Återfall

13:43 by sthalsan

Du har slutat att snusa, snooza på morgonen och att hoppa över frukosten. I 16 dagar har du varit snusfri, kommit upp i tid och ätit frukost, vilket får dig att känna stark och oslagbar. Du har lyckats med det där, som du tänkt på i över tre år. Nu är du igång och på väg mot en hälsosammare framtid, där du kommer vara piggare och mer koncentrerad på förmiddagen, tack vare den goda frukosten. Det har inte ens varit svårt, du är förvånad. Visst var det segt det tre, fyra första dagarna och suget har kommit emellanåt, men du har varit ståndaktig. Det har faktiskt gått så bra, att du förmodligen inte är beroende av snus. Samma kväll, som du tänkt tanken, är du ute och tar några öl med polarna. Du blir erbjuden en cigg och feströka är något du inte har slutat med, alltså röker du. Nästa dag är det segt att komma ur sängen, du snoozar och måste skippa frukosten, för att hinna med bussen till jobbet. Framåt lunchtid är du både hungrig och trött, du behöver en kick. Du hittar en bortglömd snusdosa i skrivbordslådan och tänker, att en prilla kan väl inte skada, jag har ju faktiskt klarat över två veckor utan snus. Så du bara tar en prilla och en till…sedan är du tillbaka på ruta ett.

 Känner du igen dig i någon livsstilsförändring som du försökt göra? Det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår om man inte är på sin vakt. Några risksituationer som du behöver ha extra koll på är följande, ganska banala som saker. Har du sovit för lite, ätit för dåligt, är uttråkad, understimulerad, på väg att bli sjuk eller har det extremt stressigt, medför det att du är mindre motståndskraftig. Likaså om någon i din omgivning mår dåligt eller om du umgås med någon med samma ovanor som du själv, men som inte förändrat sitt beteende. Det känns alltid mindre jobbigt när man är två eller fler som har samma ohälsosamma vanor. Om din bästa vän äter ett äpple ökar sannolikheten för att du också tar en frukt istället för en bakelse och omvänt. Se alltså till att omge dig med vänner som stöttar din livsstilsförändring, informera din omgivning om vad du har förändrat och håll ut. Det som skiljer dem som lyckas förändra en ovana till en annan, bättre vana, från dem som misslyckas, är uthållighet och envishet. Ge dig inte, för varje dag som går blir det lite lättare!

Comments are closed.