Archive for October, 2017

Måste man bli utmattad först för att få vila?

Friday, October 20th, 2017

Ibland skulle du vilja stanna tiden och kliva ur vardagsstressen. Få vakna utsövd, äta en god frukost och sitta med ett inre lugn. Dina dagar ser inte ut på det sättet. Du vaknar ofta med en känsla av att vara efter och ägnar dagen till att försöka spring ikapp, bara för att upptäcka att du vaknar med samma känsla dagen efter. Det gör dig utmattad, energi- och orkeslös, men du fortsätter att kämpa. Du är inte den som viker ner dig, fast din kropp orkar inte riktigt hänga med längre. De fysiska symtomen på stress börjar bli många.

Du kan inte lyssna på kroppen för du har inte tid att vila. Fast ibland undrar du om du först måste bli utmattad för att kunna ge dig själv tillåtelse till återhämtning. Du har fastnat i ett sätt att leva, som får dig att må dåligt, men du hittar inte några utvägar. Rädslan för att misslyckas och hamnar efter är som en grotesk vålnad, som förföljer dig.

Lösningen handlar inte om att tänka än mer på det tänkande du redan har, som inte fungerar. Det handlar om att välja och göra annorlunda. Skapa hållbara rutiner och en hållbar livsstil. Mer är inte bättre. Det är lite som är verkligt viktigt av allt du håller på med. Du behöver avgöra vad som ger dig mening och lycka i ditt liv, oavsett vad alla andra tycker och gör. Möjligheten till inre lugn och ro är inom räckhåll. Stanna upp, andas medvetet och rikta uppmärksamheten inåt. Upptäck allt som redan finns inom dig!

 

 

Jakten på belöningar

Wednesday, October 11th, 2017

Plötsligt kommer du på dig själv med att scrolla i flödet på social medier igen. Vad letar jag efter, undrar du? Den där lilla glädjekicken du får när någon gillar det du lagt ut, är väldigt liten, jämfört med den stora, grå, tristess och rastlöshet du känner för övrigt. Du förstår att det är hjärnas belöningssystem som driver dig, att den är fast i glädjekickarna när du får bekräftelse, precis som den älskar choklad och spel. Fast med sötsaker och spel har du regler, med mobilen är det annorlunda. Regeln för mobilen är att kolla så fort du får en avisering.

Nu börjar du inse att det påverkar ditt liv, ditt mående och även vad du får uträttat under en dag. Det är som att handla på Maxi och ständigt lägga i fler varor i en redan överfull kundvagn, utan att du någonsin kommer fram till kassan och får betala.

Nu plingar det i telefonen igen. Måste du kolla eller kan du skjuta upp det en timme? Vad jagar du efter? Finns det du innerst inne vill ha att finna i din mobil? Om inte, så kanske det är dags att sätta upp regler och gränser för ditt mobilanvändande, för din hjärna behöver hjälp. Vad vill du egentligen få uträttat idag och behöver du kolla i mobilen för att fixa det? Gahh, japp, svårt? Det kallas abstinens och återfall.

 

Känslojunkie

Monday, October 2nd, 2017

Du älskar när du känner dig motiverad, peppad, inspirerad. Känslan av att vara på topp, massvis med roliga saker på gång och intensivt umgänge med andra. Lika mycket som du älskar att vara på topp, lika mycket avskyr du det motsatta. När du är omotiverad, har massvis med uppskjutna saker framför dig och du känner dig så tråkig, att du helst stannar hemma i din ensamhet. Skulle det dessutom vara tråkigt väder är katastrofen ett faktum. Du kan se ditt mönster, på eller av, intensiva känslor, som får dig att agera eller att inte göra något alls.

Du är oftast på jakt, vill att det ska hända något roligt, vill få kickar. Din dans mot känslotoppen leder emellertid till tvära fall, perioder av dåligt mående där du rastlöst väntar på att något ska hända. Under väntan får du inte gjort nåt. Ständig raslöshet, nagelbitande, vickande på foten, du klarar inte av att komma ner i varv, all tid går åt att scrolla, slösurfa, jaga och leta.

Är det möjligt att ta kontroll över känslorna, att bli mindre känslostyrd, mer förnuftsstyrd? Kan lågintensiva känslor som lugn, tacksamhet, inre frid, vara mer hälsosamt och hållbart för dig än lyckorus och tusen bollar i luften? Observera ditt mönster, se vad ditt jagande och dina svängningar leder till. Fråga dig själv hur du vill ha det och vad du behöver förändra i ditt sätt att bete dig för att få det så?