Archive for June, 2013

Återfall

Thursday, June 27th, 2013

Du har slutat att snusa, snooza på morgonen och att hoppa över frukosten. I 16 dagar har du varit snusfri, kommit upp i tid och ätit frukost, vilket får dig att känna stark och oslagbar. Du har lyckats med det där, som du tänkt på i över tre år. Nu är du igång och på väg mot en hälsosammare framtid, där du kommer vara piggare och mer koncentrerad på förmiddagen, tack vare den goda frukosten. Det har inte ens varit svårt, du är förvånad. Visst var det segt det tre, fyra första dagarna och suget har kommit emellanåt, men du har varit ståndaktig. Det har faktiskt gått så bra, att du förmodligen inte är beroende av snus. Samma kväll, som du tänkt tanken, är du ute och tar några öl med polarna. Du blir erbjuden en cigg och feströka är något du inte har slutat med, alltså röker du. Nästa dag är det segt att komma ur sängen, du snoozar och måste skippa frukosten, för att hinna med bussen till jobbet. Framåt lunchtid är du både hungrig och trött, du behöver en kick. Du hittar en bortglömd snusdosa i skrivbordslådan och tänker, att en prilla kan väl inte skada, jag har ju faktiskt klarat över två veckor utan snus. Så du bara tar en prilla och en till…sedan är du tillbaka på ruta ett.

 Känner du igen dig i någon livsstilsförändring som du försökt göra? Det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår om man inte är på sin vakt. Några risksituationer som du behöver ha extra koll på är följande, ganska banala som saker. Har du sovit för lite, ätit för dåligt, är uttråkad, understimulerad, på väg att bli sjuk eller har det extremt stressigt, medför det att du är mindre motståndskraftig. Likaså om någon i din omgivning mår dåligt eller om du umgås med någon med samma ovanor som du själv, men som inte förändrat sitt beteende. Det känns alltid mindre jobbigt när man är två eller fler som har samma ohälsosamma vanor. Om din bästa vän äter ett äpple ökar sannolikheten för att du också tar en frukt istället för en bakelse och omvänt. Se alltså till att omge dig med vänner som stöttar din livsstilsförändring, informera din omgivning om vad du har förändrat och håll ut. Det som skiljer dem som lyckas förändra en ovana till en annan, bättre vana, från dem som misslyckas, är uthållighet och envishet. Ge dig inte, för varje dag som går blir det lite lättare!

Rädslans och skammens makt

Monday, June 24th, 2013

Du lever bara en gång, vad vi vet i alla fall och ditt liv pågår för fullt just nu. Känner du, att du lever det liv du vill ha eller går du runt och väntar på att du ska få mer tid, bättre ekonomi eller träffa de rätta personerna först? Det finns alltid hinder och ursäkter för att inte göra det vi egentligen vill göra och det största hindret av alla är vår rädsla och vår sårbarhet. Vi är rädda för att misslyckas, för att bli avvisade, för att känna oss dåliga eller vad det nu kan handla om. Vi förminskar oss själva och undviker att ta plats av rädsla för att lämna det trygga och riskera att få skämmas. Rädslan gör, att vi inte tar de steg vi egentligen vill ta. Du kanske drömmer om att få jobba på ett särskilt företag, där man inte söker efter några anställda. Då kan du inte bara ringa dit eller hur, för de behöver ju inte folk. Fast hur kan du veta det, om du inte ringer och hur ska de veta att just du finns med din kompetens, om du inte upplyser om dem om det? Eller kanske du gått och trånat efter en person under en längre period, men aldrig vågat visat ditt intresse, för det kan hända att du blir avvisad och det gör ont. Samtidigt är det kanske bättre att få veta, riskera ett nej och ev ta smällen, vilket gör att du efterhand kan rikta ditt intresse åt ett annat håll. Många människor sätter likhetstecken mellan att sårbarhet och svaghet. Men att visa sig sårbar är inte det samma som att vara svag. Alla är sårbara och alla är rädda för något, men att visa sin sårbarhet kräver mod. Lyssna på Brené Brown, som studerar sårbarhet och skam. http://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame.html

Konsten att unna sig

Wednesday, June 19th, 2013

Varför använder vi oftast begreppet ”unna sig” i samband med något som är förknippat med mindre bra val? Du unnar dig en ledig dag, när du som allra mest behöver plugga. Du unnar dig skräpmat när kroppen vill ha riktig näring. Du impulshandlar när du behöver hålla igen på utgifterna osv. Nästa gång du är på väg att unna dig något kan du ifrågasätta om det verkligen är det bästa valet på sikt. Ibland kan det faktiskt vara det och det är viktigt att vi kan belöna oss med olika saker ibland för att bibehålla motivationen. Däremot gäller det att öva sig på konsten att belöna sig med något som inte strider mot din målsättning. Vill du gå ner i vikt, är det inte särskilt klokt att unna sig skräpmat, som du kämpar för att undvika. Har du slutat röka, är en cigg på festen inte den rätta belöningen. När du sätter upp mål för vart du vill komma, kan du även planera in olika belöningar. Vad kan man då unna sig som verkligen är något bra?

