Archive for February, 2014

DEStruktivitet

Tuesday, February 25th, 2014

Nyss hade du bestämt dig, det är nya tag som gäller nu. Du ska aldrig mer göra både det ena och andra, som du vet inte är bra för dig. Ändå slutar det alltid med att du hamnar med fingrarna i syltburken igen, fast du bestämt dig hundratals gånger. Det är bara det att när lusten drabbar dig, när suget uppstår, släpper du allt och tänker inte längre än näsan räcker. Du vet emellertid att det inte kommer stärka dig att ge efter för impulsen, ändå gör du det. Varför är det så svårt att välja det som är bra på sikt istället för den kortsiktiga belöningen? Varje gång du trillar ner i samma grop, som du bestämt dig för att undvika, känner du dig misslyckad. Med tiden får du allt mindre tilltro till din egen förmåga att faktiskt motstå de där frestelserna, som kan kännas bra för stunden, men som sakteligen bryter ner dig och får dig att känna, att du håller på att tappa kontrollen fullständigt. Du dras som av en osynlig kraft till beteenden som skadar dig. Det känns som det destruktiva kontrollerar dig istället för omvänt.

Du längtar efter att göra sådant som stärker och utvecklar dig. Saker som får dig att känna dig nöjd och stolt över dig själv. Fast du ägnar bra mycket tid åt att tänka på allt det där som får dig att känna dig dålig och misslyckad istället. När du inte gör ”fel”, så tänker du på det som är fel. Ta istället fram en fet, svart, tuschpenna och stryk ett streck över det förflutna! Lämna gången tid, släppa det som varit. Lösningen på ditt problem hittar du inte i det som varit, inte i det som du gjort fel. Du behöver inte heller veta varför du gör saker, som skadar dig, för att sluta göra det. Du består av energi och din energi behöver en riktning. Om du inte tar sikte på positiva mål och leder dig mot dem genom dagliga beslut, är det lätt att pendeln slår över åt andra hållet. Följ ditt hjärta, innerst inne vet du vad som är rätt och bra för dig. Bli mer av dig själv, genom att låta den du är komma till uttryck i allt du gör. Höj blicken, skifta fokus, ta rygg på andra som ska åt samma håll som du och handla i enlighet med dina värderingar om hur du vill leva ditt liv. Du kan, du vill, du ska!

Oroa sig eller inte?

Thursday, February 20th, 2014

Att inte veta gör dig nästa galen. Hur ska det gå, kommer du att klara dig eller blir det ett misslyckande? Du ägnar mycket vaken tid åt att älta oroliga tankar och du avskyr dig själv när du gör det, för det är ju helt meningslöst. Ändå kan du inte låta bli. Oro är som chips, har man väl börjat, är det svårt att sluta. Oroa sig lite eller bara ta två chips, är nästan omöjligt. Oro är en väldigt stark affekt och dessutom lättaktiverad, vilket du är väl medveten om. Utöver att du kan bli sjukt orolig, fylls du också av dömande, nedlåtande tankar om dig själv, för att du är så dum, som slösar bort din tid på det som ännu inte har hänt. När oron späds på med dömande tankar, blir 1+1=3. När du oroar dig, skapar du minnen av framtiden, lagrar fragmentariska sekvenser av händelser i en ännu icke-existerande tid. Upprepar du dessa minnen från framtiden, lagras de i ditt minne och det sker en inlärning av det som ännu icke hänt, som du inte vill ska hända.  Jättebra om du blivit biten av en giftig orm, överlevt och vill undvika att det händer igen. Evolutionen ställer emellertid till det för oss, så att vi kan bli lika oroliga för att missa tåget, svara fel på en fråga eller missa en deadline, som att få ett ormbett med dödligt gift. Oron har en funktion, vi förbereder oss på kommande katastrofer i tron att vi blir bättre på att hantera dem. Orons kletiga, svarta sörja, spiller emellertid över på nuet, svärtar ner det och gör det svårt för oss att må bra.

