Äta julbord med mindfulness

December 23rd, 2016 by sthalsan

Du står framför julbordet, känner dofterna, hur saliven rinner till i munnen och en hungerskänsla magtrakten. Du tänker på matens väg till bordet, alla människor, som gjort det möjligt att kunna handla den i affären. Du lägger upp lite av varje på en tallrik, sätter dig till bords, hejdar dig, tittar på maten du har framför dig. Du ser olika färger, konsistenser, former. Du observera impulsen, som vill få dig att spetsa gaffeln i en sillbit, förstår att det är färgen på inläggningen, som fick dig att välja den först. Den ser verkligen smaskig ut. Du stoppar en liten bit i munnen, tuggar långsamt, känner smakvågor träffa tungan. Medan du tuggar, många små tuggor, släpper du taget om besticken. Det är inte lätt, impulsen vill att du snabbt ska skyffla in mer, ta mer än du behöver.

Du gör ett nytt val, spetsar en bit kokt ägg, en brödsnutt, en räka och en sträng av rökt lax på gaffeln. Smakerna i munnen blandas till en njutningsfull smakexplosion. Du stannar i upplevelsen, noterar på nytt impulsen, som säger att det är bråttom, att ta in mer. Istället andas du medvetet, sänker axlarna, gör ett miniuppehåll, innan du på nytt omsorgsfullt väljer vad nästa tugga ska bestå av.

Efter en stund känner du efter hur det känns i magen, maten tar plats, påverkar andningen. Du noterar att en känsla av mättnad börjar infinna sig, trots att du tänkt äta mycket mer. Du väljer att avstå från mer just nu, sparar lite utrymme för att kunna få plats med några väl valda bitar julgodis till kaffe av bästa kvalitét. Du vet, att när du blir hungrig igen, kan du ta en ny tallrik med det du missade vid den här måltiden.
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar Carrington och alla mina fina kollegor på Studenthälsan!

christmas-table-1909797__340

 

Comments are closed.