Archive for June, 2015

Går det att bryta dåliga vanor?

Monday, June 29th, 2015

Du har lovat dig själv, många gånger faktiskt, att du aldrig eller åtminstone inte för lång framtid, ska göra det där igen. Det kan handla om att inte spendera hela dagen inomhus med Netflix och lösgodis, att skjuta upp betalning av räkningar, inte leverera arbetsuppgifter i tid, skita i träningspasset som får dig att må prima, sopa problem under mattan, ja listan är meterlång. Men ändå, du gör om samma dumma grejer igen, fångad av stundens ingivelse. Dina löften är uppriktigt menade, men oftast helt verkningslösa, sett till resultatet. Är du en dålig människa, en obotlig uppskjutare med värdelös karaktär, oförbätterlig och oförmögen till att åstadkomma förändring? Med tanke på alla misslyckade träningsförsök och andra, kortlivade, tillfälliga beteendeförändringar, som du hittills genomfört, är du snart beredd att ge upp hoppet om att du kan förändras. Dina tankar om din egen förmåga är fastlåsta i negativa och nedlåtande omdömen. När du tänker på saken blir du bara mer motiverad att göra ännu mer av det som inte är bra för dig. Har man sett tre avsnitt kan man lika gärna se 100 tänker du. Det är som att spilla ut lite mjölk ur ett nyöppnat paket och hälla ut resten också, som ett ytterligare straff .

Till skillnad från diffusa löften, kan detaljerade och konkreta planer, vara det som kommer göra skillnad för dig. Ett exempel kan se ut så här: Nästa gång jag känner mig värdelös och nedstämd (vanligen väljer du Netflix och godis) ska jag ta på mig skorna, gå ett varv runt kvarteret, sträcka på mig, ta riktigt djupa andetag och fråga mig själv? Överdriver jag, tänker jag för mycket i svart/vitt? Styrs jag av förutfattade, felaktiga antaganden och inlärd hjälplöshet? Efter en liten rörelsepaus, när du kommer in igen, kan du plocka fram en lista, som du skrivit tidigare med förslag på olika alternativ vad du kan göra när du mår dåligt, men som faktiskt kan medföra att du mår bättre efteråt. Det kan stå: gå ut med grannens hund, sjunga, stå på huvudet, ta en varm dusch, rensa garderoben, läsa en bok, se ett roligt klipp på youtube, lösa sudoko, springa, köpa eller plocka blommor, måla/teckna, ringa en kompis, träna till en dvd el youtube klipp, borsta tänderna, baka scones och bjuda in någon på thé, städa, möblera om, lära dig en dikt eller vers utantill, lägga pussel, meditera, stå på ett ben och blunda, dansa till en favoritlåt, ställa dig på tå och sträcka armarna ovan huvud osv. Gör din lista och bestäm dig att göra en sak i minst 10 min fast du absolut inte vill det. Du kan förändra dåliga beteenden. Formeln lyder; led dig till en positiv aktivitet, öva och håll fast vid det nya, upprepa gång efter gång, tills det blivit en ny vana!

road-368718__180

Vilken tävling deltar du i?

Thursday, June 25th, 2015

Fotspår i sanden, där du nyss gått. Avtryck som kommer utplånas inom kort, försvinna i mängden av andra avtryck, sköljas bort av regnet, tills inget återstår. Så är dina prestationer, många, enstående för stunden, men strax endast ett minne, som blandas samman med andra minnen av andra, tidigare prestationer. Allt du gör är fantastiskt i ena sekunden med samtidigt förgängligt, det är inte mycket som består i slutändan, i en tid då man ständigt blickar framåt. Det är som att börja om på noll varje morgon. Gårdagen har redan passerat, det du gjorde då spiller inte över på morgondagen. Du har gradvis höjt ribban för vad du kan åstadkomma, vilket du inser när du blickar tillbaka. Din kunskap och den erfarenhet du har idag, har lett dig till en utvecklingsprocess du inte kunde drömma om att få uppleva för några år sedan. Du känner en sann glädje över att prestera. Du omfamnar utmaningar med glädje och förväntan, när andra hellre söker bekvämlighet och rutin. Samtidigt som du kämpar för att klara dig igenom olika strapatser, är du medveten om livets förgänglighet. Född för att uträtta något, bara för att en dag bli till stoff i jorden, ihågkommen endast ett fåtal generationer för att slutligen upphöra existerar även som minne.

