Archive for April, 2013

Tysnad en möjlighet?

Tuesday, April 30th, 2013

Plötsligt får du hjärnsläpp, du har tappat orden. Du vet helt enkelt inte vad du ska säga, tungan är fastklistrad och det ekar tomt i skallen på dig. Du befinner dig i en situation där du verkligen borde bidra med något. Kanske du är ute på första träffen med en person, sitter och fikar i personalrummet som nyanställd eller ska hålla igång en konversation på en sittning. Oavsett är det en jobbig och pinsam upplevelse när det blir tyst, fast det borde pratas. En sådan här upplevelse kan lätt etsa sig fast i hjärnan och leda till att vi undviker att prata med människor vi inte känner. Tänk om det kommer uppstå en tystnad, ett tomrum, frånvaro av något, som gör att vi framstår som sämre, tråkiga och inte värda att umgås med. Det kan leda till att vi blir ensamma. Fast det kanske är just en kommande ensamhet vi jobbar på genom att undvika alla situationer, som kan leda till nya bekantskaper och ett större nätverk.

 Varför är det så farligt med lite tystnad egentligen? Kan vi inte se på tomrummet som en paus mellan något, en stund till reflektion, där vi ger oss tillåtelse att försvinna in i oss själva en stund. Ett tomrum kan vara ett tillfälle till återhämtning, en vila och en mikrostund till att ladda om batterierna. Tänk om vi skulle ge oss själva tillåtelse till att få vara tysta lite då och då, utan att drabbas av panik. Tystnaden kanske är så mycket mer spännande än menlöst kallprat, som aldrig tar slut. Våga utforska tystnaden på ett närvarande och deltagande sätt idag och se vad som händer. Tala är silver, tiga är guld.

 

Varför dieter fungerar

Friday, April 26th, 2013

Om du någon gång följt en diet under en längre tid, har du förmodligen upptäckt att den fungerar. Du har fått mindre ont i magen genom att utesluta vissa födoämnen eller gått ner/upp i vikt eller vad ditt mål nu än varit. Du har följt kostupplägget till punkt och pricka, vilket gett ett önskat resultat. Alla som följer en viss diet nitiskt får ett resultat, just för att man håller fast vid ett förändrat sätt att äta över en längre tid. Det spelar ingen roll vilken diet det är, så länge man följer den. Det som skiljer människor som lyckas från dem som misslyckas, stavas uthållighet. Personer som uppnår önskade resultat inom vilket område det än må vara, jobbar på i oavbruten takt, dag efter dag. Det finns inga genvägar för att komma dit man vill. Trots detta jagar vi hela tiden efter genvägar. Löpsedlarna lockar med; så når du snabbast resultat, tjäna din första miljon enkelt, ät mirakelpillret som gör dig pigg osv. Fast vi vet att det inte är sant, går vi på det gång på gång.

 Du behöver inte jaga efter den perfekta studietekniken, träningen, dieten, det perfekta hemmet etc. Jag har skrivit om det ett flertal gånger i den här bloggen, men det tål att upprepas. Stanna upp, reflektera över dina dagliga val och bestäm dig för vad du verkligen ska fokusera på, vad som är viktigt för att just du ska må bra och känna dig stolt och nöjd över dig själv. Allt du tar in påverkar dig på gott och ont. Genom att välja bort och välja det som är rätt för dig, slipper du ägna dagarna åt att spolas bort med vågorna. Du har kraften att förändra ditt liv, den finns inom dig. Använd den!

Finns det någon där?

