Archive for November, 2015

Koncentrationsproblem

Monday, November 30th, 2015

Det känns omöjligt att sitta stilla. Rastlösheten sliter i dig, tankar på än det ena än det andra, susar förbi. Du kan verkligen inte koncenterar dig mer än 10 sekunder i stöten. Du flackar med blicken, obeslutsamheten rasar genom kroppen. Ska du ge upp, bara gå ut och gå, eller ska du stanna kvar, stå ut och se om rätt fokus infinner sig? Du vill verkligen få gjort undan arbetet du håller på med. Det är småjobbigt, rent av lite svårt faktiskt och dina koncentrationsproblem gör inte det hela bättre. Du saknar motivation, men ett måste är ett måste.

Du lutar dig tillbaka över stolen, sträcker ut ryggen i en båge över ryggstödet, sträcker ut armarna åt sidorna, öppnar upp bröstkorgen. Drar några djupa andetag och sätter dig upp, rak i ryggen. Vad är det som pågår frågar du dig själv, nästan vänligt?

Du ser dig själv framför dig, fylld med rastlöshet och oro, omotiverad och håglös. Du ser snabbheten i dina tankar, hur de får dig att tappa målet, som handlar om att slutföra något som tar emot. Du inser att i motstånd finns det alltid en möjlighet till att stanna kvar och utforska vad du kan göra för att ta dig i mål istället för att vika ner dig. Du sätter klockan på sju minuter. Nu ger du järnet under sju minuter, sju minuter klarar alla tänker du, även du. När klockan ringer är du redo för ett nytt beslut, fortsätta lite till eller släppa taget.

golf-554516__180

Så trött

Friday, November 27th, 2015

Det har varit tungt på sistone. Det känns mörkt, både ute, i världen och i ditt sinne. Du släpar dig ur sängen, känner dig trött. Går iväg trött, kommer hem trött, sätter dig i soffan trött och sedan när du ska sova, går det inte. Fast du är trött vill inte sömnen infinna sig. Tankarna far runt i skallen som flipperkulor. Du undrar varför du är trött hela tiden, kan det vara en allvarlig sjukdom? Ju mer du tänker på hur trött du är, desto mer orkeslös känner du dig.

Du äter D-vitamin, går raska promenader, affirmerar, försöker skrattar, klappar djur för att frigöra lyckohormoner i kroppen, träffar vänner, tränar, utesluter kolhydrater, äter bara kolhydrater, dricker gröna smoothies, listan på dina ansträningar tar aldrig slut.

Hur ofta känner du efter hur det känns när du är riktigt pigg. Hur ofta tänker du på att du är så pigg, att det inte är klokt? När du är pigg är du bara pigg, men när du är trött blir det plötsligt ett problem, för det vill du inte vara. När målet är att undvika något får du ofta bara mer av det. Vad kan du göra idag som ökar sannolikheten för att du piggnar till?

(Grunden för att vara pigg är god sömn. Handen på hjärtat, vad kan du förändra för att förbättra din sömnkvalitét?)

adorable-21998__180

 

Ögonblicklig lycka

Wednesday, November 25th, 2015

Du borde bli bättre på att vara i nuet, men det går inget bra. Du hinner inte och tänk om du bara skulle nöja dig med hur det är just nu. Det kommer leda till att du inte kommer vidare. Du vill framåt, göra mer, uppleva mer, få mer, ha mer. Dessutom, det är mycket du vill förbättra och förändra i ditt liv, främst när det gäller dig själv person. Att bara vara nöjd med att vara, som du är just precis i den här stunden, känns fånigt. Särskilt med tanke på att du är osäker i dig själv och ofta tvivlar på om du är tillräcklig. Det måste du ändra på först, sedan kanske du kan vara mer i nuet.

Du diskuterar det hela med en vän, som i stort sett aldrig stressar. Han bara skrattar och säger, att du kommer dö frånvarande, omedveten om att du aldrig levde.

Men allt som inte är som det ska då, protesterar du missnöjt, hur ska du hinna fixa det? Han svara, att det bara är ytterligare en tanke, en illusion, som din hjärna skapar. Sedan spetsar du öronen, för han säger följande:

”Det är inget fel på dig, det bara känns så och dina känslor kommer från dina tankar. När du upptäcker att du skapar ditt eget lidande och missnöje inne i ditt huvud, då har du plötsligt ett val. Du kan släppa de negativa tankarna och på nytt konstatera att du gick i samma fälla, som många gånger förut, men det är bara tankeillusioner. När du ser hur du gör, upptäcker vart du leder dig själv, kan du släppa taget och bara vara här och nu, utan värderingar, etiketter och bedömningar. För du är helt rätt precis just nu och resten, allt du vill göra, är bara en lek, för att det roar och glädjer dig, men lyckan, den finner du bara i nuet.

children-931895__180

Vad väljer du idag?