Du vill göra saker, uppnå mål, övervinna hinder. Du kan inte nöja dig mer mindre. Du känner dig storartad varje gång du lyckas med något du föresatt dig. Du försöker dock undvika att delta i den stora tävlingen, den som pågår runt dig. Det du själv åstadkommer, förlorar sin glans, sin storhet, i ljuset av den stora tävlingen. Du kan känna att den tävlingen är dömd att misslyckas. Den förstör friheten med att prestera för din egen skull, den för varken med sig glädje eller lust. Din drivkraft är att uträtta saker, för att din tid här på jorden är kort, för att det inte finns något annat sätt för dig att leva. Det är bara när du steg ut i ovissheten, när du gör något som känns svårt, som livet blir riktigt roligt. Fast du vet, att balansräkningen går jämt ut, även om du bara ligger i hängmattan och tittar på molnen. Du väljer prestationer för glädjens skull, utan att någon annan behöver se eller ens veta, vilket ger dig massor av positiv energi, som du sprider till andra. Vart du än blickar ser du människor med outnyttjad potential. I din värld finns det utrymme för alla att utvecklas och åstadkomma fantastiska prestationer, utan att det sker på bekostnad av någon annan. ”If we did all the things we are capable of, we would literally astound ourselves.” – T. Edison

 

triathlon-452572__180

Vad påverkar dig?

Monday, June 22nd, 2015

Du borde må prima för du lever enligt regelboken. Du äter chiagröt, dricker gröna smoothies, tränar mycket, pressar in lite yoga då och då för balansen skull och försöker meditera, eftersom det ska vara bra. Ditt liv är emellertid ganska hektiskt, det är så mycket du vill göra, vilket bitvis gör stressen övermäktig och leder till sömnproblem. Din mage är ofta orolig och det är snarare en regel än undantag, att du får spänningshuvudvärk på grund  av uppdragna axlar och låsning i bröstrygg. Du vet, att man ska andas lugnt och djupt, men ändå kommer du på dig själv med andan i halsen och sammanbitna käkar. Det är den där förbaskade stressen som ställer till det. Du har hört att det inte är farligt med stress, bara man ser stress som något bra, men det är just det som är kruxet. Det känns inte som stressen är bra för dig, du går igång alldeles för lätt och du blir upprörd över att du inte har lärt dig bättre, med tanke på all din kunskap. Just all denna kunskap, all information, alla budskap om hur du ska göra, välja, leva livet, kan göra dig galen ibland. Ändå kan du inte låta bli att ständigt jaga ny information. Du följer dina hälsoprofeter, som framstår som lyckade, effektiva. Du läser deras budskap, köper produkterna som de marknadsför, trots att du vet att det bara handlar om smarta produktplaceringar.

Ibland ägnar du dig emellertid åt att reflektera, ifrågasätta och betrakta vad som styr dina val och vilka beteende det resulterar i. Du funderar över varför du låter andra personer få så stort inflytande över de val du gör. Hur kan andra veta vad som är bäst för dig, det borde du väl veta själv, tänker du. Det är svårt att inte påverkas när du hela tiden aktivt söker ny information och därmed blir påverkad, vare sig du vill eller inte. Du inser, att du behöver bli mer restriktiv med ditt informationsökande. Mer är inte bättre, tvärtom, tänker du, att det är dags att välja bort. Du har tänkt igenom vad som driver dig att jaga ny information, du har gjort tydligt vart du vill komma och vad du vill uppnå, vilket fått dig att inse att du sökt på fel ställe. Det är dags för en virituell detox nu!

advertising-586130__180

 

Bara…..

Wednesday, June 17th, 2015

När du gått ner de där kilona i vikt, då ska du ta lite mer initiativ för att hitta kärleken. Problemet är bara att vågen visat på samma vikt över ett år nu. När du bättrat på ditt självförtroende lite, ska du ta det där steget och ringa de där samtalen. Kruxet är bara att du inte kommit på hur du ska bära dig åt för att bättra på självförtroendet. När du känner dig i lite bättre form ska du börja träna på gymmet igen, just nu är du helt enkelt för otränad. När du mår lite bättre ska du också ta mer initiativ till nya kontakter, så du lär känna lite fler. Du har fullt med planer på saker som du ska göra, bara det ena eller det andra förändras eller händer först. Du har satt upp olika samband, som kan vara värda att titta lite närmre på. Hur mycket ska man väga för att kunna träffa sitt livs kärlek? Ja, men om jag inte är bekväm i min kropp, funkar det inte, säger du. Tänk om det tvärtom är så, att mötet med kärleken leder till att du kommer bli mer bekväm i din kropp, upptäcker det som är vackert och kanske bli mindre intresserad av att äta i tid och otid. Vidare är det kanske just de där jobbiga samtalen, att du tar tag i dem, som leder till att ditt självförtroende ökar.

