Post påskenkoma

09:57 by sthalsan

Påsken kom och den försvann lika kvickt igen. Några dagars ledighet och för många en stunds samvaro med familj och släkt. Varje familj har sina egna traditioner och många äter en påskbuffé som är snarlik julbordet. Vi äter, som vi inte fått mat på veckavis, ju fler rätter, desto större intag. Vi har av naturen svårt för att begränsa vårt matintag, då vi är gjorda för kunna lagra upp överflödiga kalorier i form av fett, inför svältperioder. Vi äter för mycket, trots att vi inte mår bra av det, men vi lyssnar inte på magen, utan låter hjärnan och ögonen styra oss. Lösgodis kastar vi oss över, alla dessa vackra, klara färger, påminner om mogna frukter och bär. Ät säger hjärnan, snart kommer det kanske magra och bistra tider. Problemet är bara, att vi alltid har tillgång till mat och mycket kaloririk föda i vårt avlånga land. Det är inte många som har fastat eller gått på diet 40 dagar innan påsken infaller. Våra traditioner och ätbeteende är djupt rotade i oss och det krävs en medvetenhet och närvaro, för att inte göra som alla andra. Om du strävar efter att leva ett balanserat och hälsosamt liv, krävs det att du gör aktiva val, varje dag. Ett bra sätt är att planera dina måltider och ditt ätande. Istället för att småäta och tugga på något jämt och ständigt, kan du välja att äta regelbundet och en lagom mängd vid varje måltid. Även om det är jättegott, så behöver du inte överbelasta din magsäck. Det blir inte godare bara för att du äter mer, snarare tvärtom. Försök att vara närvarande när du väl äter och tugga maten ordentligt. Då blir du mer observant på magens mättnadssignal som inträffar efter cirka 20 minuter. Ge kroppen god och bra näring, så håller du dig friskare och kommer må mycket bättre. Din hjärna älskar vanor, vare sig de är goda eller dåliga. Du har alltid möjlighet att välja det som är bra för dig!

Comments are closed.