Thursday, November 19th, 2015

En novembermorgon vaknar du på ett strålande humör efter en härlig dröm där allt kändes möjligt, eftersom du inte var rädd för något. Du har planerat en joggingtur före frukost, eftersom det gör dig mer fokuserad och effektiv. Först tar du en kaffe och kollar flödet i mobilen. Du fastnar för en film med en vältränad tjej, som gör armhävningar i handstående. Först känner dig inspirerad/imponerad, vilket ersätts med avundsjuka, sedan självömkan för att du är så svag, missnöje för att du inte gör något åt det, otillräcklighet för att du inte har tillräckligt med tid och motivationen. Uppgivet suckar du tungt, lägger ifrån dig mobilen. Det känns inte som du orkar jogga idag.

Vad hände? På tre minuter gick du från att vara supertaggad, fylld av självförtroende, till att sjunka ihop till ingenting. Allt gick så fort, att du inte ens märkte att det hände, för vad hade du fokus på?

Du vaknar på strålande humör, fast besluten att börja dagen med en joggingtur oavsett vädret, för det gör dig mer effektiv och fokuserad. Du ger dig ut i novembermorgonen, tankarna far iväg åt alla håll och kanter. Du lägger märke till dem, förstår att du själv producerar dem inne i ditt huvud, känner hur kroppen förändras utifrån vad du tänker. Idag väljer du att tänka på det som fyller dig med glädje och energi, medveten om att det inte finns några sanningar, bara tolkningar. Du övar stenhårt på att välja tolkningar av verkligheten som är bra för dig!

arrow-945264__180

Hantera din ångest

Monday, November 16th, 2015

När kroppens stressystem är aktiverat till fullo handlar det om att din hjärna bedömt att du befinner dig i ett farligt, rent av livshotande tillstånd, som din kropp måste försvara sig mot. Detta system går igång på alla hot, både verkliga risker och inbillade problem/faror, som ditt sinne målar upp. Det du behöver öva dig på är följande:

  1. Bli mer medveten om vad du tänker och säger till dig själv. Detta låter enkelt, men kräver träning, eftersom känsloimpulser går mycket snabbare än tankarna.
  2. Öva dig på att skifta fokus från ditt oroliga huvud till din kropp och din andning. Genom att lugna ner din andning, långa, tysta, rytmiska andetag, kan du minska stresshormonen i kroppen. Bästa sättet är att tänka att du står eller sitter med ”power”, motsatsen till när vi är rädda och ängsliga. Vid rädsla sjunker vi ihop, vilket leder till dålig hållning och en sammanpressad bröstkorg, något som försvårar djupandning.

Öva dig på att andas djupt och lugnt vid upprepade tillfällen under dagen, helst när du inte känner ångestpåslag eller stark stress. Om du tränar på detta kommer det bli mycket lättare för din kropp att hitta rätt när det är riktigt skarpt läge. Och DU, det här fungerar verkligen, bara du tränar regelbundet, så ge inte upp!! Du kan ta kontroll över din ångest istället för omvänt. Genom att lära dig att lugna ner din andning får du tillgång till världens bästa medicin, som dessutom är helt utan biverkningar! Let´s breath!

stamp-895385__180

Vill inte känna ångest

Thursday, November 12th, 2015

En känsla av oro, kanske rent av ångest, sveper in över bröstkorgen, skapar ett tryck, skickar orossignaler till magen, får dig att vilja fly. Varför ska du må dåligt just nu? Du är bland vänner och borde ha hur kul som helst, men det känns omöjligt att slappna av. Du känner ditt hjärtas kraftfulla slag, nästan som om hjärtat vill hoppa ur bröstet på dig. På senare tid har det hänt allt oftare, att du får ångestattacker, som du med nöd och näppe lyckas kontrollera. Rädslan finns emellertid där hela tiden, att ångesten ska ta kontrollen över dig istället för tvärtom.

Varför har du ångest? Du försöker ta det lugnt, du har tagit bort en del stressmoment, minskat ner på arbetsbördan, men det har snarare blivit värre. När du höll igång som värst hade du inte tid att känna efter, vilket faktiskt gjorde att du mådde bättre, i alla fall kändes det så.

Ångest är kraftfull stress. Din kropp är aktiverad för kamp/flykt eller helt förlamad. Istället för att fly ångesten, kan du närma dig den, låta den vara där och vänligt fråga dig själv, vad är det din kropp reagerar på och försöker hantera? Vilka budskap skickar din hjärna ut? Vad behöver din kropp just nu, när den är ångestfylld=överaktiverad?

