Skillnaden på att känna och agera på osäkerhet

08:24 by sthalsan

Du sitter i ett möte, har pratat en stund utan någon som helst respons från de andra. De tittar på dig utan att avslöja med en min vad de tänker, vilket får dig att känna dig illa till mods. Du bestämmer dig för att fråga vad de tycker. Någon tittar ner, en annan sneglar på mobilen och en tredje pillar lite med sitt hår, det är knäpptyst. Du vet emellertid att just nu, i den här situationen har du valmöjligheter. Du skulle kunna agera på tanken att de inte tycker om dig, inte gillar vad du säger och inte vill ha dig med. Du skulle därmed reagera på ångesten, osäkerheten och stressen som dykt upp i kroppen.

Istället rätar du på ryggen, skiftar fokus till din kropp, registrerar hur hög din puls är, andas medvetet långsammare, slappnar av i käkarna, sänker axlarna, lyfter bröstben och blick. Du gör precis tvärtom vad känslan nyss sa till dig. Du öppnar din kropp och gör dig därmed både mottaglig och sårbar.

Plötsligt inser du att det inte är så viktigt vad de andra tycker. Alla har rätt till sin åsikt och du har tagit ställning för det som känns rätt för dig, som du tror på just nu. Du känner att du vill höra till den här gruppen, vilket får dig att le och öppna upp dina handflator och säga, nu behöver jag lite respons tack.

 

king-penguin-384252__180

Comments are closed.