Tuesday, April 23rd, 2013

Ensamhet känner du till alltför väl. Du har allt som oftast burit på en känsla av att vara lite utanför, inte någon man räknar med. Du får hela tiden ligga i, ta kontakter, se till att man kommer ihåg dig när det är något kul på gång. Du måste ha stenkoll och det tar tid. Inte kan du heller tacka nej, när erbjudanden dyker upp, tänk om du verkar tråkig och folk tröttnar på dig. Livet känns osäkert, otryggt och oförutsägbart. Det blir aldrig någon rast eller ro, eftersom du inte kan koppla av, varva ner och bara följa ditt hjärta, din lustkänsla. Ibland när du är ensam i din lägenhet, kan du komma på dig själv med att ropa: Är det någon där? Ljudet studsar mot väggarna, tystnaden är kompakt och ensamheten skär i dig. Trots att du vet att en annan människa finns på andra sida väggen tre meter bort, känns det snarare som 3 mil bort. Du känner dig ensam, trots att du är omgiven av människor. En känsla du kan känna igen från din barndom, ensam också i din familj. Du vill ha ögonkontakt, du vill ha närhet, en själsfrände, som vet vad du tänker, som förstår dig. Du letar efter det fullkomliga mötet och ser bara alla fel. Dina relationer duger inte, de är arbetsamma och präglas av en kamp. Du är helt enkelt missnöjd och ensam. Kanske du ska prova att släppa bilden av dig själv som ensam och börja tänka på dig själv som en person, som vill bidra med sig själv.  Släpp alla idéer om att det är något fel på dig eller på de människor du omger dig med. Se möjligheterna till gemenskap och närhet, som finns inom räckhåll för dig och ta för dig av det ofullkomliga. I alla grushögar kan det gömma sig guld. Du har massor att ge, lägg fokus på det och se vad du kommer få.

Kraft för dagen

Friday, April 19th, 2013

Hur kändes när du vaknade imorse, var du utsövd och piggnade till så fort du väl varit uppe en stund eller vaknade du utan kraft att stiga upp? Sömnen är oerhört viktigt för att kropp och knopp ska få maximal återhämtning. Periodvis kan vi emellertid drabbas av sömnproblem och det kan kännas som ett omöjligt projekt att sova. Här kommer några enkla regler du kan följa, som är mer effektiva än roliga. Stig upp vid samma tid varje dag, då ökar sömntrycket när kvällen kommer. Undvik att dricka alkohol och inta inga uppiggande drycker efter kl 15:00, för att inte störa nattsömnen. Se till att ha kallt och mörkt i ditt sovrum och hoppa på sömntåget när det går, istället för att fortsätta vara uppe. Det vill säga, när du känner jättetrött ska du vara klar för sängen. Planera inte morgondagen när du väl ligger i sängen. Alla göra-listor, schema med mera, kan du ta tidigare på kvällen. När du väl skrivit ner allt, försök att släppa det. Ägna de sista timmarna på kvällen till nedvarvning, undvik gärna det som stimulerar dig och väcker ditt engagemang. Du ska signalera till kroppen att nu är det dags att gå ner i varv. Att bara lyssna på lite rogivande musik eller att läsa en bok, som inte är gastkramande, är lugnande, då det inte involverar alla dina sinnen samtidigt. Många varvar ner med tv, dator eller mobilen, vilket snarare kan öka vakenheten än sänka den. Om du vill unna dig något extra en kväll, ge dig själv en timmes extra sömn, genom att lägga dig tidigare än vanligt. Du kommer vakna med kraft.

 

Det kostar att höja sin mentala standard

Wednesday, April 17th, 2013

Har du stått och stampat på samma nivå en längre tid? Oavsett om det gäller jobb, studier, fritid, relationer eller vad det nu handlar om, vänjer vi oss vid en viss standard. Med tiden blir vi bekväma och trygga med hur saker och ting är och hur vi presterar. Om du t e x joggar, springer du kanske tre gånger per vecka, 8 km varje gång. Du finner att det är en lämplig nivå för dig, där du mår bra och den är en skön stund att rensa hjärnan. Rundan tar ungefär lika lång tid varje gång. Ditt mål med joggningen är att komma ut, rensa huvudet och få vara ifred en stund. Samtidigt har du en idé om att du vill bli snabbare och kunna springa längre,  fast det är oförrenligt med ditt sätt att träna.

