Deadlinestress

10:49 by sthalsan

Dags att dra upp tempot, det närmar sig deadline. Adrenalinet flödar i dina ådror, du är på gång, på jakt, det är en bit kvar innan allt är på plats. Det är nu det gäller, de sista pusselbitarna ska på plats. Plötsligt får du bara hjärnsläpp. Du är van vid att producera under tidspress, faktum är att du är i ditt esse, när tiden är begränsad. Fast idag bara låser sig allt. Pulsen går upp, händerna börjar klibba av svett, hjärtat dunkar i bröstkorgen, panikkänslor kommer krypande sakteligen. Det är bara några timmar kvar nu och du måste få iväg jobbet, innan det är för sent. Nu går det inte att sitta still längre, ditt motoriska matsökarsystem har fört dig till kylen, skafferiet, måste hitta något att tugga på, snabbt. Du hittar vad du söker, mumsar i dig utan att känna någon smak, sköljer ner det hela med kaffe. Sockret och koffeinet piggar upp, men rastlösheten och oron tilltar, du kan inte fokusera. Du känner dig som katten, som jagar sin egen svans. Vad ska du ta dig till?

Du inser plötsligt att det bara finns en lösning, du måste få ner stressen, men hur ska du ha tid med det nu, när det är så bråttom. Du skiftar fokus från stress och press till din kropp. Du ger dig själv tillåtelse till att kliva ur klocktiden i 10 minuter. Du börjar med att göra dig medveten om din hållning och andning. Du ställer dig upp, som om du äger marken där du står, öppnar upp bröstkorgen och sätter händerna på revbenen. Du känner hur du expanderar i sidled vid varje inandning, hur revbenen rör sig utåt och snett uppåt. Du trycker ut dem och känner hur hela bröstkorgen expanderar 360 grader. Du jobbar med att förlänga varje andetag för att få ner pulsen. Du släpper taget om allt, bara för en liten kort stund, behöver du inte göra något annat än att andas och känna din andning. Du kan bara följa, känna och öppna dig för det som känns i just det här ögonblicket. Din puls går gradvis ner, du lyckas behålla koncentrationen på en hel in-och utandning även om störande tankar dyker upp emellanåt. Du känner hur krafterna återvänder och hur huvudet lugnar ner sig. Avslappnad, koncentrerad och beslutsam sätter du dig framför datorn för att fullfölja det du höll på med.

1171741_stone_tower

Comments are closed.