Archive for January, 2014

Är stress farligt?

Friday, January 31st, 2014

I media talas det allt oftare om den farliga stressen, att vi lever i ett samhälle som är stressigare än någonsin. Det är emellertid en sanning med modifikation. Stressen var tex inte mindre på i slutet 1800-talet och 1900-talets början, med fattigdom, svält och olika sjukdomar som det saknades bot för. Människor i alla århundraden har varit utsatt för olika former av stress. Den största skillnaden idag är it-stressen. Det att ständigt vara uppkopplad, få massor av pling i dator och mobil, vilket indikerar att nu händer det något, påverkar vår hjärna. Lyssnar vi dessutom på musik konstant utöver alla flöden av information när vi ska utföra ett arbete som kräver koncentration, gör vi det väldigt svårt för oss. Stress och stresshormoner är emellertid nödvändigt och bra för oss. När vi sovit bra och kliver ur sängen sömndruckna, för du ska vara sömning när du vaknar om du sovit gott, är det stresshormonet kortisol, som får dig ur bingen. På morgonen ska kortisolnivån vara hög och på kvällen, när hjärnan och kroppen förbereder sig för sömn, ska den vara låg. Vaknar du knallpigg mitt i natten, är det med andra ord en indikation på att kortisolnivån är förhöjd. Personer som lider av utmattning och alltför mycket stress har det omvända förhållandet med låg nivå av kortisol på morgonen och hög på kvällen, vilket gör att det känns omöjligt att somna.

Utan stress i livet skulle vi emellertid inte få något gjort, så stress är bra. Gränsen för när det blir skadligt är emellertid inte så lätt att sätta. Dessutom handlar det väldigt mycket om hur du tänker om din stress och dina stressymtom. Om du ska hålla ett föredrag, får hjärtklappning och börjar svettas, kan du tänka, nu dör jag. Det ökar risken för ohälsa. Tänker du emellertid, härligt, jag är taggad, på gång och kroppen förbereder sig för att jag ska leverera, påverkas hela din fysiologi. Lever du ett stressigt liv är det emellertid viktigt att balanserad upp det med tid för återhämtning, när du får göra vad du vill utan någon press eller några krav. Jobba med att hitta balansen, våga vara otillgänglig ibland, så kommer du uppnå en hållbar hälsa, utan risk för att drabbas av olika sjukdomstillstånd.

Sätt avtryck

Monday, January 27th, 2014

Väger det mesta du gör lite för lätt? Dina beslut, dina handlingar och ditt agerande kanske inte sätter så stora avtryck i ditt liv, då du gapar över för mycket. Det blir lätt att du gör lite här och lite där med en känsla av otillfredsställelse och otillräcklighet. När mycket ska göras är det lätt att lite blir gjort. Kanske du ger järnet inom något område under några veckor, bara för att sedan tappat gnistan när motgångarna dyker upp. Då lägger du ner istället för att hålla fast, det blir inga bestående avtryck, inga varaktiga resultat. När allt ska gå fort och hända snabbt, blir det inte särskilt mycket kvar. Tålamod och uthållighet är inget som efterfrågas i dagens platsannonser. Istället handlar det om att vara flexibel, stresstålig och ha många bollar i luften. Du försöker verkligen vara allt det där, men till vilket pris och hur ser resultatet ut? Det finns personer som vägrar anpassa sig, som tänker själva och följer sitt hjärta, men det kostar att hoppa av flocken, att vandra iväg på en enslig stig utan tryggheten man får av att gå i sällskap med andra.

Vill du sätta avtryck i ditt eget liv, göra saker som stärker dig och får dig att växa som person, krävs det att du skalar bort, stänger av, saktar in för en tid och börjar bygga din stryka inifrån. Ständiga uppdateringar, sekundsnabba bilder, sökandet efter bekräftelse utanför dig själv, kommer inte göra dig trygg inuti. Det blir skört och ansträngt, när ingen är där i stunden för att gilla dig. Föreställ dig att du ska bygga ett hus. Det är oerhört väsentligt hur grunden ser ut för husets hållbarhet. Grunden för dig är din kropp. Träna dig stark inne från kroppens kärna, låt kroppen få växa i styrka över lång tid och du kommer stå stadigt. Åter igen, snabba lösningar lämnar inga bestående avtryck. Ägna tid åt besluta var du vill sätta ditt avtryck. Ju mer specifik du kan vara, desto djupare kommer dina avtryck bli. Du kommer att bli lugn, trygg och säker för din grund är byggd på uthållighet och tålamod. Du kommer stå stadigt när det stormar, för du är stark i din kropp, i ditt sinne, i dig själv.

