Archive for September, 2013

Varför vänta?

Monday, September 30th, 2013

Du har en tendens att tänka på livet i en massa sedan. Sen när du gjort det där, då kan du koppla av. Sedan när du vet vad du ska bli, när du träffat den rätte/rätta, sedan när utbildningen är klar, sedan när du bor i rätt stad, rätt land, lever rätt liv, då kan du….Allt bra ligger i framtiden och nuet är inget vidare, eftersom alla sen fortfarande inte har infriats. Nuet är blekt, grått och väldigt trist i förhållande till allt härligt, som väntar i framtiden, när allt det jobbiga och slitsamma ligger bakom dig. Dina tankar försvinner framåt hela tiden, när du inte är upptagen med att försöka ändra på din bild av det förflutna. Saker du gjort, som du är missnöjd med eller ångrar behöver putsas till. Du behöver tänka annorlunda om ditt förflutna, så du inte mår lika dåligt av det. Till någon annan som höll på så, skulle du säga, gjort är gjort, det är bara självbedrägeri att frisera till det förflutna, fokusera på nuet istället. Själv lever du hellre ditt liv i minnet av det förflutna eller i drömmen om framtiden. Vad leder det till för slags beteende, vad gör du, när du aldrig är här?

Varför skjuta upp allt bra till sedan, varför inte tillåta dig själv att få en stunds avkoppling och återhämtning redan idag. Tänk att få sänka axlarna, andas och känna sig fri idag, när det är måndag och hela veckans jobb ligger framför dig. Att vända ansiktet mot solen en minut, för den värmer just nu, att skratta med en god vän, att ge någon du tycker om en härlig kram, att klappa en liten hundvalp, att ösa loss till din favoritmusik, att njuta av en kopp härligt, nykokt kaffe, att titta på molen som rör sig på himlen, att känna doften av nybakat bröd, att springa i skogen och ta in hösten härliga färger eller vad du nu tar in med dina sinnen, som får dig att må bra. Öppna dina ögon, öron, dofta, smaka och känn livets puls, istället för att leva ditt liv i ditt huvud, i ditt sinne, som är någon annanstans.

Stryck ett streck över det förflutna

Thursday, September 26th, 2013

Bär du runt på ditt förflutna som en sköld framför kroppen? Plågas du av mardrömmar från någon jobbig situation eller trauma som du upplevt? Spiller det förflutnas skuggor över på nuets solljus och gör att nuet alltid befinner sig i skuggan? Ibland klamarar vi fast oss vid smärtsamma situationer från förr, i tron att detta ska skydda oss från att hamna där igen. Bara jag inte blir förälskad i en sådan person igen, bara jag inte gör det där misstaget igen eller vad det nu kan handla om. Det är ganska naturligt att vi gör på det här sättet av rädsla för att uppleva samma smärta igen, men vad blir resultatet? Troligtvis upplever du samma smärta gång på gång, när du stressar efter att undvika att hamna i samma situation igen.

Ta ett steg tillbaka och betrakta ditt eget beteende. Notera vad rädslan för dig och vad den gör med dig. När du agerar på rädslan, är det samma sak som att bjuda in en gäst i ditt hem, som du verkligen inte vill ha där. En gäst som biter sig fast och inte går att slänga ut. Det är okej att känna rädsla, men du vill förmodligen leva ett liv fyllt av glädje och inre balans. Hur ska du bära dig åt för att öka glädjen och komma i balans? Kanske du ska göra tvärtemot det du gör. När du blir rädd och drar dig undan, kanske du ska ta ett steg framåt, stå kvar och se vad som händer? Våga lita på att dina ben bär dig, öva dig på att ha tillit och tilltro till din egen förmåga att hantera det som dyker upp. Genom att närvara i nuet och delta i det som händer runt dig, skiftar du fokus från det förflutna till nuet. Dra ett streck över det som redan hänt, du kan inte förändra det förflutna. Det är bara nu som solen skiner, så kliv fram från skuggorna och njut av värmen. Rör dig i riktning mot det som lockar och attraherar dig, så kommer det att tillta i ditt liv.