 Det är viktigt att kunna luta sig tillbaka och känna sig nöjd emellanåt, men om nöjdheten blir permanent, kan du inte utvecklas vidare och växa som person. Det är precis som när du bott hemifrån ett tag och åker hem för att hälsa på föräldrarna. Själv har du upplevt en massa och växt som person, men hemma är det precis som vanligt, inget har förändrats. Korvkiosken står där den alltid stått, samma människor hänger på torget, allt är sig likt, men du har förändrats. Vill du komma vidare, handlar det inte om att jaga på sig själv med piskan, för då kommer du bara att bli trött och ge upp. Låt lusten vara drivkraften till utveckling och förändring. För att utvecklas måste du göra något nytt,  istället för att bara upprepa samma sak med samma resultat. Våga gå utanför rutan. Du kommer bli inspirerad och växa av det du finner där!

Ledare utan titel

Friday, April 12th, 2013

Du föddes inte till att bli en ledare, du var faktiskt inte någon viljestark person alls under din uppväxt. Du hängde efter de tongivande personerna, vare sig det var bra eller dåligt för dig. Du sprang med flocken, precis som de flesta gör, när man är ung och osäker. Men någonstans längs vägen förändrades du, att springa med flocken började kännas alltmer krävande och kvävande. Du upptäckte att det ledde till stress, att hela tiden passa in, ställa upp och vara till lags. Din kropp och ditt sinne talade om för dig, att du gick mot dig själv, dina egna värderingar kring vad som är viktigt och vad som förtjänar uppmärksamhet. Du valde att börja lyssna på dig själv och vad som är rätt för dig. Du började säga nej till saker för att istället säga ja till annat. Innan hade du varit rädd för att säga nej och oroat dig för detta. Du hade aldrig tänkt på att det snarare handlade om bristen på att säga ja till annat som lockar och drar.

Du har fortsatt att gå din egen väg, skapa dig en egen tillvaro och att vara trogen dina egna ideal. Det du fruktade mest, att dina vänner skulle försvinna har fortfarande inte inträffat. En och annan har du förlorat kontakten med, men du har istället vunnit en massa nya vänner, på olika arenor, som du växlar mellan. Idag är du en person som man lyssnar till, för du står stadigt som ett berg, inget ruckar dig. Du står för vem du är, vad du gör och du är stolt över det du åstadkommer. För du är sann mot dig själv. Du är en ledare utan någon formell titel . Du vet, att det är det inre ledarskapet som räknas.

Skaparkraft

Monday, April 8th, 2013

Du lever för det du gör och det du gör lever du för. Du är en person som ägnar dig åt produktion snarare än konsumtion. Det som fyller dig med glädje, inspiration och energi är det du skapar och åstadkommer med egen kraft. När du skapat något får du ett resultat, som fyller dig med tillfredsställelse och stolthet. Det är du som gjort med dina egna händer eller efter ditt eget huvud. Det ligger hårt arbete bakom, men det har varit värt det, nu kan du skörda det du sått. Du skiljer dig från en del av dina vänner, som mest ägnar sig åt konsumtion. De konsumerar en massa, vilket leder till passivitet. De verkar aldrig nöjda eller tillfreds någon längre stund. De kan sällan stanna upp och betrakta vad de åstadkommit eller känna en djup, inre belöning. De springer på,  jagar efter nya intryck, nya impulser, nya häftiga prylar. Resultatet blir ett ständigt gnagande missnöje.

 Du vet att det kostar att få ett resultat, men du har lärt dig att belöningen blir så mycket större när du satsar och jobbar för din sak. Du vet hur du bäst kan göra dig själv nöjd och när du känner dig rädd för något, tänker du bara på något som skrämmer dig ännu mer. Plötsligt blir inte din rädsla till ett hinder, det finns alltid värre saker. Du skapar för att du måste, för att känna dig hel och fri som människa. Det är när du jobbar för din egen sak, för din egen skull, som du verkligen känner att du lever ditt liv, precis som du vill ha det. Du vet att andra kan göra precis samma sak, men det krävs en villighet att ta den jobbiga vägen. Tänk stort, uträtta storverk och fånga dagen som är!