Svensson, svensson

Friday, January 24th, 2014

Ibland står det stilla, det verkar som du inte kommer något vart. Du gör mest samma saker varje dag och det känns som om allt upprepar sig utan någon särskild framgång. Är det här livet tänker du förskräckt, ska man bara äta, sova och jobba/plugga? I ditt inre dyker det upp fasansfulla bilder av en villa, Volvo, snoriga eller kräksjuka barn, massa plock med tvätt och en meny som består av falukorv och pasta. Du är livrädd för att hamna i Svenssonfällan och tänker att en framtid som blir på det sättet är lika med att vara levande död.

När vi har ett utifrån perspektiv på saker och ting, kan väldigt mycket te sig grått, tråkigt och trist. Skulle du kliva in i ditt eget liv igen, består de flesta dagar av en rad ljuspunkter. Du kan tänka på hur gott frukosten smakade idag, för du tog dig tid att sitta ner i lugn och ro för att äta. Du kan känna känslan i kroppen över hur skönt det var att krama den du älskar. Bara du tänker på det blir du varm i kroppen. Du kan se fram emot att få hugga tag i dina studier, som blir allt mer intressanta i takt med att dina kunskaper ökar. Du tänker längtansfullt på att vännerna ska ses ikväll och laga pizza, trots att det är en helt vanlig vardagskväll. Du minns också hur skönt det vara att jogga tidigt i morse när du var ensam med en fantastisk stjärnhimmel. Du kan skämma bort dig en stund på eftermiddagen med en kopp thé och en skönlitterär bok, trots att det är mycket att läsa just nu. Du äger du faktiskt din tid, din dag, ditt liv och frågan är vad du har fokus på? Många saker upprepar sig, återkommer varje dag, men du kan välja att uppmärksamma dem med en nybörjares blick. Att närma dig det rutinartade som om det vore första gången du utforskade det. Det finns oändligt många nyanser av grått. Vill du inte leva ett Svenssonliv handlar det om att snäppa upp valen av dina dagliga rutiner. Ansträng dig lite mer, välj bort den lättaste vägen, då kommer du få mycket mera glädje och energi i din vardag.

Just nu

Tuesday, January 21st, 2014

Vad är det som kommer göra just den här dagen minnesvärd? Livet består av dagar, som kommer och som avlöser varandra. Det är ett ständigt flöde och vi kan inte hålla fast vi dagen, vi kan inte stanna tiden. Däremot så kan vi stanna upp i nuet. Ge oss själv en stund då vi får kliva ut ur klocktiden och ge oss tillåtelse till att vara i det som är just nu. För det är bara just nu som vi lever fast vi sällan befinner oss i nuet. Det kanske betyder att vi inte lever särskilt mycket. Vi hänger kvar i det som varit, ältar det eller så ligger fokus på det som ska komma, det som ska hända sedan eller oro kring vår framtid. Att stanna upp i nuet kan därför kännas som rena lyxen, bara den som övar kan förstå hur det känns. I nuet kan du uppleva en sällsynt känsla av frid. När du tillåter dig att vara i just det här ögonblicket, så öppnar du det sinne för nya upplevelser, ny kunskap, som du främst inhämtar med hjälp av dina fem sinnen. I nuet behöver du inte prestera något, analysera eller förändra något, för nuet är redan här. Du kanske driver dig hårt om dagarna, kämpar för att komma någon vart eller för att förändra något, som du egentligen inte kan påverka. Allt det där strävandet och kämpande gör dig trött, skapar stress och inre oro, framför allt tar det massor av energi. Det kanske inte är något du strävar för att komma till utan något du är på flykt ifrån, saker som du känner, men inte vill eller får känna. Kan du stanna upp, låta andning bli långsammare och djupare, sänka axlarna och lyfta blicken, kommer du uppleva andra känslor i din kropp.

