Raketstart-utplaning-kraschlandning

11:17 by sthalsan

Hör du till dem, som försökt förändra någon ingrodd, dålig vana utan att lyckas? Du går in stenhårt för ditt nya beteende och de första dagarna går det jättebra. Du känner dig som en ny människa, optimistisk och oövervinnelig. Du tänker, att det här är väl inget svårt, varför har jag inte gjort det här förut? Du vidmakthåller ditt nya beteende under fyra, fem dagar och är nöjd med dig själv. Faktum är, att du är så nöjd, att du känner för att fira lite eller unna dig något. Låt säga, att du bestämt dig för att lägga dig tidigare på kvällen, eftersom du är så morgontrött. Nu har du klarat detta några dagar, därför förtjänar du att sitta uppe lite längre någon kväll. Du väljer därmed att belöna dig med ditt gamla beteende, som du försökt förändra. Vips tar det inte många dagar innan du är tillbaka på ruta ett igen. Plötsligt har du glömt ditt varför. Varför skulle du ändra på ditt beteende? Vad vill du uppnå istället? Du behöver en tydlig målbild av det du strävar efter. Du behöver också ha en plan, dag för dag, hur du ska göra rent praktiskt, gärna så detaljerat som möjligt. Framför allt behöver du träna dig på att upprätthålla din motivation över tid. Det kan ske genom att du använder en loggbok eller skriver dagbok. Det kan också handla om att du gör en mental övning, där du spelar upp din målbild eller målfilm i huvudet en stund varje dag. Du bör genom daglig observation av ditt faktiska beteende,  kunna påvisa, att ditt beteende är det rätta i förhållande till din målsättning. Försöker du banta, men småäter en massa framför tv:n varje kväll, finns det inget som tyder på att du är på väg mot ditt mål. So, just do it! Det är vad du gör som räknas, inte vad du tänker, att du borde göra.  Behöver du coachning för att lyckas med en livsstilsförändring är du välkommen att kontakta Studenthälsan.

Comments are closed.