Hur ska du göra då, om du vill förbereda dig för det värsta? Varför inte vända på steken och förebereda dig för det bästa istället? Om du är orolig för att misslyckas med en muntlig redovisning och van vid att tänka katastroftankar, gör tvärtom. Se framför dig hur du står inför din publik, lugn, trygg, säker och levererar det du vill säga. Upprepa det, lär in det och minns det. Gör sedan dagliga val som medför att det kommer bli möjligt. Har du gjort ditt bästa utifrån dina förutsättningar just den här innevarande dagen, behöver du inte oroa dig. Oron infinner sig oftare, när man inte gör det man ska. Ta kontroll över det du kan kontrollera, släpp resten och acceptera att livet är ett osäkert projekt, men förvänta dig det bästa istället för det värsta!

 

Du går din egen väg

Monday, February 17th, 2014

Just nu känner du energin. Plötsligt är den bara där, kroppen vibrerar. Du älskar att leva, det känns som om du är förälskad i livet. Hur kommer det sig att det bara kan bli så där helt plötsligt? Är det en slump eller är det något som du kan påverka och få kontroll över? Vem vill inte känna ögonblickligen lycka på ett naturligt sätt, utan att använda sig av några kemiska substanser? Det är vad många längtar efter, men få uppnår. Själv vet du, att det går lite upp och ner, men du har övervägande bra dagar, för du har övat dig på det. Det finns inga genvägar, det är planering, uthållighet och disciplin, som gör att du kan älska dagen. När andra bara lyckas hålla näsan ovanför vattenytan och trampar vatten, simmar du och låter vattnet bära dig. Du är en person som känner tillit, både till dig själv och till andra. Du förväntar dig att bli bemött med vänlighet och respekt, det är så du bemöter andra. Du utgår från att det mesta är rätt med dig, även om du utåt sett inte på något sätt verkar fullkomlig. Varje kväll lägger du dig, nöjd med att du gjorde det mesta möjliga av just den här dagen utifrån din fysiska och psykiska status just den här dagen.

Du lägger din ribba i förhållande till din egen förmåga. Det finns alltid en utmaning i vardagen, något som kräver lite extra ansträngning av dig. Du tror på att anstränga dig, men vet också värdet av aktiv återhämtning. Genom otaliga misstag har du lärt om och lärt vad som blir mest rätt för dig. Du jobbar aktivt med att motstå impulsen att snegla på och jämföra dig med andra. Du vet vart du är och vart du ska. Du har märkt, att när du inte håller fokus på din egen väg, går du lätt fel och hamnar vilse. Att jämföra sig med andra har aldrig gett dig någon bestående lycka, så du jobbar aktivt på att vara den du är. Det är när du bara är, när du utforskar det okända, trots rädsla, som du verkligen lever ditt liv, ett liv som verkligen har betydelse och känns angeläget och viktigt.

Mellanrummet väntar på dig!

Thursday, February 13th, 2014

Du sitter på en stol med båda fötterna i golvet och känner plötsligt för en kort stund hur fötterna i skorna möter underlaget där du sitter. Det är mycket nu, tankarna snurrar på högvarv i ett förvirrat virrvarr av stress. Nacke och skuldror känns spända av stress, kroppen känns svag och trött. Du är på väg, jämt på språng, med en upplevelse av att inte komma någon vart. Stressen gör det svårt att greppa och få kontroll över situationen. Det är då du gör det, precis det, som du vet kan hjälpa dig. Du besöker mellanrummet. Det är i mellanrummet, mellan alla tankar, som du känner hur stolsdynan känns mot sittknölarna, det är i mellanrummet som du hör hur klockan tickar. Det svaga ljudet från en fläkt bredvid och trafiken som passerar utanför. Du hör alla ljuden och vänder därefter fokus till ett ljud i taget, undersöker det, tar in det och försöker sätta ord på hur det låter. Du håller fokus, återvänder gång på gång, när tankarna för dig bort någon annanstans. Du kan höra tomrummet mellan varje tickande. Sakta lämnar du klocktiden och övergår till din andning.

