Går det att bryta dåliga vanor?

08:35 by sthalsan

Du har lovat dig själv, många gånger faktiskt, att du aldrig eller åtminstone inte för lång framtid, ska göra det där igen. Det kan handla om att inte spendera hela dagen inomhus med Netflix och lösgodis, att skjuta upp betalning av räkningar, inte leverera arbetsuppgifter i tid, skita i träningspasset som får dig att må prima, sopa problem under mattan, ja listan är meterlång. Men ändå, du gör om samma dumma grejer igen, fångad av stundens ingivelse. Dina löften är uppriktigt menade, men oftast helt verkningslösa, sett till resultatet. Är du en dålig människa, en obotlig uppskjutare med värdelös karaktär, oförbätterlig och oförmögen till att åstadkomma förändring? Med tanke på alla misslyckade träningsförsök och andra, kortlivade, tillfälliga beteendeförändringar, som du hittills genomfört, är du snart beredd att ge upp hoppet om att du kan förändras. Dina tankar om din egen förmåga är fastlåsta i negativa och nedlåtande omdömen. När du tänker på saken blir du bara mer motiverad att göra ännu mer av det som inte är bra för dig. Har man sett tre avsnitt kan man lika gärna se 100 tänker du. Det är som att spilla ut lite mjölk ur ett nyöppnat paket och hälla ut resten också, som ett ytterligare straff .

Till skillnad från diffusa löften, kan detaljerade och konkreta planer, vara det som kommer göra skillnad för dig. Ett exempel kan se ut så här: Nästa gång jag känner mig värdelös och nedstämd (vanligen väljer du Netflix och godis) ska jag ta på mig skorna, gå ett varv runt kvarteret, sträcka på mig, ta riktigt djupa andetag och fråga mig själv? Överdriver jag, tänker jag för mycket i svart/vitt? Styrs jag av förutfattade, felaktiga antaganden och inlärd hjälplöshet? Efter en liten rörelsepaus, när du kommer in igen, kan du plocka fram en lista, som du skrivit tidigare med förslag på olika alternativ vad du kan göra när du mår dåligt, men som faktiskt kan medföra att du mår bättre efteråt. Det kan stå: gå ut med grannens hund, sjunga, stå på huvudet, ta en varm dusch, rensa garderoben, läsa en bok, se ett roligt klipp på youtube, lösa sudoko, springa, köpa eller plocka blommor, måla/teckna, ringa en kompis, träna till en dvd el youtube klipp, borsta tänderna, baka scones och bjuda in någon på thé, städa, möblera om, lära dig en dikt eller vers utantill, lägga pussel, meditera, stå på ett ben och blunda, dansa till en favoritlåt, ställa dig på tå och sträcka armarna ovan huvud osv. Gör din lista och bestäm dig att göra en sak i minst 10 min fast du absolut inte vill det. Du kan förändra dåliga beteenden. Formeln lyder; led dig till en positiv aktivitet, öva och håll fast vid det nya, upprepa gång efter gång, tills det blivit en ny vana!

road-368718__180

Comments are closed.