Ångest

09:21 by sthalsan

Så länge du minns har du känt mer eller mindre ångest inombords, som ett tryck över bröstet, som en molande klump i magen. Det har varit jobbigt så länge nu, att du inte kan minnas hur det känns att inte ha ångest. Ångesten gör att du inte vill känna något. Du försöker stänga av dina känslor i hopp om att hålla den borta. Du försöker distrahera dig, fly genom att bedöva dig, vilket leder till att du gör för mycket av vissa saker och för lite av andra. Det enda dina strategier lett till är att din ångest ökat, inte minskat.

Fundera över vad du gör med din kropp när du stänger av eller försöker hålla ångesten borta? Vilka muskler spänner du? Hur påverkas din andning av det du gör? Om du haft mycket ångest över en längre tid, har du förmodligen också ont eller är spänd över bröstkorg, i axlar, skuldror, nacke, rygg och kanske du även har huvudvärk ofta.

Det kostar dig massvis med energi att hålla något borta. Energi som du behöver lägga på att göra saker som är mer hjälpsamma, vilket på sikt kommer leda till att du mår bättre. Kan du tillåta ångesten att få finnas? Kan du sänka axlarna, öppna upp kroppens framsida, tänka att du vill sola nyckelbenen. Kan du försöka släppa ut och slappna av i magen när du andas in? Kan du känna din inandning som en 360 graders expansion i din bröstkorg eller är det vissa delar som du inte får kontakt med? Undersök! Bor du i Kalmar kan du komma och träning andning/yoga med mig från och med nästa vecka. Du är också välkommen att boka en samtalstid hos oss på Studenthälsan.

https://lnu.se/utbildning/under-studierna/studenthalsan/aktiviteter-i-kalmar/

Comments are closed.