Det är inte svårt att sätta upp en rad hinder för varför du ska vänta med saker som är jobbiga, saker som får pulsen att gå upp, som kan verka skrämmande. Problemet är, att det inte blir lättare att vänta, modet kommer inte öka bara för att tiden går. Du kommer inte förändra det du vill förändra genom att fortsätta göra på samma sätt, dag efter dag. Det tål att tänka på vad du skulle göra om du blev vaccinerad mot rädsla och vaccinet räckte en hel månad. Gör en lista, skriv ner allt du vill göra, men där rädslan sätter käppar i hjulet. Fundera över vad du kan genomföra utifrån dina befintliga resurser, förutsatt att du hade modet att göra det. Gör det, en sak i tag och se vad som händer. Våga satsa för att vinna istället för att undvika att förlora!

 

parachute-713653__180

 

Som du frågar får du svar

Monday, June 15th, 2015

Ibland, när svaren på dina frågor känns långt borta, tänker du, att du borde vända på steken. Istället börja du tänka på vad det är för frågor du ställer. Vad är det du funderar på, vad upptar din energi och ditt engagemang? Du kan notera en uppsjö av frågor som handlar om hur du ska förbättra, förändra och utveckla dig. En drös med frågor kring varför de önskade framstegen uteblir och vad du behöver förändra. Frågor som handlar om jämförande med andra och hur du står dig i konkurrensen. Massvis med frågor om vad du egentligen vill och inte vill och inte minst, hur vet man vad man vill innerst inne? Frågor med temat säkerhet och trygghet är vanligt förekommande för att minska oro/framtidsångest, hur du ska optimera ditt liv och vilka val som är bäst i längden. Ibland kan du fastna i vem du egentligen är, hur du egentligen är och hur du ska hitta dig själv, framför allt undrar du, var kan du hitta dig? Du har gjort en lång lista över dina vanligaste frågor och nu betraktar du listan. Vem är jag, som ställer de här frågorna, tänker du för dig själv? Framför allt ställer du dig frågan, varför handlar alla frågor om mig själv, mitt ego, mina val, min individuella utveckling, vad som blir bäst för mig? Var finns alla andra? Du bestämmer dig för att göra en ny lista med ett annat fokus.

Vad kan du bidra med för att glädja människor i din omgivning? Hur gör du för att dina nära och kära ska må så bra som möjligt idag? Vem behöver ett extra vänligt ord, uppmuntran eller ett leende för att orka lite mer? Vem i din omgivning vill du överraska med något rolig idag? Så där skriver du och funderar på vem du själv kan be om hjälp, när du snöar in dig på meningslösa detaljer och förlorar överblicken över ditt eget liv och vad som egentligen är viktigt. Du bestämmer dig för att ditt liv inte ska vara ett individualistiskt projekt, du är inte ett varumärke eller vad du äter, tränar eller gör. Du är mycket mer än så och det är dags att börja ställa andra frågor. Du är övertygad om att på så vis kommer du göra mycket mer nytta för andra och dessutom kommer du må så mycket bättre själv.

balloon-331026_1920

Din tro sätter avtryck

Friday, June 12th, 2015

Solen skiner, livet leker, ja åtminstone kändes det så tills du träffade på Kalle och Zanna. Båda har precis tagit examen, precis som du. De berättade glatt, att båda fått jobb i Stockholm och bostaden var fixad, då Zanna stått i bostadskö sedan hon föddes. Du kommenterade att Zanna såg ut att vara i bra form. Hon meddelade stolt, att hon precis genomfört sitt första marathon. Varpå Kalle inflikade att de kommer tillbaka till Kalmar igen i augusti, då han ska genomföra en ny ironman. Ni skiljdes åt med löften om att höras ofta och du fick en stående inbjudan till Stockholm när du har möjlighet. Själv har du bara jobb över sommaren, förvisso i Sveriges främsta sommarstad, men det lämnar mycket övrigt att önska. Du har nog gått upp lite i vikt på sistone, att du precis klarat av att springa en hel mil känns plötsligt väldigt futtigt och hittills har du inte blivit kallad på en enda jobbintervju. Det är nog för att det finns för många Kalle och Zanna, tänker du. Supermänniskor, som har allt och får allt, till skillnad från dig. Hur är det möjligt att du ena sekunden var störtnöjd med livet och kände tacksamhet över att du har ett jobb i sommar, till att i nästa sekund fyllas med tvivel, dåligt självförtroende och bara se problem?

