Archive for June, 2014

Göra, gjort, färdig!

Thursday, June 26th, 2014

Det där dåliga samvetet gör sig påmint gång på gång. Det där som du borde fixat för länge sedan, som du ständigt skjuter upp för att det är så mördande tråkigt, ointressant, svårt eller vad för slags känsla det kan handla om, som hindrar dig från att sätta igång. Du är expert på elitnivå, när det gäller ursäkter för varför du ska vänta till imorgon med att ta itu med det. Du gör i bästa fall extremt mycket andra nyttiga saker, som också är bra att få fixat, men det är inte Det med stort D. Något du emellertid ägnar mindre tid till att tänka på, är vilken befriande energi, som kommer uppstå, när du väl är färdig med Det. Du har glömt bort känsla av känna dig som en kung, nöjd, stolt och lycklig över att ha levererat. För det är när du klarar av att sopa undan undermedvetna energitjuvar i ditt liv, som du verkligen kan känna kraften flöda inombords.

Så vad väntar du på, kanske dags att rannsaka dig själv. Det kommer aldrig bli lättare, roligare eller mer lustfyllt att göra Det, än vad det är just nu. Det kommer inte hända något, som gör att du plötsligt kommer få tummen ur och genomföra det, för i så fall skulle det redan ha hänt. Det du skjuter upp medför inte tillräckligt med negativa konsekvenser för att du ska sätta igång att prestera, men det tar massvis med energi från dig ändå. Vare sig det handlar om att rensa ut massa skräp, sälja något som tar för stor plats, komma igång med träningen, höra av dig till någon du inte pratat med på länge, lämna in en uppgift du restar med etc, gör det NU, med en gång, så blir det gjort och du kan släppa Det. Öva dig på att separera dina känslor från den handling, du ska utföra och lär dig beskriva uppgiften med ett neutralt språk, så blir det lättare att komma igång. Just do it!

happy-kid-4-1286631-m

Nu är det din tid!

Monday, June 23rd, 2014

Morgontid, kvällstid, arbetstid, fritid, tvättid, middagstid, ställtid, läggtid, egen tid, familjetid, högtid, framtid, dåtid, nutid, semestertid, väntetid, träningstid, orostid, sorgetid, ensamtid. Listan kan göras lång på hur du kan dela in din tid i små fragment, som tillsammans utgör livet. Hur vi benämner och sätter ord på saker påverkar hur vi ser och upplever det samma. Från det att du föds till dess att du dör har du en viss livstid att förvalta. Ingen av oss vet på förhand hur många dagar, minuter och sekunder det handlar om. Människan har utvecklat tekniken, men nu är det snarare tekniken som styr oss. När allt går fort är det svårt att hålla fast vid något, upplevelsen av det fragmentariska förstärks och med den en upplevelse av att det inte finns riktig tid till något längre. Hastigheten gör att det blir svårare med reflektion och kritiskt tänkande. Vi blir sämre på att prioritera ju fortare det går, vilket leder till att vi är kopiöst sysselsatta. Det är så många saker som ska göras.

Om du skulle ge dig själv en stund tidlöshet. Ge dig själv tillåtelse att kliva ur klocktiden, om så än för bara några minuter. Sitta ner eller stå stilla en stund och bara betrakta vad ditt liv består av för göromål och handlingar. Vad av allt du gör varje dag står i samklang med dina värderingar kring vad som verkligen är viktigt för dig? Lägger du ner din tid på ”rätt” saker, investerar du din tid i handlingar som berikar dig och medför att du växer och utvecklas som person? Eller fastnar du lätt i aktiviteter, som egentligen är skadliga för dig och får dig att bli nedstämd och orolig? Din tid är nu, oavsett var du är och vad du gör, om du är ledig eller är på arbetet, med eller utan familjen, så är det din tid. Det är din livstid. Äg den, förvalta den och slösa tid på allt det där, som får dig att känna verklig lycka och mening. Lev varje dag som om det gällde livet!

brisbane-town-hall-clock-1443861-m

Bli mer effektiv-öva ditt fokus!