Uppskjutet

Monday, September 23rd, 2013

Räkningar hopar sig, kilona har smugit sig på, odiskade kaffemuggar och ett tomt kylskåp, men vad gör du? Nu är det bara några dagar kvar till tentan, det är mycket som ska in, men vad gör du? Du väntar förmodligen på bättre tider, mer inspiration, att förkylningen ska gå över eller att tjejen/killen du träffade förra veckan ska ringa, sen ska du ta itu med allt som behöver göras. Just nu känns det bara omöjligt, så du ägnar resten av dagen åt ditt favoritspel. Då slipper du åtminstone må dåligt hela tiden och det är mycket värt, eller är det värt något? Gör en enkel balansräkning: 10 timmar spel+tv-serier = 10 min betala räkningar, 1 timme träning+dusch, 2 timmar inköp+matlagning, 1 timme disk+städ, nästan 5 timmar tentaplugg. Nja, det kanske inte är balans på båda sidor av likhetstecknet, vilket du aldrig heller någonsin har trott, men det är så jobbigt att komma igång och du är världens segaste.

Föreställ dig att du sitter fastspänd i uppskjutet på Gröna Lund och du är långsamt på väg upp. Det finns ingen återvändo, det är försent att hoppa av. Du bara måste sitta kvar och stå ut. När du kommer ut efteråt är du euforisk och hög av upplevelsen, du gjorde det. Riktigt så hög kommer du inte bli av plugg och städ, men du kommer bli bra mycket mer nöjd med dig själv om du gör det du behöver göra istället för att skjuta upp det. Det gäller att du bestämmer dig, bara gör det, oavsett vad du känner, för dina känslor har inte lett dig rätt så här långt. Sätt dig i uppskjutet varje morgon istället för att skjuta upp. Med tiden kommer det bli lättare för dig att komma igång och genomföra det du måste, vilket leder till att du kan göra allt det där andra, som spel och titta på serier, med gott samvete.

Jag ska bara känna mig säker först!

Thursday, September 19th, 2013

Du står där på högsta avsatsen, 10 meter över havet och vet att de andra väntar på att du ska hoppa, men det är så läskigt. Du stirrar ner på vattnet och tänker, jag ska bara samla lite mer mod först. Jag väntar lite till, tills rädslan lägger sig lite. När hoppade du? Du ser personen du är förälskad i på håll och du känner ett hugg av förväntan i bröstet. Idag ska du verkligen visa ditt intresse och inte vara så feg, som senast när ni träffades. Det känns bara så läskigt. Du hejdar dig mitt i ett steg och tänker, jag ska bara lugna ner mig lite först, så att jag inte verkar nervös. När blev du tillräckligt lugn? Ett framgångsrikt företag söker några ambitiösa studenter, som vill göra ett projektarbete för dem. Du har länge haft ögonen på det här företaget och du skulle ge din högra hand för att få ett jobb hos dem. Företaget beskriver projektet, det verkar krävande och svårt, har du ens förmågan att fixa det, vad händer om du gör bort dig totalt? Det är deadline för att söka imorgon. Du ska söka i allafall, men det känns så läskigt, att inte veta om man duger. Du ska bara känna dig lite mer säker, innan du skickar iväg din ansökan. När kom den iväg?

Om vi går runt och väntar på att det ska kännas tryggt att lämna trygghetszonen, kommer vi inte ens nudda gränsen. Det kommer aldrig kännas säkert eller bra, när du ska göra det som är nytt och skrämmande, men frågan är, ska du skita i det bara för det? Vad är det värsta som kan hända, hur farligt är det egentligen att ta ett steg utanför rutan? Kommer du att överleva ev bakslag? Det gör ont att hoppa från 10 meter om du landar fel, men den smärtan är övergående. Det gör ont att bli avvisad av någon man är förälskad i, men den smärtan är också övergående. Att göra bort sig på ett företag behöver inte nödvändigtvis vara ett misstag, det kan bli första steget på en lång, framgångsrik yrkeskarriär. Våga göra fel, testa livets möjligheter, du har allt att vinna!

