Archive for December, 2013

Nästa station – julen!

Monday, December 23rd, 2013

Dagen före dopparedagen, det är dags att kliva av tåget. Det där tåget som ständigt kör på, utan att man någonsin kommer fram. Självklart stannar man på massor av olika stationer, men resan fortsätter nästa dag och dagen därpå. Känns det som om ditt liv är en transportsträcka av ändlösa prestationer, som skapar stress och press? Du gör för att alla andra gör, du är dina prestationer och ditt värde definieras utifrån uppnådda resultat. Alla kan lyckas och det är ditt eget fel om du inte har framgång. Det finns vinnare och det finns förlorare, förlorarna får skylla sig själva, de anstränger sig inte tillräckligt mycket. Det gör däremot du, så till den grad att du har svårt för att andas ibland, sömnproblem och ofta ont i magen. Det är det värt, för bra går det. Kroppens signaler och behov ska inte få begränsa dig. Samtidigt är du orolig, innerst inne, för det är inget kul att vakna med en klump i magen och ständigt känna sig jagad. Du tänker att det blir bättre sedan, men hittills har det inte lugnat ner sig.

Nu står julen för dörren, en högtid som tvingar dig att kliva av, för det gör alla andra. Du minns hur julen var när du var yngre och inte alls så stressad. Hur du brukade mysa med familjen, äta långa julfrukostar, ta sköna promenader utan något särskilt mål, sitta i soffan och nöjesläsa en bok eller bara titta på brasan och dricka glögg. Det fanns tid att laga riktig mat med stor omsorg, tid att umgås, prata på riktigt och njuta av gemenskap med familj och vänner. Du kan känna känsla du hade inom dig då, dig en varm lyckokänsla, då man fick vara med dem man älskar, att ha tid till att göra ingenting och att njuta i ögonblicket. Det var då du upplevde att livet var som härligast. Nu sitter du emellertid med andan i halsen och vet att det är dags att kliva av. Du tänker, att du borde kliva av oftare, leva mer i nuet och ta vara på livet istället för att jaga andan ur dig. Du tar ett beslut, den här julen ska bli vändpunkten på ditt fortsatta liv. Du ska ge dig själv en riktigt härlig jul, sänka ribban, göra det som krävs, men njuta mycket mer i vardagen. Fortsättningsvis ska du själv bestämma i ditt eget liv, oavsett vad alla andra gör. För att du är värd det, för att det är ditt liv det handlar om och för att du vill leva ett liv som är viktigt, fyllt med glädje, kärlek och lycka. Ha en riktigt God Jul och låt 2014 bli ditt bästa år hittills! Nu tar bloggen jullov.

Urspårad

Thursday, December 19th, 2013

Det går trögt nu. Dina goda intentioner upplöses likt moln, som svävar iväg på himlen, bort från dig. Du har förlorat greppet, målet har kommit ur sikte och du går mest runt i cirklar. Du som hade kommit igång så bra, lagt om vanorna och börjat närma dig ett önskvärt resultat. Så utan att du vet hur det gick till, är allt plötsligt som bortblåst. Du är inte i fas med din plan, du har halkat efter utan att du förstått hur det gick till. Du har ingen koll på var det gick snett och du ägnar dig febrilt åt att hitta felet. För om du inte hittar hur det gick till när du spårade ur, kan det hända igen. Alltså fokuserar du på att söka felaktiga beteende. Men vänta nu, du ville väl komma tillbaka på rätt spår igen eller?

Återvänd till din målbild, sätt igång nu med en gång att göra rätt saker idag, som kommer att ta dig dit du vill. Varje gång du kommer på dig själv med att du tappat fokus, gratulera dig själv, nu är du med igen. Att leda och driva sig själv varje dag kräver att du är vaken och observant på ditt eget beteende. Lägg märke till hur dagar ser ut när du lyckas med det du vill. Hur ser din framgångsformel ut och är det några beteende där, som du kan göra mer av just nu, när du tappat fokus och spårat ur? Det dyker ständigt upp distraktioner av allehanda slag, som kan göra att vi tappar färdriktningen och istället börjar driva runt planlöst. Det kan därför finnas anledning att dra ner på omgivande distraktioner. Gör dig medveten om att din hjärna inte kan mulittaska, ju fler saker du gapar över samtidigt, desto sämre blir din koncentrationsförmåga. Ta ett litet kliv i rätt riktning idag, så kommer framgången med tiden.