När du håller fast vid något med ett allt för hårt grepp, kommer du gå runt med en knuten näve. Du tänker, att det bara är i denna position som du kan lyckas, spänd, taggad och kämpandes. Tänk på hur det ser ut när Usain Bolt springer. Det ser lätt ut trots den maximala ansträngningen. En mästare inom någon idrott får det att se lätt ut, till skillnad från dem som tar i allt vad de har. De pustar, stönar och skriker. För att din kraft och ditt fokus ska hamna rätt, måste du släppa taget om vissa idéer, det är först då du når framgång. Ge dig därför utrymme att ta en paus just nu. Spar på krafterna genom att vila i nuet.

Slow down

Thursday, January 16th, 2014

Sakta faller snöflingorna till marken. De gör sig ingen brådska och lägger sig som ett skyddande täcke över gräs och grus. Snön dämpar, gör allt tystare, lugnare, vackrare, ger dig en stunds vila i januarimörkret, som genast blir lite ljusare. Det är skönt att få stanna upp en stund, andas in kall luft och känna kylan nypa i kinderna. Just i stunden kan du släppa allt. Du går långsammare för att inte halka, du ger dig en stunds paus, lyfter blicken och betraktar en snöflinga. Den är perfekt formerad. Du fångar upp den på din tunga och känner hur den långsamt smälter. Snö är för knippat med skidåkning för dig. Du minns skidresor med familjen, känslan av att komma in på kvällen, härligt trött och hungrig efter all frisk luft. Vanligtvis tillbringar du väldigt lite tid ute. Det finns inget att göra utomhus, allt som ska fixas måste göras inomhus. Varje gång du går ut och vistas i naturen kan du emellertid uppleva en frihetskänsla, som aldrig infinner sig annars. I naturen plockar du ut hörselsnäckorna och lyssnar på naturliga ljud av vind, hav, träd och fåglar. Det får dig att fundera över vad det är som egentligen är viktigt. Det är jobbigt att hela tiden ha så bråttom, så bråttom att man sällan skrattar.

Lever du ett inomhusliv, där du tillbringar dagarna framför datorn, förändras din kropp och ditt sinne. Sakteligen blir det allt svårare att koppla av, stänga ner och hitta ro. Kroppen är sällan trött, då en timme på gymmet inte räcker för att kompensera för allt sittande. Dessutom är din kropp fylld av rastlöshet och en inre oro, en känsla som gnager och tär på dig. När du lyfter blicken och ser snöflingorna som faller, förändras ditt inre tillstånd. Du släpper taget om allt som plågar dig, du glömmer det för en stund och följer flingornas mjuka fall samtidigt som din andning blir lugnare och djupare. Känslan av inre frid kommer över dig och du slås av att det är så här du vill känna dig jämt. Du behöver inte kämpa, du behöver inte förändra något, du kan bara följa med i flingornas dans. Allt förändras ändå och när du låter dig svepas med istället för att kämpa emot, spara du energi, fyller din kropp med ett inre lugn och en styrka som gör dig levande. Sakta in, sakta ner! Det kommer att öka din energi och din kreativitet.

Studenthälsan i Växjö erbjuder lunchmeditation och i Kalmar kan du gå på mindfulnesskurs. Öva dig med oss!
http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studenthalsan/vaxjo/kurser-och-grupper/vila-huvudet
http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studenthalsan/kalmar/kurs-i-mindfulness

Resultat

Monday, January 13th, 2014

När du lever i enlighet med dina värderingar och lägger ner tid på det, som verkligen är viktigt för dig, kommer du få ett kvitto på dina ansträngningar. Du kommer få ett resultat, som motiverar dig till att fortsätta. När du märker att du kan lyckas med något, kommer din tro på dig själv öka. Detta får ofta spridningseffekt till andra område i ditt liv. Du vågar satsa på fler förändringar och därmed får du fler nya resultat. Tro kan försätta berg och när du väl fått hjulet i rullning finns det inget som kommer hindra dig. Du tror på dig själv, du får resultat av dina ansträngningar, du blir taggad och motiverad, du sjuder av lust och kreativitet. Ibland får du emellertid inte den utdelning som du förväntat dig. Det kan ofta handla om att du är väldigt nära att lyckas, att det bara behövs en finjustering. Här är det emellertid många som ger upp och tänker att det går inte, jag fixar inte det här eller den metoden jag använder funkar inte. Tänk dig att du spelar tennis och din serve hamnar precis utanför motspelarens serveruta hela tiden. I det läget ger en del upp, när det kan handla om att justera vinkeln på racket en futtig millimeter. Så när det inte går som du tänkt dig, dra inga förhastade slutsatser eller såga dig själv fullständigt. Försök att få perspektiv på det hela istället. Ta ett steg tillbaka och betrakta ditt resultat. Diskutera med någon annan, anlysera och undersök vad du kan förändra för att nå det resultat du eftersträvar. Det handlar helt enkelt ofta om att göra små finjusteringar istället för att överge hela projektet.