 Att kunna stänga av mobilen och få jobba ostört kan vara att unna sig ökad koncentration och arbetsro. Att börja dagen med en hälsosam frukost, som du intar under lugna former utan andra stimuli, kan vara att unna sig näring och en stund utan stress. Att röra på sig varje dag utomhus kan vara att unna kroppen den fysiska aktivitet, som kroppen behöver för att må bra. Att köpa en fin, välgjord chokladpralin istället för 100 gr billig choklad till samma pris, kan vara att unna dig en smakupplevelse utöver det vanliga. Eller varför inte unna dig en hel dag utan några som helst måsten. Fundera vad du kan unna dig, som verkligen kommer att göra dig gott.

Självdisciplin

Monday, June 10th, 2013

Dina dagar blir aldrig som du tänkt dig. Du har stora planer för allt du vill göra och massor av projekt som befinner sig på drömstadiet, men du kommer inte till skott. Du vet vad som behövs göras för att du ska komma dit du vill, men du saknar uthållighet och självdisciplin. Det är som mycket som stör, vilket leder till att du ideligen tappar fokus. Du önskar att du ägde förmågan att driva dig själv, att genomföra allt som du vill och leva i enlighet med dina ideal, men du har ju ingen självdisciplin. Fast självdisciplin är inget man har, det är något man gör. Det som kan ställa till det är, när man vill för mycket på samma gång, vilket leder till stress och motstånd, som gör det svårt att komma igång. Längtan efter att komma dit vi vill kan vara oerhört stark, men viljan till att genomföra allt det hårda arbetet som krävs kanske är svag. Vi vill gärna ha ett resultat nu, inte om två, tre år.

 Din egen framgångssaga kan emellertid börja idag, genom att du börja öva dig på rätt saker. Du kommer inte fram idag, men du kan komma en bit på vägen, om än bara ett pyttesteg i rätt riktning. Vad du än vill göra, så börja småskaligt med tio minuters arbete varje dag. Tio minuter är inte lönt tänker du, men jämfört med noll, är det bra mycket mer. Dessutom är det bra mycket enklare att klara av att genomföra tio minuters arbete jämfört med en hel arbetsdag eller vad du nu har för målsättning. Upprepa  tio minuters jobb dagligen. När du känner dig redo kan du utöka till en kvart osv. Sakta med säkert bygger du upp din självdisciplin.

Sinnlighet

Tuesday, June 4th, 2013

Har du tänkt på hur beroende vi är av våra fem sinnen? Om något sinne går förlorat, förlorar vi en del av livet. Kanske du har reflekterat över det någon gång när du varit riktig förkyld, då både smak och lukt försvunnit. Hur kul och gott är det att äta då? Vi är oftast inte medvetna om alla intryck, som våra sinnen ger oss, eftersom vi är upptagna med att tänka på något annat. Genom att öppna sig för den kunskap och information som vi får via våra sinnen, får vi en annan typ av kunskap än vad vårt tänkande ger. Kanske inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda och berikande på ett annat sätt. Att tillåta sig att stanna upp inför hur något smakar eller luktar ger en omedelbar närvaro i nuet eller att försöka beskriva hur ett ljud låter eller hur något känns. Att närvara i kroppen innebär att man blir mer lyhörd för kroppens behov och på så vis bättre på att ta hand om sig själv.

 Lägg dig i gräset under ett träd en solig dag. Iaktta skiftningarna mellan ljus och skugga, hur solljuset sipprar ner mellan de grönskande löven. Lyssna på hur löven rör sig i den ljumma vinden, försök beskriva ljudet. Känn hur gräset känns mot din kropp, mot huden på dina bara armar. Vad för slags dofter kan du förnimma, jord, gräs, blomdoft eller vad? Titta på himlen och eventuella moln, som flyktigt kommer och går. Allt är i rörelse, naturen befinner sig i en dans. Kliv ur klocktiden, stanna i varandet, utan att göra eller uppnå något. Ge dig själv tillåtelse att få vara i nuet med alla dina sinnen, med din kropp, med hela ditt väsen, nuet gör dig fri.