Thursday, June 19th, 2014

Du gör dig beredd att slå dig ner vid din arbetsplats. Bordet där du ska sitta är tomt, frånsett datorn, som du ska skriva på. Du har satt upp ett mål för dagen. Du vet vart du ska och vad du vill uppnå just idag. Du ser framför dig vad du kommer att ha åstadkommit när du jobbat klart för dagen. Du stänger av telefonen. Idag kan ingen få tag på dig före lunch. Nu är du beredd att börja jobba, koncentrerat och effektivt. Du ska bara kolla mailen först, innan du sätter igång. Där begår du dagens första misstag. Genast ramlar det ner ett antal arbetsuppgifter, som du känner att du bör ta tag i, innan du sätter igång med dagens arbete. Din inre varningsklocka hinner emellertid ringa. Snabbt gör du dig medveten om att du mist fokus på dagens målsättning. Du tar ett djupt andetag, leder dig snabbt tillbaka till det du skulle göra idag, stänger ner mailen och sätter igång. Efter en stund dyker det upp en sak, som du måste googla. Vips dyker det upp en rad intressanta saker i samband med detta, som inte har att göra med det du ursprungligen sökte på. Du kommer på dig igen efter en kvart, återgår till ditt arbete och dagens fokus.

Efter att ha jobbat koncentrerat i 33 minuter, börjar du känna dig lite stel i nacke och skuldror. Dessutom är du törstig och lite kaffe vore inte heller dumt. Du reser dig för att sträcka på dig, dricka lite vatten och hämta kaffe. På väg till kaffeautomaten stöter du på en kollega och istället för att bara hälsa vänligt, stannar du upp och frågar om kollegans planer för sommaren. När du återvänder till datorn, har det gått en kvart och du är splittrad i dina tankar. Det tar en bra stund för dig att komma tillbaka till det du höll på med. Istället för att återgå till den där krävande uppgiften, som var tema för dagen, väljer du att raska av lite smågrejor, som du också måste fixa, men som inte är särskilt krävande  eller brådskande. Du jobbar med andra ord hela tiden, men du gör inte ”rätt” saker.

För dig som behöver studera i sommar, öva dig på att göra det jobbiga först på dagen. Träna dig i att hålla fokus på det du behöver göra. Håll dig vaken i nuet, så att du snabbt upptäcker när du mist fokus och fastnat i avledningar. Försök att observera när du blev avledd, vad som fick dig att tappa fokus. Beskriv vad som hände, tex när jag kom till xx blev det svårt/tråkigt, jag körde fast/belv utled och då ville jag fly genom att distrahera mig med något annat. Nästa gång det händer, kan du hålla kvar din uppmärksamhet trots att det är svårt/tråkigt, stå ut med det svåra/tråkiga och försöka angripa det på något annat sätt istället för att fly? Ju mer du övar upp din koncentration, desto bättre kommer det att gå!

1211495_asian_garden

Dagens intention

Monday, June 16th, 2014

Det är måndag idag, vilken avsikt har du med den här dagen? Vadå avsikt, tänker du, det händer inget revolutionerande idag. Det blir jobb och de vanliga vardagsrutinerna efter det, handlingsutrymmet är begränsat. Vem eller vad begränsar dig från att leva det liv du innerst inne längtar efter? Väljer du att lägga fokus på det som är viktigt i ditt liv den här måndagen eller går du bara på autopiloten? Vi har en tendens att hela tiden leva vårt liv i framtiden, sedan, bara, om, när, det här löst sig eller är borta, då kan jag göra allt jag drömmer om, som jag inte kan göra nu. Du riskerar att gå miste om väldigt många upplevelser genom att resonera på det sättet.

Livet kan levas i nuet, om du övar dig på att riktar din uppmärksamhet och ditt fokus på det som pågår nu. Vad vill du åstadkomma, skapa, göra, uppleva idag, som innebär att du känner dig levande och nöjd med att befinna dig på just den här dagen, mentalt och fysiskt? Den här dagen kommer till dig som en gåva, ett oskrivet blad. Ska du följa redan upparbetade spår i hjärnan, fastna i återkommande rutiner, eller ska du ta ett kliv åt sidan, ändra utstakad kurs några grader och öppna ditt sinne för nya intryck och sensationer? Små kursändringar kan göra otroligt stora skillnad på sikt. Gör för vana att börja dagen med att några minuter medvetet tänka igenom hur du vill använda din tid på bästa sätt. Gör det till en vana att leva med avsikt istället för att bara flyta med.

dance-869656-m

Från jagad till jägare

Friday, June 13th, 2014

Du har tittat ner i marken länge, för det är ditt fel alltihop och skammen gör att du vill gömma dig. Om du bara kunde skärpa dig och vara lite bättre, skulle han vara nöjd med dig. Hur mycket du än jobbar för att vara honom till lags, lyckas du oftast göra något litet fel. Fast det finns dagar då allt stämmer, då han överöser dig med kärlek, höjer dig till skyarna och tittar på dig med en blick, som suger tag i dig, får dig att känna dig utvald, speciell och unik. Det är då du vet, att han är den rätte och du gör allt för att han ska se på dig så igen.

