Livet i lådan

13:54 by sthalsan

Lever du i boxen mest hela tiden? Äter frukost framför datorn eller tv, åker buss eller kör bil till jobbet, sitter på rumpan i samma rum hela dagen, äter medhavd lunchlåda, åker hem i en låda och ägnar kvällen åt att titta på en låda. Om du känner igen dig, är det dags att prata lite med kroppen kring hur den mår. En fysiskt stark kropp bygger du genom belastning på rätt sätt och genom ett effektivt och stabilt rörelsemönster. Mycket sittande innebär det motsatta. Du får lätt in en felaktig hållning, fel andningsmönster och därmed ett ineffektivt rörelsemönster. Har du inte ont i ryggen, så kommer du att få! Det räcker inte med att träna en timme om dagen, om du sitter stilla eller ligger ner resterande 23 timmar. Det viktiga är att du rör på dig lite då och då under dagen. Om du inte belastar skelettet, blir det svagare och det kan leda till benskörhet. Bara för att man är ung innebär det inte att ens skelett är starkt. Tag en paus varje timme, då du ställer dig upp och sträcker på dig. Gå en rask promenad under lunchen, cykla istället för att ta bussen eller bilen och gör dig medveten om din kropp inifrån. Gör en snabb koll just nu, gå igenom kroppsdel för kroppsdel och känn efter om det känns något. Din kropp talar om för dig vad du behöver ändra på, samarbeta med din kropp! Håll utkik efter Studenthälsans nästa livsstilsprojekt “Upp och hoppa” i Växjö.

Comments are closed.