Ooops, det är lätt att tappa både fart och motivation när man tittar för mycket på andra. Det finns ingen lag som säger att det bara är ett fåtal som kan lyckas och få allt, medan flertalet inte får något alls eller får nöja sig med mindre. Att den lagen tillkom beror bara på att en massa människor tror på den och därmed även agera efter den. Det du verkligen tror på sätter avtryck i ditt nervsystem, i hela dig. Skapa dina inre, tydliga och detaljerade bilder av vad det är du vill ha, vilka mål du vill uppnå och var beredd på att jobba för att ta dig dit. Inget kommer av sig själv, ingen får något som är värt att ha serverat på ett silverfat. Det är när du tar steg i rätt riktning, när du tror att det är möjligt, som det börjar hända saker. Gör dig inte problem i onödan och låt framgångsrika personer utgöra en inspirationskälla för dig. Du kan lyckas med så mycket mer än vad du tror. Kom ihåg att bakom varje succé finns det massa blod, svett och tårar, som du inte ser. Sikta mot stjärnorna, det finns plats på himlen för dig också bland alla andra stjärnor!

stars-690103__180

 

Laddad för en dag med kraft

Tuesday, June 9th, 2015

Du slänger av dig täcket, suckar, tittar på klockan, som inte ens hunnit bli fem. Fåglarna kvittrar, verkar slåss om sångutrymmet. Solen är redan uppe. Det känns som om morgonen kallar på dig. Kom ut, nu, fånga den här stunden. Du ger upp försöken att sova vidare, slänger på dig träningskläder och ger dig ut. Doften av blommande syren slår emot dig. Morgonluften är hög, klar och kylslagen. Du tar några djupa andetag, höjer blicken, sänker axlarna och lyfter ditt hjärta mot himlen. Fötterna rör sig vant, du springer i ett lugnt tempo. Du kortar ner ditt steg, känner hur du skjuter ifrån från höftpartiet, får kraften med dig framåt, fjärdrar på senor och muskler. Det är som att du har kuddar med luft under fötterna, du rör dig uppåt, framåt, utan att läcka energi neråt eller sidledes. Ditt steg känns lätt, din andning flyter på av sig själv, du är fullständigt avslappnad. Det är som att flyta med i en våg av energi. Solens värme hälsar dig välkommen till en ny dag, vattnet glittrar inbjudande, reflekterar solljuset, glimrar löftesrikt. Måsar surfar på den blå himlen, låter sig smekas av vinden. Måsarna skri får dig att tänka att du är fri, fri att leva ditt liv, fri att vara i den här stunden, i det här andetaget, i det här löpsteget.

Gradvis ökar du tempot, springer allt vad du kan en kortare sträcka, utan någon app, utan pulsmätare, bara springer du tills du fullständigt tappar andan. Stannar en kort stund för att hitta tillbaka till ditt andetag, joggar för att få bort mjölksyran fortare, laddar om, sätter fart och gör det igen, springer så fort du bara kan tills det känns om ditt hjärta ska explodera. Sedan säger kroppen att det räcker, du återgår till ditt lugna tempo, allt känns lätt igen. Du tar dig ner till vattnet, helt ensam på en badbrygga, slänger av dig kläderna, vattnet är förförsikt vackert, du måste bara i, ett snabbt dopp som får blodet att rusa, iskallt, uppfriskande, bästa återhämtningen för trötta benmuskler. Snabbt på med kläderna, några sköna poser för att sträcka ut kroppen, få bort stelhet. Sedan hem, slå på kaffekokaren, sätta ägg på kokning, skön dusch, väldoftande lotion. Du slår dig ner vid köksbordet med äggmackor, nybryggt kaffe och några frukter. Klockan har inte hunnit slå sju ännu, den tid som du tänkt stiga upp. Du känner att du fångat morgonen, men ingen kommer få veta det, inga bilder, ingen dokumentation. Den här morgonen är bara din, fylld av härliga sinnesintryck, som fyllt dig med kraft och energi för hela dagen.

 

running-573762__180

Du mår bra väl, egentligen?

