i ett avslappnat tillstånd. En elitidrottsman får det att se lätt ut när han anstränger sig maximalt. Många gånger tar vi i med för stor kraft, spänner oss till vi får kramp och missar målet, för vi är så otroligt angelägna om att lyckas. I jakten på framgång är det lätt att springa sig trött. Springer du för fort, jagar du för mycket, så pass att du mister greppet? När vi kämpar eller strävar efter något, kan det leda till att vi klamrar oss fast vid något till den grad, att kroppen låser sig. Vi kan inte släppa tanken på det vi vill ha, det blir nästan som en besatthet. Då kan det vara bra att påminna sig om att det är du själv som en gång satte upp målet, som skapade idén om vad du måste uppnå. Det är bra att vara fokuserad, men när du övergår från fokuserad till besatt, har du passerat gränsen för det hälsosamma och med tiden kommer det få dig att tappa greppet. Ställ krav på dig själv som är i samklang med din förmåga eller precis i gränszonen till den, om du vill ha utmaningar. Släpp idén om att det ska vara perfekt, lär dig leva med ofullkomligheter på ett avslappnat sätt, då kommer resultaten med tiden.

Du ska bara…

Thursday, February 21st, 2013

Du ska bara bli lite mer motiverad innan du tar tag i studierna. Du ska bara äta upp alla dina kakor först, innan du börjar banta. Du ska bara röka upp alla dina cigg, innan du slutar röka. Du ska bara få in pengar på kontot, innan du börjar träna. Du ska bara kolla på en tv-serie, innan du tar disken. Är ditt liv fullt av ska bara, så lider du förmodligen av uppskjutarbeteende. Att aldrig lyckas få gjort det man vill eller tänkt sig, kan vara oerhört frustrerande och motivationssänkande. Du går emot dina egna värderingar om hur du borde leva ditt liv hela tiden och det leder till oönskade resultat. Du känner dig missnöjd och det kanske medför att du tvivlar på din förmåga att verkligen lyckas med något, eftersom du alltid är ute i sista minuten och sällan ”hinner” göra ditt bästa eller satsa till 100%. Bakom alla dina ska bara, kanske det döljer sig en rädsla för att misslyckas, vilket är precis vad du uppnår, när du inte gör det du vet är bra för dig. Hur vänder du på det här då? Framför allt handlar det om att göra dig medveten om hur du leder dig själv och vart du hamnar. Om du bestämt dig för att åka till Malmö, tror jag inte att du hamnar i Halmstad, för att du bara ska kolla läget där. Det handlar alltså om att bestämma sig och ha tydliga målsättningar för varje dag. Dessutom behöver du byta regel från ska bara, till, ”jag gör det nu, så blir det gjort”. Slutligen behöver du odla din vakenhet i nuet, för att inte per automatik följa alla ska bara. Lev i enlighet med dina värderingar, så kommer du bli mer motiverad och få mer energi.

Omvandla borde till vill

Monday, February 18th, 2013

Du har säkert en hel del idéer om vad du borde göra i vardagen, som du inte följer. Du borde sova mer, äta bättre, jobba mer fokuserat, träna mer, tjäna mer pengar, hålla igen på ditt shoppande, vara en bättre partner eller vad det nu kan handla om. Du tänker ofta på dina borde, men du lever inte efter dem. Varför då, varför följer du inte dina egna värderingar kring hur du borde leva ditt liv? En förklaring kan vara att du inte tänkt igenom dina borde tillräckligt noga. Det kanske inte är tillräckligt viktig och angeläget för dig att ta itu med det du ”borde”. Fundera över vad du verkligen vill genomföra av alla dina borde och släng ut resten. Bestäm dig sedan för att leva efter dina borde, låt dem bli till vill, istället för borde. Jag vill äta bra idag, för jag vill känna mig pigg och ha energi hela dagen. Jag vill jobba mer fokuserat idag för jag vill lyckas med det här projektet. Jag vill vara en bättre partner idag, för jag vill leva i en välfungerande och kärleksfull relation. När du bestämt dig gäller det att vara detaljerad och specifik kring det du vill göra. Vad gör du och hur beter du dig, när du är den där partnern, som du vill vara? Hur och vad äter du, när du äter bra och känner dig energisk? Små hälsosamma förändringar i dina dagliga rutiner leder till stora skillnader i ditt liv. Om du äter bra varje dag, kommer du att märka en skillnad i ditt mående på sikt. Inget smakar så gott, att det överträffa känslan av att vara pigg och i form. Om du satsar på dina projekt, ditt jobb eller din utbildning, kommer det att leda till att du får jobba med det du brinner för. Allt du behöver för att lyckas finns redan inom dig. Små steg i rätt riktning varje dag kommer leda till stora förändringar, om du troget upprepar vad som krävs, för att du ska få det liv du vill ha.