Ditt liv består av andetag, från din födelse till din död, andas du. Varje andetag för dig ett steg närmre din död. Andningen frigör energi, väcker liv i din kropp och får dig att släppa ner axlarna och förlänga din kropp. Du andas in och ut genom näsan med stängd mun, ljudlöst utan ansträngning. Du följer med vågor av luft och känner bukens tydliga utvidgande vid varje inandning och den lätta befrielsen, när buken sjunker ihop vid utandning. Du känner din andning istället för att tänka på den. Du kan inte hålla kvar ett andetag, lika lite behöver du hålla fast vid något som stressar eller oroar dig. Du släpper taget och återvänder till klocktiden med ett lugnt sinne, en energifylld kropp och en förmåga att fokusera på en sak i taget.

Perfektion

Monday, February 10th, 2014

Det känns helt perfekt, näst intill i varje fall. Allt är exakt som du vill, som du strävat efter så länge och drömt om. Nu är du här. Men, vänta nu, det är något, som inte känns helt bra i alla fall. En vag känsla av att det trots allt är något, som inte är som det ska. Vad kan det vara? Du måste till varje pris reda ut det här, så att du verkligen kan njuta av triumfens ögonblick. Det känns som att ligga på en fantastisk strand vid en underbar lagun, solen strålar, ditt livs kärlek finns bredvid, men det är ett envist stim av små ettriga småflugor, som hela tiden dras till doften från ditt hår. Du kan inte koppla av, du fäktar, viftar och håller på att bli alldeles galen. Det här var inget som man kunde förstå när man läste i resekatalogen. Humöret sjunker, du vill bara gå därifrån och du blir irriterad på din kärlek, som slumrar oberörd i den värmande solen. Strävar du efter perfektion, har du höga krav på livet och vill att allt du gör ska vara perfekt? Kan du inte lämna något åt slumpen? Om du ligger i som en iller här i livet blir du lätt en killer. Det betyder att du missar alla små fullkomliga stunder till att insupa ögonblicklig lycka, för i din strävan efter perfektion, lägger du inte märke till allt som redan är fullkomligt.

Titta noga på en snöflinga, en regndroppe eller ett grönskande blad. Mönstret är perfekt, balanserat, fullkomligt i sig själv. Naturen som omger oss följer bara årstidernas växlingar. Naturen är naturlig, den följer, den förändras, den bara är. Tänk vad skönt det skulle vara om du valde att leva ditt liv på samma sätt. Din kropp är perfekt i sin konstruktion och genom att tillföra den noga och omsorgsfullt utvald energi, kommer den hålla sig stark och frisk. Om du är i din kropp och låter dina dagar bestå av rörelse, olika former av fysisk belastning och fångar rörelselyckans ögonblick, kommer du upptäcka, att du redan är framme. Varenda cell står i kommunikation med varandra, utan att du behöver göra något. Slå följe med din kropp och förhåll dig till allt annat här i livet på samma sätt. Just nu är det så perfekt som det kan bli.

Jojar du med livet – allt eller inget?

Friday, February 7th, 2014

Hur har det gått med årets nyårslöfte? Är du fortfarande på rätt spår, eller befinner du dig miltals därifrån? Hade du föresatt dig att plugga tre timmar varje dag och skötte du det galant de tre första dagarna? Eller bestämde du dig för att sätta igång med träning och körde på i två veckor för full maskin, bara för att bli dunderförkyld och efter det inte kommit tillbaka till gymmet ännu. Kanske du bestämt dig för att inte ställa upp så fort den där killen/tjejen ringer och vill träffas fler gånger, bara för att dras till personen som en magnet när väl hen hör av sig. Du känner dig misslyckad varje gång du inte håller det du lovat dig själv dyrt och heligt. Den känslan är så stark att det är lika bra att förstöra allt ordentligt. Därför tar du dig en rejäl fylla, har sex med en främling och tillbringar dagen efter med skräpmat och serier. Efter en sådan ”återhämtningsdag” känner du dig i sämre form än någonsin, mental och fysiskt. Det är då du bestämmer dig för att nu ska du sätta igång och anstränga dig igen. Du är på biblis kl 08:00, du äter massvis med grönsaker och du försöker springa minst en mil. Du somnar tidigt, helt utmattad och nästa dag kör du på för full maskin. Efter ytterligare en dag tycker du, att du som är så duktig, visst kan unna dig en utekväll, där du råkar stöta på hen. Påverkad av alkohol, är du oförmögen att kontrollera dina känslor och följer hens minsta vink. Dagen därpå är du tillbaka på ruta ett.