Thursday, June 4th, 2015

Du mår inte dåligt alls, det är bara lite deppigt just nu, men vad fasen, det är bara att bryta ihop och komma igen, igen och igen. Det är rätt kämpigt, men du måste tänka positivt och se det från den ljusa sidan, ”what doesn´t kill you makes you stronger”. Visst, det har varit tungt ganska länge nu, men efter regn kommer det väl solsken? Du ska inte gnälla, för du har allt du behöver och mer därtill. Du har det t o m bättre än många av dina vänner, en lycklig barndom, aldrig en omtenta och höga betyg rakt igenom, en underbar partner, fast anställning direkt efter examen, listan kan göras meterlång. Du kan inte må dåligt egentligen, det är förmodligen något du inte tål, kanske gluten eller att du tränat för lite på sistone. Imorgon ska du sluta med pasta och bröd, ta en joggingtur, sedan löser det sig väl, den här jobbiga ”vill-inte-må-såhär-känslan”. Det måste ta slut, för du orkar inte rycka upp dig, kämpa, hålla god min, låtsas att allt är som vanligt när din partner oroligt frågar hur det är. Varje dag är ett projekt i att hålla ihop sig, det är ansträngande för både kropp och knopp. Du är stel som ett kassaskåp, sammanbiten och spänd.

Du befinner dig på en stor arena i totalt mörker, med en liten ficklampa, där ljuset precis indikerar var du ska sätta ner foten för ditt nästa steg. Du har ingen överblick, kan inte tänka klart, kan inte se nyktert och ärligt på din situation. Din mesta tid går åt självbedrägeri i förfinade former, trösttänkande och halvhjärtat optimistiskt tänkande att det ska bli bättre, fast du inte tror på det. Plötsligt slås emellertid alla strålkastarna på, hela stadion blir upplyst. Du ser varifrån du kom, hur långt du gått och att du är på väg i fel riktning. Du kommer ingen vart genom att göra om samma sak varje dag och förvänta dig att du plötsligt ska må bra igen, som genom ett trollslag. Det är bättre för dig att stanna upp och betrakta dig själv, observera hur du gör, beskriva vad du gör med dig själv och hur du hanterar känslorna, som är där, men som du inte vill kännas vid. Kan du se ditt dåliga mående som en väckarklocka, ett wake-up call för att hjälpa dig byta spår istället för att göra ännu mer av det som inte fungerar. STOP, stop, take a breath, observe and proceed! Jobbiga känslor blir mindre farliga om du möter dem istället för att undvika dem. Öva på att möta dem, undersöka dem, ifrågasätta dem och slutligen; Släpp taget om dem, så många gånger som behövs!

 

nest-542582__180

Varför har inte jag någon?

Monday, June 1st, 2015

Du hoppas, tror att det inte är något fel på dig, men du kan inte veta innerst inne. Det är jobbigt, det där med relationer. Du har verkligen försökt att träffa någon, sprungit på åtskilliga träffar, gjort dig tillgänglig, men ändå leder det aldrig till något. Du känner att det mest blir kortvariga, struliga relationer med förvecklingar och plågsamma, känslomässiga berg-och dalbanor. Allt du vill är att hitta någon, som får dig att känna upphetsning, förväntan och passion, som kan prata med dig i timtals, vara tyst ihop med dig, som vet precis vad du behöver. Listan kan göras ännu längre, men ibland blir du så desperat, att du tänker, det räcker om hen är snygg eller bara ser helt okej ut eller inte ens det, bara visar intresse för dig. Du vet att det är avtändande att visa sig desperat, så du balanserar hela tiden mellan att visa intresse och samtidigt verka ointresserad. Det är ingen lätt balansgång, det tar mycket energi att räkna ut vad du behöver förändra, för att det ska säga klick på riktigt. Flera av dina kompisar har fasta relationer sedan flera år tillbaka, varför har de lyckats hitta någon, men inte du?

Ofrivillig ensamhet kan vara plågsamt, att ständigt längta efter någon, som man ännu inte träffat, kan kännas bitterljuvt. Du längtar efter närhet, du känner dig tom och övergiven utan en partner. Så fort du har någon på gång, lever du upp, känner dig åtråvärd och attraktiv, du är som en aktie, som plötsligt ökar rejält i värde. Din självkänsla är instabil och beroende av yttre faktorer, vilket gör dig sårbar och desperat. En desperat person tänker inte klart och fattar ofta felaktiga beslut.

Kan du acceptera din ensamhet, kan du söka närhet och kärlek i relationer du redan har, vårda det som redan är, istället för att enbart uppmärksamma det du saknar. Det börjar med dig själv. Öva dig på att behandla dig själv med kärlek, omsorg och vänlighet. Hur gör jag då, undrar du? En god början är att observera vad du tänker om dig själv och hur detta påverkar dig. Handlar budskapen du ger dig själv om kärlek eller är huvudet fullt anklagelser och självförebråelser. När du tränar på att ta hand om dig själv på bästa sätt, kommer du göra samma sak för andra och rätt vad det är, boom boom kommer det tillbaka till dig i överflöd!

 

couple-690948__180