Studiestress

15:29 by sthalsan

Terminen har dragit igång och dina lärare börjar första dagen med att berätta hur svår just den här kursen är och hur många det är, som kört på tentan av tidigare studenter. Du får också veta att du måste läsa mer än heltid för att klara kursen och att det dessutom kräver en smula tur för att lyckas. Är du sugen på att sätta igång, dras du in i rus av motivation eller sitter du med en klump i magen och känner dig blockerad? Är rädslan för att misslyckas den bästa drivkraften för att lyckas? Kanske, kanske inte. Rädslan får dig i alla fall att sätta igång och fixa böckerna och infinna dig på biblis varje morgon kl 08:00. Du ägnar dagarna åt att sitta med böckerna och varje gång du gör något annat får du dåligt samvete. Eller så tillhör du kanske dem som är så uppstressade, att det känns omöjligt att fokusera. Du gör med andra ord allt annat än att plugga. En tredje kategori är de, som tänker att det här är alldeles för svårt och bara gör en halvhjärtad ansträngning, vilket helt säkert resulterar i en omtenta. De riktiga optimisterna sätter igång tre dagar innan tentan.

Fundera en stund på vad som är en rimlig belastning. Hur många timmar om dagen skulle du rekommendera andra att plugga? När övergår läsandet från att vara effektivt till att bli ofokuserat och bara bortkastad tid. Satsa på kvalitet istället för kvantitet, din hjärna är begränsad och kan inte ta in hur mycket som helst. Det är mycket annat som konkurrera på hårddiskutrymmet utöver studierna. Planera varje dag vad du ska fokusera på och sätt en sluttid för dagen. Ge dig själv tid till reflektion över det du tar in. Ta en promenad eller joggingtur och fundera över, vad har jag förstått idag och vad kan jag dra för slutsatser av det? Det är först när du skapar associationer till det du läst, som det verkligen fastnar. Lycka till och missa inte Studenthälsans föreläsningar om stresshantering!
http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig

Comments are closed.