När inspirationen tryter är det väldigt viktigt att påminna dig om din vision och ladda dig med dina inre, attraktiva målbilder. Börja med att sänka stressen i kroppen genom någon form av avslappning och lyssna gärna på musik som du älskar, samtidigt som du jobbar med dina målbilder. Ju mer avslappnad du kan bli desto mindre kommer ditt kritiska tänkande att störa dig. Hålla fast vid dina dagliga rutiner, odla tron på dig själv och din förmåga att nå ditt mål. Det är emellertid klokt att ta hjälp av andra, särskilt personer som lyckats med det du drömmer om. Du kommer bli förvånad över hur många människor som är villiga att hjälpa dig att lyckas med det, som de redan har genomfört. Lev din dröm och gör 2014 till det första av många kommande år av personlig framgång för dig. Kontakta oss på Studenthälsan om självkänslan sviktar och du behöver peppning för att komma vidare.

Del 3- Ritualer är det som avgör resultatet

Friday, January 10th, 2014

Det är inte en slump att det ingår ritualer inom samtliga religioner och i olika kulturer. Ritualer har en symbolisk betydelse och svetsar samman en grupp i en gemensam tro. För att förverkliga din vision eller målbild, behöver du skapa dig dagliga, hållbara ritualer eller med andra ord vanor. Detta för att hålla tron på din vision levande. Dina dagliga ritualer handlar om beteenden som för dig närmare ditt mål. Vill du ha bättre resultat på dina tentor? Hur studerar du just nu, vad behöver du förändra? Hur ska ditt dagliga studerande se ut? Vill du starta ett eget företag? Vad behöver du veta och göra för att komma igång? Vem eller vilka kan du inhämta kunskap och erfarenhet ifrån? Hur mycket tid ska du lägga på att jobba med allt som krävs för att starta ditt företag? Vill du gå ner 20 kg i vikt. Hur ser dina levnadsvanor ut just nu och vad behöver du förändra? Hur och vad ska du göra varje dag för att nå ditt mål?

Jämför någon som börjar dagen med att snooza och därefter röka en cigarett under dagens första timme med en person, som beger sig ut på en timmes morgonpromenad och samtidigt fokuserar på sina mål och visioner. Efter ett år har den första lagt 365 timmar på bortkastad sömn (snooza är helt meningslöst ur återhämtningssynpunkt) och rökt 365 cigaretter, den andra har promenerat 365 timmar. En timmes daglig ritual med helt olika resultat. En enda timme per dag, rätt investerad, kan ge en enorm avkastning i ditt liv på sikt, jämfört med en timme där du gör något med lite eller ringa värde för dig. Din motivation, din inre övertygelse, ditt mående kommer att skifta och ibland svikta. Dina dagliga ritualer däremot, de består oavsett hur det känns. Har du erfarenhet av att morgonpromenera i ösregn eller snöstorm, kommer vädret aldrig utgöra något hinder. Har du bara promenerat några veckor och börjat se ett önskvärt resultat, tex blivit piggare, gladare, fått bättre sömnkvalitet eller viktnedgång, kommer det i sig sporra dig till att vilja fortsätta. Det är genom uthållighet, tålamod och upprepning, som du tar dig i mål. Fundera på vilka dagliga ritualer du behöver i ditt liv för att förverkliga din vision.

