Archive for January, 2017

Fuck fear!

Friday, January 27th, 2017

Den där rädslan, så hindrande, så begränsande. Du har börjat undersöka den, upptäckt att du gör många saker för att undvika den. Det handlar om bagatellartade saker. Du kan ta en omväg i butiken när du ser någon du inte vill träffa, av rädsla för att inte veta vad du ska säga. Du kan sätta dig vid ett bord för dig själv och titta i mobilen, istället för vid ett bord där det sitter personer, som du inte känner särskilt väl, också av rädsla för att inte kunna bidra till samtalet. Du undviker att träna på tider när det är mycket folk på gymmet av rädsla för att göra fel eller verka otränad. Du vågar aldrig ta steget vidare med en dejt av rädsla för att bli avvisad och dumpad.

Du vågar inte säga ifrån när någon säger något som du inte håller med om. Fast du vågar hoppa fallskärm och har gjort tre resor i Asien, Sydamerika och Afrika på egen hand. Du inser att din rädsla är lång ifrån rationell. När du kartlagt allt du är rädd för upptäcker du ett tema. Du är rädd för att inte räcka till, att inte duga.

Du sätter dig vid köksbordet, pärlar ett armband, fuck fear. Från och med nu ska du göra tvärtemot. Du ska medvetet utsätta dig för osäkerheten, öppna upp dig för din sårbarhet och ängslighet för att bli avvisad. Du ska uthärda de där jobbiga känslorna, din fruktan, andas igenom dem, fortsätta tills de klingat av. Du vill leva ett liv med mindre rädsla, mer frihet. Det börjar nu, idag!

 

Den där rastlösheten dödar tiden

Tuesday, January 24th, 2017

Det känns inget vidare idag. Du har inte åstadkommit nåt av värde. Ditt fokus är splittrat. Du fastnar i trivial obeslutsamhet. Ska du gå och träna eller inte, köpa färdig mat eller handla/laga, försöka plugga lite eller ge upp? Förstrött scrolla du i flödet på facebook, googlar lite, jagar efter något, som kan ta bort din obeslutsamhet, din rastlöshet. Du vill att det ska hända något, du kan inte definiera vad, bara det händer. Du märker att du inte ens kan sitta på toa utan att kolla i mobilen. Det är kanske dags att stanna upp lite, tänker du.

Dags att ta ett steg tillbaka, släppa taget. Varför dödar du tiden med det ointressanta? Det som splittrar, får dig att jaga, utan mål, utan mening med ett splittrat sinne och mer rastlöshet som resultat. Du funderar på vad det är du vill ska hända, som kan få dig att vilja vara i nuet, istället för överallt och ingenstans? Du vill slippa känna tomhet, meningslöshet, ångest över din egen ofullkomlighet.

Du inser att du flyr för att undvika obehagliga känslor, att du väntar på att det ska kännas bättre, att du ska må bättre. Fast vad behöver du göra då? Vad får dig att må bra? Ditt fokus gör en 180-gradig vändning, bort från tidsfördriv till det som är verkligt viktigt för dig, nämligen ???

 

Gör en förändring istället för att tänka på det!

Monday, January 16th, 2017

Hur svårt kan det vara egentligen? Du har bestämt dig för att gå upp i god tid varje morgon, för att starta dagen lugnare, ge dig tid att njuta av din morgon. Det är så mycket värt för dig. Ändå ställer du om larmet när klockan ringer. Ditt dåliga morgonmönster upprepas dag efter dag, trots att du lovat dig själv att sluta. Det känns omöjligt att gå upp förrän du har kniven på strupen, precis som annat du vill förändra, men skjuter upp.

Hur lyckas man ändra en dålig vana? När det gäller att stiga upp tidigare, vet du att beslutet inte kan fattas när klockan ringer. Just då kommer det alltid kännas som en dålig idé att gå upp. Du måste ha en regel som säger; ”Jag går upp nu, det kommer aldrig kännas bättre än vad det gör just nu”. Det är just det, du måste göra det du bestämt oavsett hur det känns. Ditt varför, varför du ska göra det, måste vara så pass attraktivt och lockande att det överträffa känslan av det extra myset under täcket.

Du har insett att för att lyckas, behöver du lägga dig vid en viss tid, något du är dålig på. Du kommer också ha larmet utom räckhåll, så att du måste kliva ur sängen för att stänga av det. Vidare har du skaffat en timer till kaffekokaren, så att du ska kunna känna kaffedoften när du stänger av larmet. Slutligen har du lovat dig själv att göra det som ett experiment under en veckas tid. Först därefter ska du ta ett nytt beslut om du ska fortsätta en vecka till. Vad vill DU förändra och varför vill du det?

sunrise-580379__340