Från beslut till handling

Monday, December 16th, 2013

Du har tänkt på det länge, att ringa den där kompisen, som du inte haft kontakt med på ett år. En annan sak du jämt tänker på, är att du borde stressa mindre och njuta mer av livet, men du går aldrig från tanke till handling. Dessutom borde du bli bättre på att stå på dig gentemot din omgivning, men det är lättare att bara hålla med. Listan kan göras lång, när du verkligen tänker efter på allt du vill förändra i ditt liv. Du vet vad och hur du borde göra, men inget händer. Varför gör du inte det du vet är bra för dig?

En förklaring är att hjärnan styrs av känslor istället för förnuft. Därför fattar vi ofta beslut utifrån vad vi känner istället för att göra det som gagnar oss bäst på sikt. Går det att ändra då? Absolut, det handlar om att träna dig att genomföra det som gynnar dig mest på sikt och att upprepa detta över tid. Därför är det bra att börja med en förändring åt gången, som du upprepar dagligen över några månaders tid. När du gör en beteendeförändring får du ett nytt resultat. Om du är nöjd med resultatet kommer din motivation öka att fortsätta med det nya beteendet. Många gånger gör vi misstaget att gå ut för hårt, vilket leder till att det blir för påfrestande att vidmakthålla över tid. Om du pluggar en timme om dagen, men vet att du borde plugga fem, blir steget från ett till fem för stort. Nöj dig med att dubblera tiden, då ökar sannolikheten för att du kommer lyckas och du vänjer dig gradvis vid att plugga mer. Små förändringar kostar inte lika mycket energi och blir därmed lättare att vidmakthålla. Mål som ligger inom räckhåll innebär att vi inte bygger upp lika stort motstånd. Sätt upp ett mål, som du ska upprepa under en vecka, oavsett vad du känner. När veckan gått kan du ställning till om du är beredd att fortsätta ytterligare en vecka. Varje dag innebär ett dagligt beslut att göra det du bestämt i förväg. Med tiden har din nya goda vana blivit så invand, att du väljer den utan att tveka.

Gör mindre – få ett bättre resultat!

Thursday, December 12th, 2013

Det finns en punkt där måttet på dina anstängningar står i paritet till maximal utdelning. Många gånger kan det emellertid vara svårt att veta var den gränsen går och då är det lätt att göra för mycket. Om du lyssnar på någon som vill förklara ett begrepp, så kanske det räcker med några ord eller en mening för att du ska haja vad personen pratar om. Ofta kan personen gärna fortsätta prata i 5-10 minuter till för att ge fler exempel på samma sak, som du förstod efter 15 sekunder. Läser du en bok, kanske du tänker att du behöver läsa den två gånger för att vara säker på att du verkligen förstod allt. Men, har du inte förstått vad boken handlade om efter en genomläsning, ska du nog fundera över om du inte ska byta metod istället. Vi har emellertid en tendens att fortsätta göra mer av samma sak, istället för att fundera över vilken metod som är mest tidseffektiv och som kan ge maximal utdelning. Om du vill bygga muskler, kanske du tränar 1 ½ timme om dagen bara för att upptäcka att kompisen som kör två superintensiva pass på 30 minuter i veckan, får bättre resultat än du.

