Move

08:40 by sthalsan

Du är trött på att vara trött jämt. Du vill inte bli andfådd när du går upp för en trappa, vilket gör, att du tar hissen om det går. Du tillbringar större delen av din vakna tid framför datorn och mobilen. Varje kväll sträcker du ut dig på soffan på grund av värk och stelhet i nacke och skuldror. Du plockar i dig smågodis för att hålla dig vaken och försöker banka in ytterligare lite information i hjärnan, innan det är dags att sova. Du sover ganska dåligt och vaknar flera gånger per natt, vilket medför att du inte känner dig utvilad när du vaknar. Ofta går du runt med ett tryck över bröstet eller en klump i magen, eftersom du sällan orkar slutföra saker i tid, som du påbörjat . Det leder till att du känner en ständig stress inombords och enda sättet du vet att hantera det är genom att äta sötsaker och göra många onödiga saker i ett högt tempo. Det får dig att känna dig uppiggad och fokuserad för stunden, men kroppen talar sitt eget språk.

Du är gjord för rörelse, men istället har du förblivit stillasittande, timme efter timme. Din hopsjukna gestalt som hänger över datorn får halskotorna att gråta, skuldrorna att uppgivet sloka och ryggen att jobba på en långsam nedslitning. Du har insett att du inte kommer pigga på dig genom att göra mer av samma sak. Det har blivit dags att bryta ditt dåliga mönster, du har bestämt dig. Det handlar om att ställa dig upp, ta ett steg och ett steg till. En timmes rask promenad varje dag jämfört med en timme stillasittande varje dag, kommer ge helt olika resultat efter ett år. Allt du behöver göra är att hoppa upp lite då och då, röra dig en stund till lite musik, skutta lite hit och dig, promenera och ta alla möjligheter till lite rörelse under hela dagen, förlänga dig och ta plats i din kropp. Stand up and MOVE!

Comments are closed.