Hunger

Friday, February 15th, 2013

 Du har drivkraften och fullt fokus på vad du vill skapa. Tidigare misslyckande ser du bara som ännu ett sätt, där du lärt dig vad som inte fungerar. Du ältar inte det förflutna, du lär dig av dina misstag och släpper det förgångna. Du håller inte fast vid något som får dig att tappa fokus eller tvivla på dig själv. Visst dyker det upp tvivel och rädsla med jämna mellanrum. Du tillåter dig att känna det, du vet att det är en del av att gå utan för trygghetszonen. Du hälsar på rädslan och tvivlet, erkänner att det är där, men aldrig någonsin att det skulle hindra dig från att ta dig dit du vill. Din hunger, din passion är så mycket mer kraftfull och stark jämfört med din rädsla och tvivlet. Du gör det här för din egen skull, för att det gör ditt liv viktigt och meningsfullt. Du vill leva varje dag på ett sätt så att den betyder något särskilt för dig. Därför vaktar du över din tid som en örn jagar sitt byte. Du lägger inte tid på saker, som inte ger mening för dig. Du öppnar inte en kursbok för att planlöst bläddra i den. Du ägnar inte massvis med tid till att bara läsa rad efter rad. Du sätter t e x upp mål för vad du vill kunna redogöra för efter två timmars studerande, utan att titta i din bok. Du odlar närhet och närvaro i dina relationer, du ägnar dig sällan åt tidsfördriv. För ditt liv pågår nu och det är idag som du vill verka och leva till 100%. Du tänker fortsätta leva med nyfikenhet, öppenhet och hunger så länge du lever, för du älskar att leva så och det är du som bestämmer över ditt liv!

Hunger

Friday, February 15th, 2013

Du har drivkraften och fullt fokus på vad du vill skapa. Tidigare misslyckande ser du bara som ännu ett sätt, där du lärt dig vad som inte fungerar. Du ältar inte det förflutna, du lär dig av dina misstag och släpper det förgångna. Du håller inte fast vid något som får dig att tappa fokus eller tvivla på dig själv. Visst dyker det upp tvivel och rädsla med jämna mellanrum. Du tillåter dig att känna det, du vet att det är en del av att gå utan för trygghetszonen. Du hälsar på rädslan och tvivlet, erkänner att det är där, men aldrig någonsin att det skulle hindra dig från att ta dig dit du vill. Din hunger, din passion är så mycket mer kraftfull och stark jämfört med din rädsla och tvivlet. Du gör det här för din egen skull, för att det gör ditt liv viktigt och meningsfullt. Du vill leva varje dag på ett sätt så att den betyder något särskilt för dig. Därför vaktar du över din tid som en örn jagar sitt byte. Du lägger inte tid på saker, som inte ger mening för dig. Du öppnar inte en kursbok för att planlöst bläddra i den. Du ägnar inte massvis med tid till att bara läsa rad efter rad. Du sätter t e x upp mål för vad du vill kunna redogöra för efter två timmars studerande, utan att titta i din bok. Du odlar närhet och närvaro i dina relationer, du ägnar dig sällan åt tidsfördriv. För ditt liv pågår nu och det är idag som du vill verka och leva till 100%. Du tänker fortsätta leva med nyfikenhet, öppenhet och hunger så länge du lever, för du älskar att leva så och det är du som bestämmer över ditt liv!