Hur hittar man gränsen då? Till en början handlar det om att se hur man gör i dagsläget och fundera om resultatet är proportionellt till utdelningen. När det till exempel gäller studier, kan du börja med att testa din lärstil, auditiv, visuell eller kinestetisk (googla lärstilstest och se vilken stil som är mest dominant hos dig). Utgå från din lärstil när du planerar ditt pluggande, istället för att göra mer av något som inte fungerar. När det gäller träning, våga minska ner rejält på tiden du tränar och satsa istället på att förbättre kvalitéten. Att stå på en crosstrainer i en timme dag efter dag, i tron att du ska gå ner i vikt, är verkligen slöseri med tid och dessutom supertråkigt i längden. Kroppen anpassar sig snabbt. När det gäller träning, handlar det om att utmana kroppen på olika sätt hela tiden (intensitet, balans, koordination, max styrketräning, uthållighetsstyrka med många reps i högt tempo, intervaller, lågintensiv träning med lång duration, rörlighetsträning, dynamiska lyft, komplexa övningar som utmanar nervsystemet, träna muskeln ur olika vinklar och flera rörelseplan etc). Plugg, träning, relationer, jobb, vad det nu än gäller, välj rätt, gör mindre och få ett bättre resultat!

 

Stillhet

Monday, December 9th, 2013

Bara du hör ordet stillhet får du rysningar, att vara stilla är det tråkigaste som finns. Speciellt om det är förknippat med tystnad också. Du kan inte fatta vitsen med att bara sitta och vila sig utan att göra något. När skulle du ha tid till det, det är fullt upp hela tiden. Du är en doer, som producerar massvis varje dag, att rulla tummarna och titta på snöflingor är inte din grej. Hur skulle det gå med framtiden då, om du latar dig nu? Andra kan säga vad de vill om meditation och sådant larv, men du vet vad som funkar bäst för dig. Du börjar dagen med kaffe och mackor framför datorn, där du tar in dagens nyhetflöde samtidigt som du lyssnar på peppande musik på hög volym. Dagen går i samma spår, högt tempo, många bollar i luften, mycket kaffe och en timmes högintensiv träning. När du sitter ner, trummar du otåligt med fingrarna eller viftar med foten. Kroppen har svårt för att vara stilla och att stå för läng i kö i mataffären kan få dig att överväga om du ska strunta i att handla och dra iväg istället. En vän berättade vid ett tillfälle för dig, att hon övar på att få ner sin andning när hon står i kö. Det behöver verkligen inte du, som har världens bästa kondis och syreupptag, det är inget fel på din andning.

Men, att ligga på topp har sitt pris. Du har svårt för att koppla av och så fort du sätter dig ner för att göra något lugnt, blir du supertrött och vill bara somna. Du kan ofta känna ett lätt tryck över bröstet, det känns som ångest. Du tränar stenhårt, då försvinner det några timmar, eftersom din kropp slappnar av. Du är spänd som en fiolsträng, vilket känns om någon tar på dig över skulderpartiet. Du känner dig inte stressad, för du har inte något annat läge att jämföra med. Du har emellertid slagit in på en ohållbar väg, din kropp talar redan om det för dig, men du lyssnar inte. Fortsätter du så kommer du få betala ett mycket högt pris. Försök istället att stanna upp ett flertal gånger om dagen. Gör dig medveten om din hållning, din andning och fråga dig själv vänligt vad du håller på med. Fundera över om du kan ändra din syn på livet från att simma mot vågorna till att istället surfa på vågorna, då kommer du framåt med mycket mindre kraft, men det kräver större fokus och koncentration. Du surfar som bäst om du har fullständig balans i kroppen och ser havet, brädan, kroppen och andningen som en helhet, som står i perfekt samklang med varandra.

Decemberstress

Thursday, December 5th, 2013

Sista tentan före jul närmar sig. Du jobbar extra i en butik med massa stressade kunder som ska julhandla. Kompisarna vill ha med dig på glöggparty och pepparkaksbak. Du måste få in ett träningspass denna vecka, förra veckan hann du inte. Grupparbetet i skolan går trögt för du har hamnat i en grupp, som inte kan samarbetar och inför varje möte känner du obehag. Dessutom måste du ställa upp och trösta bästa vännen, som har kärleksbekymmer. När ska du hinna plugga och hur ska du överhuvudtaget hinna handla julklappar till familjen? Du kan känna stressen som ett lätt tryck över bröstkorgen och du har börjat vakna tidigt på morgonen utan att kunna somna om. Du kan inte få stopp på alla tankar, både sådana som stressar dig och sådant som du ser fram emot och gläder dig över. Du har även börjat oroa dig för hur du ska orka med allt när du sover dåligt. Du är så trött på att känna dig trött och stressad hela tiden, men alla du umgås med har det likadant. Därför tänker du, att du inte borde gnälla och att det bara är att gilla läget, eller?