Balans är helt enkelt inte din grej och det får dig att må skitdåligt. Allra mest för att det känns som du inte respekterar dig själv. Du behandlar inte dig som en viktig och värdefull person. Fast då kanske du inte heller kan förvänta dig det av andra. Det är först när du börjar visa dig själv omtanke och medkänsla, som du kommer hitta en bättre balans i livet. Genom att ta mindre kliv i rätt riktning, blir det inte lika stora vändningar och hjärnan har lättare för att hantera förändringen. Om du dessutom kan hejda impulsen, som vill få dig att hälla ut hela paketet med mjölk, när du spillt några droppar, så är du på god väg åt rätt hål. Sänk kraven genom att göra dem hanterabara. Tänk snälla, värmande tankar om dig själv och ta hand om dig på ett kärleksfullt sätt, för ingen annan kan göra det helt och hållet åt dig.

Trött på att vara trött?

Tuesday, February 4th, 2014

Vaknar du trött och känner du dig trött hela dagen? Kaffe, socker, energidryck, nikotin, inget hjälper. Eller tränar du 5-6 gånger i veckan, äter jättehälsosamt, sover alltid 7-8 timmar och känner dig trött ändå. Uppenbara orsaker till trötthet är felaktig och/eller ensidig kost, att du dricker för lite vatten, dåliga sömnrutiner och för lite fysisk aktivitet. Mindre uppenbara källor till trötthet kan vara överträning, för lite aktiv återhämtning, för mycket stimuli (ljus, ljud, it-stress), oförmåga att hantera stress, alltför höga och orealistiska krav på dig själv samt negativa, dränerande tankar, som du ständigt upprepar. Ett exempel på detta är just att tänka på att man är så trött hela tiden. Fundera på när du känner dig som mest pigg och levande, vad gör du då och när hände det senast? Vidare kan du tänka på vad som hindrar dig från att göra de där sakerna, som du vet, att du skulle bli piggare av och som kan öka din livsenergi. Till exempel vet du att genom att träna några gånger i veckan, kommer du må bättre, ändå gör du det inte. Eller så tränar du alldeles för mycket och vet, att du borde minska ner ditt tränade, men gör det inte. Likaså är du kanske medveten om att din hjärna är överstimulerad och väldigt stressad. Du märker, att du skulle behöva sakta ner tempot lite, men du gör det inte, för då känner du dig utmattad och orkar inte göra något.

Vår hjärnas kapacitet att hantera yttre stimuli är ganska begränsad, vilket gör att mycket av alla intryck förpassas till det omedvetna. När vi hela tiden omger oss med mängder av stimuli leder det till hjärnstress, vilket gör oss trötta. Att hålla igång för mycket leder till ett överretat nervsystem, vilket innebär att vi blir mer känsliga för ljus, ljus, dofter, smak och även beröring. Rent psykiskt har vi lättare att bli irriterade, få raseriutbrott eller falla i gråt lätt, men även koncentrationsproblem och en ökad rastlöshet. Du kan därför prova med att ge dig själv en vecka med vissa restriktioner. Kolla bara dina mail, sms och sociala medier tre gånger per dag på bestämda klockslag. Undvik alla medier och läs böcker istället för att se på film eller tv. Gör det under en vecka och se hur det påverkar dig. Var dessutom utomhus varje dag och öka kvalitén på din träning genom att dra ner på tiden och skruva upp intensiteten. Frossa i grönsaker och ät måttligt med frukt och bär varje dag, så får du en bra detox på köpet. Om du dessutom går upp vid samma tid varje dag under den här veckan, så har du gjort väldigt många bra val i riktning mot att få ökad energi och kraft.