 

Att stå stadigt

Monday, September 16th, 2013

Det är ofta mycket, för mycket i ditt liv. Snart ska du ta det lite lugnare, bara nästa kurs är avklarad, när nästa vecka kommer, nästa termin eller nästa..? Det är omöjligt för dig att dra ner på tempot för du måste hinna, fixa, klara av, hänga med, hålla tempot uppe, så du inte hamnar efter på något sätt. Hösten känns hektiskt och sommaren var allt annat än lugn. Du känner dig trött och vilsen, infektionerna avlöser varandra och hösten är inte din favoritsårstid. Du har svårt att sätta stopp, välja bort och tacka nej, vilket gör att du känner dig vilsen. Alla dina planer omkullkastas ideligen, eftersom du har svårt att hålla fokus, omgiven av ditt dagliga brus. Det är så mycket du borde ta tag i, som du prioriterar ner. Du borde sova lite mer, äta bättre och röra på dig, men det hinns inte med, alla andras behov är viktigare än dina egna. Till råga på allt är det problem i familjen också, hur mycket ska man orka med, tänker du uppgivet.

Det är kanske dags att sätta ner fötterna, ställa dig stadigt på fast mark. Det går att stå kvar, även om alla andra drar vidare. Du har möjlighet att välja vad du ska göra med din tid och hur du ska leva ditt liv, men du måste acceptera att du inte kan göra allt, alltid. Välj ut det som är allra viktigast, håll fokus på det och jobba med att släppa resten. Behöver du hjälp med att fokusera, så finns det en kurs för Kalmarstudenter i mindfulness http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studenthalsan/kalmar/kurs-i-mindfulness och en kurs i stresshantering i Växjö http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studenthalsan/vaxjo/kurser-och-grupper/stresshantering.

 

När egot står i vägen

Thursday, September 12th, 2013

Förut tänkte du, undra vad de tycker om mig. Nu tänker du, jag tycker så väldigt mycket om dem och du visar det. Förut kollade du jämt i spegeln och kände dig missnöjd. Nu känner du dig stark och trygg inombords, du utstålar värme och glädje. Förut uppmärksammade du jämt problem och hinder, idag ser du möjligheter och har blivit bra på att fånga ögonblick av intensiva lyckoförnimmelser. Tidigare var du väldigt egocentrerad och rädsla var den stora drivkraften i ditt liv. Du oroade dig jämt och hade svårt för att delta och närvara i umgänget med andra, eftersom du hela tiden var rädd för att säga eller göra något fel. Ju mer du strävade efter att få kontroll, desto tråkigare blev det, eftersom du blev alltmer innesluten i dig själv. En natt drömde du en dröm, där du levde det liv du egentligen ville leva. När du vaknade nästa morgon, bestämde du dig för att ta ut en ny kurs och byta färdriktning.

Du har insett att man lever bara en gång, ditt liv är just nu, det blir inte bättre senare, i framtiden, om du inte gör eller förändrar något idag. Du utmanade dig själv genom att göra små enkla saker, som kan tyckas triviala, men som tidigare var skrämmande för dig. Du öppnade dig mer för det som pågick i din omgivning och du började ta nya kontakter. Du blev mer medveten om din kropp och kände efter inifrån vad den behöver, vilket lett till bättre hälsa och välmående. Du ändrade din kroppshållning och det påverkade ditt sinne. Du har en regel, för varje medveten negativ tanke du har, ska du tänka minst tre positiva tankar i gengäld. Ditt liv är fortfarande en resa, men skillnaden är, att du redan är framme, det är så bra det kan bli, just nu.

Lyfta blicken

Monday, September 9th, 2013

Du känner dig nedstämd, ledsen och orolig utan att veta varför. Du trodde det skulle bli annorlunda den här hösten, eftersom du mådde toppen hela sommaren, att problemen skulle vara borta för alltid, men det höll inte i sig. Nu är du mitt uppe i den stressfyllda vardagen igen, men krav och deadlines samtidigt som du ska hinna med allt det sociala. För att inte tala om allt praktiskt som ska fixas, mat, städ, tvätt, inköp, räkningar och dessutom behöver du komma i form rent fysiskt. Det är bara en massa måsten, som får dig att känna dig tyngd. Är detta livet, är det inte mer än så här, undrar du? Vecka ut och vecka in med plikter och krav tills livet en dag tar slut. Inget känns kul att göra, du känner dig bara trött.