Vad är stress? Vem skapar den och varför känns det som om du är maktlös inför den? Din hjärna är känslostyrd och dina tankar är därför sällan särskilt rationella när du undersöker dem utifrån ett logiskt perspektiv. Känslan för dig själv har formats av alla erfarenheter du gjort och alla tankar du tänkt. Det du varit med om, allt som du sagt, allt du känt och alla reaktioner som stört dig, allt du blivit rädd för eller glad över har format dig till den du är just nu. Din självbild påverkar vilka krav du ställer på dig själv och hur du tänker om din förmåga att hantera dessa krav. Det innebär att du själv omedvetet eller medvetet skapar din inre stress, eftersom din kropp reagerar på dina tankar och känslor, vilket leder till ökade halter av stresshormon i blodet. Så, när stressen hopar sig, ge dig själv fem minuter time out. Sätt dig ner, tänd ett ljus, sätt på lugn, klassisk musik och observera färgskiftena i ljuslågan. Fråga dig själv vänligt, vad ska du prioritera idag och vad behöver du släppa taget om? När du blåser ut ljuset, blåser du bort allt det ska släppa taget om och behåller bilden av brinnande låga i ditt inre. Lågan är det du ska hålla fokus på under dagen. Öva dig på att fokusera, då kommer du ha energi som räcker hela dagen och sova gott om natten.

Du bara hamnar i svackor

Monday, December 2nd, 2013

Vissa dagar är du bara så där låg. Utan någon särskild anledning kan du känna dig nedstämd och ur gängorna. Sammanfaller det dessutom med att det är måndag, lurar katastrofen bakom nästa hörn. Det kan verkligen slå undan fötterna på dig och göra att du hamnar i en rejäl dipp. Du bara hamnar i en svacka, du vet inte hur det går till och du har inte en aning om hur du ska ta dig upp ifrån den. Du har med andra ord noll kontroll på dina känslor, du är hjälplös eller?

Ett sätt att få mer kontroll är att odla närvaro och vakenhet i nuet. Vad du säger till dig själv, vad du tänker, fysiologiska processer i kroppen, rörelsemönster, hållning, rörelsemönster ect påverkar dina känslor. Ibland kan en sådan sak som en begynnande infektion påverkar ditt humör och sänka ditt stämningsläge. Ju mer vaken du blir för kroppens signaler och ju bättre du blir på att fånga och sätta ord på tankar, som pågår på gränsen till ditt undermedvetna, desto tydligare kommer det bli för dig hur du hamnar i en dipp. Använd gärna en dagbok för att journalföra dina ”dippar”. Kan du se något mönster efter ett par veckors observationer. Är du alltid nere på måndagar? Kan det bero på att du ändrat din sömnrytm under helgen och mår dåligt för att du måste stiga upp tidigt? Är det något du kan förändra med dina sömnrutiner under helgerna? Eller känner du dig alltid ledsen efter att du träffat eller prata med en särskild person? Undersök dina svackor, som om du vore en detektiv. Kartlägg, se mönster, sammanhang och samband. Fundera över vad du behöver förändra utifrån den information du inhämtat. Formulera skyddande rutiner, som t ex att alltid äta en ordentlig frukost för att slippa svackan på föreläsningen eller gå en promenad när du kommer hem på eftermiddagen istället för att lägga dig, somna och förstöra nattsömnen. Eller att begränsa kontakten rejält med personer, som påverkar dig negativ och får dig att tappa lusten och energin. Gör också upp en lista över saker, som garanterat piggar upp dig, din egen energibank. Det kan handla om allt från roliga klipp på youtube, någon känd person som du beundrar, en god doft, vällagad mat eller en avkopplande skogspromenad. Håll dig vaken, ta kontrollen över det som kan kontrolleras. Du kommer garanterat få färre svackor.