Archive for December, 2016

Äta julbord med mindfulness

Friday, December 23rd, 2016

Du står framför julbordet, känner dofterna, hur saliven rinner till i munnen och en hungerskänsla magtrakten. Du tänker på matens väg till bordet, alla människor, som gjort det möjligt att kunna handla den i affären. Du lägger upp lite av varje på en tallrik, sätter dig till bords, hejdar dig, tittar på maten du har framför dig. Du ser olika färger, konsistenser, former. Du observera impulsen, som vill få dig att spetsa gaffeln i en sillbit, förstår att det är färgen på inläggningen, som fick dig att välja den först. Den ser verkligen smaskig ut. Du stoppar en liten bit i munnen, tuggar långsamt, känner smakvågor träffa tungan. Medan du tuggar, många små tuggor, släpper du taget om besticken. Det är inte lätt, impulsen vill att du snabbt ska skyffla in mer, ta mer än du behöver.

Du gör ett nytt val, spetsar en bit kokt ägg, en brödsnutt, en räka och en sträng av rökt lax på gaffeln. Smakerna i munnen blandas till en njutningsfull smakexplosion. Du stannar i upplevelsen, noterar på nytt impulsen, som säger att det är bråttom, att ta in mer. Istället andas du medvetet, sänker axlarna, gör ett miniuppehåll, innan du på nytt omsorgsfullt väljer vad nästa tugga ska bestå av.

Efter en stund känner du efter hur det känns i magen, maten tar plats, påverkar andningen. Du noterar att en känsla av mättnad börjar infinna sig, trots att du tänkt äta mycket mer. Du väljer att avstå från mer just nu, sparar lite utrymme för att kunna få plats med några väl valda bitar julgodis till kaffe av bästa kvalitét. Du vet, att när du blir hungrig igen, kan du ta en ny tallrik med det du missade vid den här måltiden.
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar Carrington och alla mina fina kollegor på Studenthälsan!

christmas-table-1909797__340

 

Tystnad är en möjlighet!

Wednesday, December 14th, 2016

Den fanns en tid i ditt liv då du undvek tystnad. Den skrämde dig, fick dig att känna dig ensam. Den tiden känns avlägsen nu. Tystnaden har istället blivit ett nödvändigt behov. Du ser till att få en stunds tystnad varje dag. Tystnaden har förändrat och förändrar dig på ett sätt, som du inte vill vara utan. Det är som du har blivit dig själv mer, som din kärna blivit starkare och tydligare, bara genom att du stannar upp i tystnad och låter allt vara som det är.

Till en början var det jobbigt. Det kändes som du bombaderades med impulser som alla handlade om flykt. Tankar som uppmanade dig att ta dig bort från tystnaden. Trots att du bara bestämt dig för att börja med fem minuter tystnad gick det inget vidare i början. När du nu ser tillbaka på hur det var då, kan du inte förstå varför det var så svårt och vad du egentligen ville fly ifrån.

Nu stiger du in i din tystnad, låter den omfamna dig. Lutar dig tillbaka, betraktar hur du lever ditt liv, hur mycket du gör/tänker i onödan, saker du kan förenkla, saker du kan släppa, likt regndroppar som faller till marken, försvinner, upphör att existera. Tystnaden gör dig mer fokuserad, får dig att prata mindre, lyssna mer och förstå vad som verkligen är viktigt i ditt liv.

fog-1618723__340

Nuets evighet

Friday, December 9th, 2016

En stjärnklar kväll står du på stranden, betraktar månen, som sprider sitt kalla, milda sken över jorden. Du hör vågor skölja in över stranden. Du står i tystnad, omsluten av naturens alla ljud. Du står där du står, utan att vara på väg någonstans. Huvudet känns ovanligt stilla. Din andning är lugn. Hjärnan är avslappnad, kräver mindre syre. Just nu vill du bara andas med vågorna, stjärnorna, månen och jorden där du står. Du är uppfylld av en känsla att allting hänger ihop. Att det inte finns några avstånd eller barriärer. Du är ett med din omgivning och din omgivning är ett med dig. 

En stark upplevelse av frihet infinner sig. En möjlighet att bara andas med vågorna, svepas med av rörelsen, energin, uppleva hur allting andas, lever runt dig. I just den här stunden ger du dig tillåtelse att bara finnas till, vara,  släppa förfluten tid och framtid.

Varje gång du lämnar tid och rum kan du få en glimt av nuets evighet. Du önskar att du övade mer på att leva i nuet. Det är otroligt rogivande, fyller dig med inre lycka och frid. Kanske du måste disciplinera dig lite mer tänker du, avsätta tid för tystnad och stillhet, varje dag. Du vet att det är värt så mycket för dig. Det har förändrat dig och därmed är ditt liv inte längre det samma.

beautiful-1866538__340

 

Få det gjort – idag!

Monday, December 5th, 2016

Du sneglar på klockan. Det har gått över en timme sedan du satte dig framför datorn. Du tänker att tiden flyger fram, bedräglig till sin natur. Du tänker på vad har du åstadkommit den senaste timmen. En lätt känsla av ångest infinner sig, när du inser att suttit en timme i tron att du jobbar, men i själva verket inte åstadkommit en enda sak av värde för dig själv.

Du måste bli bättre på att koncentrera dig, tänker du, men det är svårt när det hela tiden dyker upp impulser, som leder dig bort från det du bestämt dig för att hålla fokus på. Du försöker verkligen få saker gjorda eller gör du verkligen det? Det är svårt att hålla fokus, men så svårt kan det inte vara. Du vet att impulskontroll är nyckeln till framgång. Hur kan du minska ner på det som stör? 

Du stänger av mobilen. Den är inte ens på vibration, för det stör lika mycket. Du stänger alla aviseringsfunktioner för nya meddelande. Du sätter dig på en plats där det inte finns störande ljud. Du sätter en timer på 40 min, lagt kort ligger, inget ska få rubba dig eller få dig att lämna arbetet de närmaste 40 minuterna. Sist, men inte minst, har du ett tydligt mål om vad du ska ha uppnått/producerat om exakt 40 minuter. Nu sätter du igång. Du övar dig på att låta ditt sinne vara fullkomligt koncentrerat på en enda sak i taget.

alarm-clock-1869771__340

 

Konsten att bli mer nöjd

Thursday, December 1st, 2016

Det finns en del saker som gör dig missnöjd, saker som inte är, som du vill att de ska vara. Ett exempel är människor i din närhet som tar mer energi än vad de ger. Ett annat exempel är familjeproblem eller bråk med din partner. Andra människor har ett stort inflytande över ditt mående och din nöjdhet. När du tänker efter inser du, att ditt sätt att tänka leder till att ditt välmående är baserat på det som finns runt dig och inte inom dig. Det grundar sig också i saker du inte kan påverka. Alla andra tycker och tänker som de vill, utan att du kan kontrollera det.

Du funderar över vad du kan göra, som kan bidra till att du känner dig mer nöjd. Det som gör dig mest nöjd är när du kan koncentrera dig till 100 % på det du gör för stunden, till exempel när du skrattar åt något roligt eller klättrar på en klättervägg. Då vill du bara vara där du är just nu.

Du tänker att det finns en del omständigheter, som du kan påverka för att bli mer nöjd. Genom att träna dig på att göra en sak åt gången med större koncentration, välja att genomföra saker som tar emot eller är jobbiga, men som gör dig sjukt nöjd efteråt och att hjälpa andra mäniskor. Allt detta gör dig mer nöjd och tillfreds med dig själv. Du bestämmer dig för att ta kontrollen över det du kan förändra och släppa taget om resten.

adventure-1850912__340