I väntan

Wednesday, February 13th, 2013

Går du runt och väntar på livet ska börja eller tänker du ofta på sen, när du blivit klar med den där utbildningen, kommit över den där krossade kärleken eller fått bort den där bilringen runt magen, då ska du börja leva, må bra, känna ett inre lugn eller vad du nu längtar efter. Allas våra liv är fyllda av sedan, men den enda stund vi är vid liv och lever är just  nu. Det betyder att så länge du lever i väntan på det som ska komma, lever du inte, du är i framtiden istället för nuet. När du längtar efter ett annat tillstånd, en annan verklighet, säger du nej till det som är just nu. Du kanske inte kan acceptera att det är som det är. Du borde vara klar med din utbildning, ha ett jobb och redan kommit en bit i din karriär, när det finns jämnåriga, som redan gjort det. Eller så handlar det om något annat, som borde vara på ett sätt, som det inte är just nu. Tänk hur vilsamt det skulle vara, om du kunde ge dig själv tillåtelse till att bara låta allt vara som det är just nu. Vänta inte, sänk axlarna nu, släpp framtiden, bara ta in just det här ögonblicket, det här andetaget. Kolla in Studenthälsans lunchreträtt i Växjö med start idag och i Kalmar kommer vi ha lunchmeditation under mars månad. http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studenthalsan/vaxjo/kurser-och-grupper

Livet i lådan

Thursday, February 7th, 2013

Lever du i boxen mest hela tiden? Äter frukost framför datorn eller tv, åker buss eller kör bil till jobbet, sitter på rumpan i samma rum hela dagen, äter medhavd lunchlåda, åker hem i en låda och ägnar kvällen åt att titta på en låda. Om du känner igen dig, är det dags att prata lite med kroppen kring hur den mår. En fysiskt stark kropp bygger du genom belastning på rätt sätt och genom ett effektivt och stabilt rörelsemönster. Mycket sittande innebär det motsatta. Du får lätt in en felaktig hållning, fel andningsmönster och därmed ett ineffektivt rörelsemönster. Har du inte ont i ryggen, så kommer du att få! Det räcker inte med att träna en timme om dagen, om du sitter stilla eller ligger ner resterande 23 timmar. Det viktiga är att du rör på dig lite då och då under dagen. Om du inte belastar skelettet, blir det svagare och det kan leda till benskörhet. Bara för att man är ung innebär det inte att ens skelett är starkt. Tag en paus varje timme, då du ställer dig upp och sträcker på dig. Gå en rask promenad under lunchen, cykla istället för att ta bussen eller bilen och gör dig medveten om din kropp inifrån. Gör en snabb koll just nu, gå igenom kroppsdel för kroppsdel och känn efter om det känns något. Din kropp talar om för dig vad du behöver ändra på, samarbeta med din kropp! Håll utkik efter Studenthälsans nästa livsstilsprojekt “Upp och hoppa” i Växjö.

Tidsnöd

Monday, February 4th, 2013

Du vaknar och tänker på din lista över saker att göra och då menar jag inte din lista över 100 saker du vill göra innan du dör. Nej, inte den listan, utan listan över alla dina måsten. Du måste göra klart hemtentan idag, du måste handla mat, du måste träna, du måste ringa xx, du måste köpa en ny brödrost, du måste uppdatera dig på dina sociala medier, laga matlådor, hinna äta, uppdatera dig på dina sociala medier igen osv. Listan kan göras lång och redan innan du klivit ur sängen, känner du dig stressad. Du slänger i dig frukosten framför datorn samtidigt som du svarar på tre sms, skriver lite på hemtentan och letar efter ett par rena jeans. Typiskt, du måste springa iväg och boka en tvättid också och nu börjar snart dagens föreläsning. Just då ringer en telefonförsäljare med ett lockande erbjudande, som du måste ta ställning till inom tio dagar. Nu är pulsen lika hög, som om du vore ute och småjoggade, trots att du inte hunnit resa dig från stolen. Stresshormoner pumpas ut i kroppen, din muskeltonus är hög, axlarna är uppdragna till öronen och du känner dig jättetrött, trots att det bara gått en halvtimme sedan du klev ur sängen. Allt måste göras nu, allt är lika viktigt, därför du är så stressad, att du inte kan tänka klart och prioritera. Om du lever så här kommer det påverka dig negativt på sikt. Börja med att fråga dig själv varför du måste göra allt, som du upplever att du måste göra och tänk ett steg längre än till att det känns så. När du är lugn, kan du förstå, att du bara behöver stänga av mobilen, skriva en lista med högsta till lägsta prioritering, sedan göra en sak i taget. Dessutom vet du, att man kan observera impulserna, som vill splittra ditt sinne, istället för att springa på dem. Det är ditt liv, din tid och det pågår nu. Vill du leva med andan i halsen, när du kan välja att må bra, känna ett inre lugn och ta en sak i sänder?