Du mår som du väljer!

Friday, April 5th, 2013

Fredagsmys, lördagsgodis och söndagsfika, lillördag, fettisdag, kanelbullens dag, gräddtårtans dag, kladdkakans dag, julgransplundring, påskgodis, halloween, alla hjärtans dag och så vidare i all oändlighet. Livsmedelsproducenterna tycker att vi är för dåliga på att äta, som det är, därför måste vi se till att lägga till något extra, helst varje vecka. Ett exempel är fredagsmys, som har blivit till en helig rit för de flesta familjer. Fast vem har bestämt att du måste äta snabbmat, toppad med chips och Coca Cola? Hur har du kommit fram till att det är just så här man ska äta i din familj och varför har ni gjort det valet? Hur åt man innan Olw tog över våra vardagsrum och invaderade våra liv? Fredagskvällen innebär för många en välförtjänt avkoppling och ett efterlängtat tillfälle att pusta ut efter en hektisk vecka. I vissa familjer är det veckans första tidpunkt, när alla är samlade samtidigt. Det inger vissa känslor av njutning, avkoppling, förväntan inför den kommande helgen eller vad det nu kan handla om. Vi förstärker dessa känslor genom att tugga på något gott och dessutom titta på något kul. Ta samma chipspåse och Coca Cola, sätt dig på en station och vänta på tåget en regning tisdagskväll. Det är inte riktigt de samma känslorna som infinner sig. Reklamen har lyckats, vi är förförda. Se över dina matvanor och vilka produkter du väljer, välj dina råvaror med omsorg och försök att äta så naturlig mat som möjligt. Ju mer processad din mat är, desto mindre hälsosam är den. Om du ofta känner dig trött, energilös och ofta drabbas av virus, så är tipset att börja med att se över dina matvanor, de påverkar dig mer än vad du tror. Öva dig på att välja det som gör dig frisk och pigg på sikt, istället för att följa stundens ingivelse.

Ta det lugnt!

Wednesday, April 3rd, 2013

Det finns en drivkraft inom oss till att vilja ha mer, göra mer, få det bättre, komma vidare. Skulle vi helt sakna stress i livet, kommer vi inte ur sängen på morgonen. Så lite stress i livet behövs. Problematiskt blir det först när hela tillvaron går ut på att hinna mer, göra mer, utvecklas fortare och komma längre. Det slutar med att vi är på språng större delen av dagen och det utvecklas till en livsstil. När vi är på jakt hela tiden, blir allt färgat av att det är bråttom och att tiden är knapp. Vi hinner inte äta bra, tugga maten, sova tillräckligt, motionera, skratta, varva ner, andas och få ta dagen som den kommer. Det är alltid något som måste göras, ledigheterna tenderar att vara helt inbokade av diverse aktiviteter och vi svänger oss med begrepp som ”egen tid”. Jag har så lite egen tid kan vi säga och med det menar vi tid till att göra vad vi vill. Det hör inte till saken att vi reflekterar över vem som äger vår tid, vi bara gör och vi kör hårt. Så till den grad att flera av oss riskerar att bli sjuka och drabbas av utmattning. Särskilt bland unga kvinnor kan man se en tendens till att utmattningssymtom ökar, till följd av stress. Tänk om du kunde unna dig att ta det lite lugnare, göra saker och ting i ett mer behagligt tempo och ta bort en del av alla göromål. Det är ändå du själv, som bestämmer, när det kommer till kritan. Det är ingen som kräver av dig, att du ska redovisa allt du hunnit med här i livet. Hur kan du veta att det är viktigare att hinna med så mycket som möjligt jämfört med att sakta ner på stegen, känna doften av vår och iaktta molens formation på himlen.