Du är på helspänn, du känner direkt, när han inte är nöjd. Du vet när han kommer straffa dig med anklagande blickar, nedlåtande kommentarer inlindande i bomull, vilket får dig att undrar om han egentligen försöker vara snäll. Det är bara du som är så dum, att du inte förstår att han egentligen vill hjälpa dig. Du sitter ohjälpligt fast, insnärjd i motstridiga budskap och dubbelheten kedjar fast dig och gör att du mår sämre och sämre. Dina vänner försöker få dig att förstå, att han inte är bra för dig, vilket leder till att du tar alltmer avstånd från dem istället för att tänka kritiskt om honom. Det är han som äger sanning om hur du egentligen är och du är villigt att utplåna allt hos dig själv, som stör honom. Du sitter fast i en relation, som är präglad av våld. Våldet handlar inte om skrik, slag och blåmärke. Våldet är inlindat i en gyllene förpackning av mentalt, nedbrytande processer, som långsamt får ditt riktiga jag att blekna bort och allt som varit du, att sakta suddas ut.

Det är dags att vakna NU! Ingen ska få äga och manipulera dig. Se sanningen i vitöga, gör dig uppmärksam på hur du mår, varför du alltid är orolig, har ångest och knappt skrattar längre. Skifta position, gå från att vara bytet till att bli en jägare. Vägra anpassa dig, stå upp för dig själv och ta hjälp av alla, som älskar dig precis som du är. Det är inget fel på dig, du är så rätt. Kriga för dig själv och ta plats!

female-warrior-3-596886-m

Ägd eller att äga

Monday, June 9th, 2014

Du är omgiven av saker, din bostad är belamrad av en massa prylar, flertalet av ringa värde, men ändå bra att ha. Du har profullt i garderoben, i köksskåpen och det finns inte någon ledig yta inom synhåll. Du känner dig instängd, ofri och har svårt att andas i din egen bostad. Du har verkligen försökt rensa, men det är svårt att göra sig av med något du fått i gåva eller en pryl du ärvt från någon i släkten. Du vet att personen, som gett dig saken skulle bli sårad och ta det som personlig kritik, men faktum är, att ditt ägande gör dig ofri. Du skulle inte sakna något av allt du har, om det skulle uppstå en brand. Det finns inget du behöver, som du inte skulle kunna köpa nytt. Sakerna du inte vill ha men har ändå, är som tankar du tänker, men inte vill tänka och som känslor du känner, men inte vill känna. Du tror att du måste hålla fast vid dem för andras skull, för att du alltid gjort det eller för att det är en del av dig själv.

Att bära runt på mycket bagage kostar energi, eftersom det blir tungt och tröttsamt. Den dag du förstår i ditt hjärta med dina sinnen, att du faktiskt har frihet att välja vad du vill släpa på och vad du vill släppa, kommer du uppleva en hisnande frihetskänsla. Du kan rensa ut allt bråte ur ditt liv, frigöra ytor, skapa tomrum och bara låta det vara så. Sanningar som du burit på hela livet visar sig vid ett närmare, kritiskt granskade, vara tagna helt ur luften och sakna substans. Du är inte din historia och du kan skapa din framtid. Saker, tankar, jobbiga känslor som gjort att du slutit dig inom dig själv, kan försvinna, upplösas och lämna dig fri. Oavsett vem som sårat eller skadat dig, när du släpper ditt förflutna, tar du ett steg i riktning mot att själv påverka ditt liv istället för att låta dig påverkas. Lyft blicken, släpp skammen och låt livsglädjen pulsera i dina ådror.

jump-1211221-m

När DET tar överhanden

Thursday, June 5th, 2014

Om det inte bara vore för DET, skulle du må hur bra som helst. Ditt DET kan vara ett misstag du gjort, som du inte kan släppa, en jobbig situation du ältar, värk någonstans i kroppen som gör att du inte kan tänka på något annat, en person i din närhet som lider och har det svårt eller vad som helst. När du snöat in dig på en enda sak, känns det omöjligt att fokusera på något annat. Livet för övrigt stannar av, du har bara fokus på det där som är outhärdligt jobbigt. Det måste lösa sig först, innan dess kan du inte göra någonting annat. Fast du vet inte om det finns någon lösning, kanske det kommer vara så här jobbigt jättelänge, hur ska du stå ut med det?