Del 2 – Mål och vision

Tuesday, January 7th, 2014

Vem har inte hört Martin Luther Kings berömda tal, där han ger uttryck för att han drömmer om att svarta och vita ska ha samma värde, samma livsvillkor etc. Hans dröm var en vision som drev honom att företa vissa handlingar i en särskild riktning. Det kostade honom livet med han inspirerade miljontals människor till att följa hans ord, han fick dem att tro att det var möjligt, vilket gjorde att de också agerade i enlighet med sin tro. Starka, visionära ledare kan få massorna att bli övertygade, vilket leder till handling, på gott och ont. För att du agera i enlighet med din dröm, din inre vision av vad du vill ha och uppnå här i livet, krävs det en stark målbild. Du behöver kunna se det inom dig först, för att kunna ta steget att börja agera. Hjärnan skiljer inte på fantasibilder och verklighet, vad är förresten verkligt? Detta är något som man utnyttjar inom mental träning. Kan du se det i fantasin, helst med alla dina fem sinnen kopplade till din vision, är det sant. Det krävs med andra ord hundra procents övertygelse om att det här är något som du ska klara. Många målbilder är alldeles för otydliga och vaga för att utgöra ett incitament för förändring. Lägg ner tid på detta moment, som är startpunkten för all förändring. Det räcker inte med att skriva ner en vision på ett papper, du måste odla din vision. Det behöver näring, uppmärksamhet, omsorg och tid.

Gör tydligt för dig själv vart du ska genom att dagligen ge din vision/målbild näring. Du kan inleda dagen med 5-10 minuters visualisering. Din vision ska vara attraktiv, lockande, med andra ord så oemotståndlig att du känner ett sug av längtan efter att det ska inträffa. Det som händer är att du påverkar det retikulära aktiveringssystemet. Härifrån styrs vårt medvetande och vår vakenhet. Hjärnan måste hela tiden filtrera bort massa stimuli, för att kunna hantera verkligheten. Det gör den genom att selektera bort massa stimuli till vårt undermedvetna och bara behålla en liten del i vårt medvetna. Genom att visualisera ditt mål dagligen, förblir det medvetet för dig, vilket leder till att du närma dig sådant som överensstämmer med ditt mål och filtrerar bort annat. Har du en målbild att du ska köpa en viss sorts bil, kommer du se det bilmärket överallt, fast du inte la märket till det för några månader sedan. Sammanfattningsvis, gör din vision så tydlig och attraktiv, att den känns 100 % sann. Upprepa den dagligen, känn suget, lusten och längtan efter att nå dit och håll fast vid din vision tills du förverkligat den.

 

Infria dina nyårslöften 2014!

Friday, January 3rd, 2014

Vad skiljer en person som lyckas med att infria sina nyårslöften från någon som misslyckas? Hur kommer det sig att ett fåtal människor får enorma framgångar medan merparten inte lyckas genomföra några större förändringar i livet? Handlar det om att födas med rätt gener, hög intelligenskvot och/eller hög emotionell intelligens, slumpen eller tur, rätt kontakter eller vad? Visst kan ovan nämnda faktorer spela in, men det som framför allt leder till framgång är, att du som person drivs av en stark, orubblig inre tro på din egen förmåga, din egen potential att lyckas med dina föresatser. Du behöver skapa dig en vision av det du vill ha, (mer om detta i nästa blogginlägg.) Du är till skillnad från personer, som väljer trygghet och bekvämlighet, livrädd för att inte utvecklas och bli skickligare på något du redan är bra på eller att lära dig något helt nytt. Att nöja sig är det samma som att stagnera och stagnation generera inte några nya resultat. Vatten som står stilla blir med tiden träsk. När du inte söker utmaning, kan du inte heller få smaka på segerns sötma och få uppleva, att du lever i enlighet med din kraft, din begåvning och din sanna kreativitet. Det är först när du använder din fulla potential, som du verkligen får kontakt med ditt riktiga jag och kan vara dig själv helt och hållet.

Förväxla inte det jag skriver ovan med den offentliga jakten på bekräftelse, att få omgivningens applåder och gillande. Den formen av jakt leder snarare till att du tappar kontakten med dig själv och i förlängningen till utmattning. Det handlar istället om att du ska göra ditt liv till en äventyrsresa, att inse, att det är genom att hålla dig i rörelse mot och till något, som du kommer må som allra bäst. Livet står aldrig stilla, allt förändras på såväl makro- som mikronivå. Du kan kämpa emot förändring, du kan fortsätta att underskatta och undervärdera din inneboende potential, men resultatet blir leda och depression. 2014 är här! Låt det bli ett förändringens år för dig. Sök utmaning, sök bortom trygghetszonen och jämför dig endast med ditt eget, tidigare resultat. För att lyckas krävs det en stark vision, dagliga rutiner och kontinuerlig utvärdering. De nästa tre blogginläggen kommer handla om detta. Gott Nytt 2014!