Kanske det är dags att lyfta blicken, för var tittar du? Förmodligen håller du blicken fäst i marken med en hopsjunken hållning som följd. Hela din fysiologi signalerar nedstämdhet. Genom att lyfta blicken och ta några steg tillbaka kan du få perspektiv på vad du håller på med. Det är faktiskt inte så att du är en slavarbetare, som tvingas jobba dygnet runt utan lön, du är åtminstone din egen arbetsgivare. Planera upp vilken timme i veckan som du tvättar, timmen för städning, tiden för tvätt, matlagning och tiden för studier. Genom att sköta var sak på sin tid och inte ägna någon uppmärksamhet åt det där emellan, kommer du få väldigt mycket tid över till roligheter. En sak i taget, en sak åt gången och fokus på det du gör. Lyft blicken, ditt liv är just nu!

Studiestress

Thursday, September 5th, 2013

Terminen har dragit igång och dina lärare börjar första dagen med att berätta hur svår just den här kursen är och hur många det är, som kört på tentan av tidigare studenter. Du får också veta att du måste läsa mer än heltid för att klara kursen och att det dessutom kräver en smula tur för att lyckas. Är du sugen på att sätta igång, dras du in i rus av motivation eller sitter du med en klump i magen och känner dig blockerad? Är rädslan för att misslyckas den bästa drivkraften för att lyckas? Kanske, kanske inte. Rädslan får dig i alla fall att sätta igång och fixa böckerna och infinna dig på biblis varje morgon kl 08:00. Du ägnar dagarna åt att sitta med böckerna och varje gång du gör något annat får du dåligt samvete. Eller så tillhör du kanske dem som är så uppstressade, att det känns omöjligt att fokusera. Du gör med andra ord allt annat än att plugga. En tredje kategori är de, som tänker att det här är alldeles för svårt och bara gör en halvhjärtad ansträngning, vilket helt säkert resulterar i en omtenta. De riktiga optimisterna sätter igång tre dagar innan tentan.

Fundera en stund på vad som är en rimlig belastning. Hur många timmar om dagen skulle du rekommendera andra att plugga? När övergår läsandet från att vara effektivt till att bli ofokuserat och bara bortkastad tid. Satsa på kvalitet istället för kvantitet, din hjärna är begränsad och kan inte ta in hur mycket som helst. Det är mycket annat som konkurrera på hårddiskutrymmet utöver studierna. Planera varje dag vad du ska fokusera på och sätt en sluttid för dagen. Ge dig själv tid till reflektion över det du tar in. Ta en promenad eller joggingtur och fundera över, vad har jag förstått idag och vad kan jag dra för slutsatser av det? Det är först när du skapar associationer till det du läst, som det verkligen fastnar. Lycka till och missa inte Studenthälsans föreläsningar om stresshantering!
http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig

Tanka glädje

Monday, September 2nd, 2013

På morgonen när vi vaknar upp, efter en förhoppningsvis god natts sömn, behöver vi fylla på våra depåer med energi. Många ser vikten av att äta en god frukost och har skapat sig bra vanor, men vad fyller du på med för övrigt? Börjar du dagen med att oroa dig för något eller stressa upp dig inför dagens uppgifter? Fundera på vad du skulle kunna fokusera på den första timmen på dagen, som fyller dig med glädje och som planterar positiva känslor i din kropp. Det du tänker på och som upptar ditt sinne, påverkar hela ditt system, din kropp, din dag och därmed ditt liv. Orostankar föder oro, stresstankar föder stress och glädjetankar genererar glädje. Allt vi matar oss med påverkar oss. Vår hjärna belastas otroligt mycket varje dag, utan att vi ens är medvetna om det. Vi tar in och absorberar vår omgivning mycket mer än vad vi märker på ett medvetet plan, vilket lätt leder till överbelastning.

Skapa dig rutiner för att aktivt styra in dina tankar på det du faktiskt vill tänka på och som du vill se mer av i ditt liv. Gör mer av det som får dig att må bra, istället för att tänka på det eller snarare på att du inte hinner göra det. Sätt dig ner och fundera på vad som får dig att må riktigt bra eller som gör dig glad. Är det mycket i ditt liv som du är missnöjd med för tillfället, så kom ihåg att missnöje inte är den bästa moroten till förändring. En mycket bättre morot är att fokusera på hur du vill ha det istället. Tanka glädje och dela med dig till andra!