Livet kan drabba oss på olika sätt och bitvis måste vi räkna med svårigheter, motgångar och perioder av dåligt mående. Det är emellertid svårt för oss acceptera och tillåta det dåliga att få finnas, som vi inte vill ha i våra liv, men som ändå är där. Ångest är ett bra exempel på en känsla som är lättaktiverad, men som vi till varje pris vill bekämpa och undvika att känna. När vi lägger fokus på att bekämpa en enda sak, tar det lätt överhanden och vi förlorar översikten och ett nyanserat tänkande. Överfokusering på lidande, dåligt mående, en situation från det förflutna etc, gör att det som är dåligt, blir ännu värre. Inte nog med att du har ångest, ska du också ha ångest för att du inte lyckas få bort ångesten, har du dubblerat ditt problem.

Oavsett vilken form av dåligt mående eller lidande, som du har i ditt liv just nu, prova att låta det finnas där. Hälsa på det och låt det bara vara där. Om det handlar om ångest, acceptera att den är där. ”Jaha gamla ångest, du är tillbaka idag märker jag. Det är okej, du får vara där, men du kan inte hindra mig från att göra det jag tänkt mig idag. Jag är inte rädd för dig längre.” På så vis låter du inte det som ockuperat ditt sinne ta makten över hela ditt liv. Håll fokus på det som är hjälpsamt och omfokusera varje gång som det negativa drar iväg med dig!

the-room-1269145-m

Varför lyckas inte dina förändringar?

Tuesday, June 3rd, 2014

Vanans makt är stor. Du har läst massvis med bra tips på hur man ska förändra ett dåligt ätbeteende, hur man blir en bättre vän och hur man får gjort saker i tid. Ändå slutar det alltid med att du äter både morotsstavar och chips, snäser av otålighet åt din vän, som alltid är sen och skjuter upp allt tråkigt till morgondagen. Du är så trött på att vara trött och besviken på dig själv. Om du skulle följa råden och säga positiva affirmationer till dig själv framför spegeln varje morgon, behöver du först en rejäl fylla, för att kunna tro på vad du säger. Det är inget att hymla med, du är otroligt missnöjd med att du aldrig lyckas hålla dig till dina föresatser och leva upp till dina mål om hur du borde använda din tid och leva ditt liv. Trots att du inte kan leva upp till dina ideal, går det ändå hyfsat. Du klarar dina tentor, du har många vänner och du är frisk för det mesta och i bra form, även utan magrutor. Du är emellertid utled på att försöka förändra och ständigt misslyckas, du fattar inte varför alla andra kan, men inte du.

Fundera över hur du kommit fram till hur du borde leva ditt liv? Vem, vad, vilka är det som påverkat dig till att skapa bilder av hur du borde göra till skillnad från hur du gör? En anledning till att du inte gör, som du tänkt dig är, att det inte är tillräckligt viktigt. Du kan skjuta upp saker, utan att det får några större konsekvenser. Du kan sträva efter att bli en bättre vän, men du har redan vänner som gillar dig och accepterar dig som du är. För att lyckas med en förändring måste det vara superangeläget och så lockande, att du fylls med glädje och energi varje gång du tänker på det. Det finns många idealbilder av hur livet ska levas, men de saknar värde, om det inte är du som skapat dem. Vill du förändra något på riktigt, måste längtan och behovet av förändring komma inifrån dig. Släpp alla idéer om hur du borde leva ditt liv och tänk igenom vad som är verkligen är viktigt för dig. Sedan är det bara att sätta igång och öva dig på att göra ”rätt” val, hålla fast och upprepa varje dag. Du kommer lyckas när det blir tillräckligt viktigt för dig!

change-is-childsplay-5-1404329-m