Nästa blogg: Hantera din ångest.

angst-807726__180

 

För mycket lidande

Tuesday, November 10th, 2015

Uppgivet loggar du ut, efter att ha läst om de senaste katastroferna i världen. Överallt, människor som lider, plågas, utsätts för oförätter, tvingas på flykt eller mördas. Nöden har kommit närmare på sistone, tiggare utanför varje affär, flyktingströmmar. Inte nog med det, du har även nära vänner, som mår riktigt dåligt. Du känner maktlöshet och frustration, för du vet inte vad du ska ta dig till. Du försöker stötta och göra vad du kan, men det känns som en droppe i havet.

När du öppnar upp och tar in andras lidande, riskerar du att själv dras med. Maktlöshetens vågor är starka och du har fullt upp med att hålla dig själv flytande. Samtidigt inser du, att det inte blir bättre av att du själv låter dig svepas med, men hur ska du förhålla dig till att världen är full av lidande, vad kan du göra åt det?

Du förstår vikten av att skilja på vad du kan påverka och förändra och vad du måste släppa taget om. Du väljer att vända på problemet och tänker, att du ska sträva efter att förorsaka så lite lidande som möjligt för dig själv och andra. Du bestämmer dig för att vara observant på dina egna destruktiva tanke-och känsloimpulser, för att försöka motstå att agera på dem. Du kan bara hoppas att fler väljer att öva på samma sak!

1171741_stone_tower

Alla dessa vanliga dagar

Thursday, November 5th, 2015

Du vaknar, äter, går till jobbet/skolan, följer dina rutiner dagen igenom. Lägger till på dagens ”att göra lista”, får ännu mer att göra. Skyndar dig, gör allehanda saker hela dagen lång, dag efter dag. Dagar, veckor, år, göromålen avlöser varandra. När du inte gör, tänker du på allt du ska göra. Du bara lever på, men känner dig sällan levande. Livsglädjen, energin, flödet avstannar, när du fastnar i alla dina måsten, ständigt skyndar vidare till framtiden, som aldrig är här.

Det blir bättre till helgen, tänker du trött, då kommer du hinna, allt du inte ännu inte gjort. Du stannar plötsligt till, ska du använda även helgen till att leva på samma sätt som under veckorna? Varför känns det som om tiden inte räcker till? Häpet inser du, att din to-do-listor håller dig i ett strupgrepp, fast det är du själv som konstruerat dem.

Du plockar fram ett tomt papper och funderar på vad som verkligen måste göras idag, som inte kan vänta. Du inser, att det mesta inte är måsten, utan bara känns som måsten. Om du gör det viktigaste, kan du strunta i det andra. Du är fri att välja, du behöver inte göra som alla andra. Du vill äga din tid, ha tiden på din sida, ge dig tid till det som ger dig energi, glädje och får dig att känna dig verkligt levande. Du börjar med en gång och din vanliga dag visar sig bli en högst ovanlig dag, en dag du kommer minnas, för du är här medan den pågår.

mountains-984101__180

 

Efter festen

Tuesday, November 3rd, 2015

Du raglar hem på småtimmarna, fnissar åt dig själv. Du måste fått i dig mer än vad du trodde. Utmattade somnar du med kläderna på och vaknar med ett ryck när mobilen ringer. Stönande, lätt illamående och med ett molande huvud, trevar du efter telefonen. När du väl hittar den, ser du att Sofia skickat sju sms och precis ringt dig. Du sätter dig upp med ett ryck, genast klarvaken. Klockan är halv ett och ni skulle ses och plugga ihop för en halvtimme sedan. Du ringer genast upp, hasplar ur dig ursäkter och hör hur Sofia skrattar, när hon kommenterar din whiskeyröst.

Du infinner dig 20 minuter senare med blött hår och en stor kaffe i handen. Sofia berättar glatt, att hon joggat och ätit en superlyxig frukost. Hon ser ut som hälsan själv och när hon nämner frukost får du kväljningar. Otroligt att ni faktiskt var på samma fest igår.Timmarna på biblis segar sig fram. Du skäms som en hund, för du vet att du stinker sprit, inte har mycket vettigt att komma med och är otroligt improduktiv.

På väg hem framåt skymning, efter att ha levt på kaffe hela dagen, är du vrålhungrig. Du köper pizza och lösgodis, som du trycker i dig framför tv:n. Efteråt känner du dig illamående och tänker, aldrig igen, nu får det räcka med festande och skräpmat. Fast imorgon har Jossan fest. Kanske du ska testa att festa som Sofia istället.

Festar du på ett sätt som skadar din hälsa? Hur är det med matvanorna? Stressad? Här hittar du tester du kan göra och få en feed back direkt. Lycka till!

https://livsstilsanalys.alexit.se/?managerId=2134501

cheers-839865__180