Du mår bra väl, egentligen?

08:43 by sthalsan

Du mår inte dåligt alls, det är bara lite deppigt just nu, men vad fasen, det är bara att bryta ihop och komma igen, igen och igen. Det är rätt kämpigt, men du måste tänka positivt och se det från den ljusa sidan, ”what doesn´t kill you makes you stronger”. Visst, det har varit tungt ganska länge nu, men efter regn kommer det väl solsken? Du ska inte gnälla, för du har allt du behöver och mer därtill. Du har det t o m bättre än många av dina vänner, en lycklig barndom, aldrig en omtenta och höga betyg rakt igenom, en underbar partner, fast anställning direkt efter examen, listan kan göras meterlång. Du kan inte må dåligt egentligen, det är förmodligen något du inte tål, kanske gluten eller att du tränat för lite på sistone. Imorgon ska du sluta med pasta och bröd, ta en joggingtur, sedan löser det sig väl, den här jobbiga ”vill-inte-må-såhär-känslan”. Det måste ta slut, för du orkar inte rycka upp dig, kämpa, hålla god min, låtsas att allt är som vanligt när din partner oroligt frågar hur det är. Varje dag är ett projekt i att hålla ihop sig, det är ansträngande för både kropp och knopp. Du är stel som ett kassaskåp, sammanbiten och spänd.

Du befinner dig på en stor arena i totalt mörker, med en liten ficklampa, där ljuset precis indikerar var du ska sätta ner foten för ditt nästa steg. Du har ingen överblick, kan inte tänka klart, kan inte se nyktert och ärligt på din situation. Din mesta tid går åt självbedrägeri i förfinade former, trösttänkande och halvhjärtat optimistiskt tänkande att det ska bli bättre, fast du inte tror på det. Plötsligt slås emellertid alla strålkastarna på, hela stadion blir upplyst. Du ser varifrån du kom, hur långt du gått och att du är på väg i fel riktning. Du kommer ingen vart genom att göra om samma sak varje dag och förvänta dig att du plötsligt ska må bra igen, som genom ett trollslag. Det är bättre för dig att stanna upp och betrakta dig själv, observera hur du gör, beskriva vad du gör med dig själv och hur du hanterar känslorna, som är där, men som du inte vill kännas vid. Kan du se ditt dåliga mående som en väckarklocka, ett wake-up call för att hjälpa dig byta spår istället för att göra ännu mer av det som inte fungerar. STOP, stop, take a breath, observe and proceed! Jobbiga känslor blir mindre farliga om du möter dem istället för att undvika dem. Öva på att möta dem, undersöka dem, ifrågasätta dem och slutligen; Släpp taget om dem, så många gånger som behövs!

 

nest-542582__180

Comments are closed.