Tidsnöd

09:21 by sthalsan

Du vaknar och tänker på din lista över saker att göra och då menar jag inte din lista över 100 saker du vill göra innan du dör. Nej, inte den listan, utan listan över alla dina måsten. Du måste göra klart hemtentan idag, du måste handla mat, du måste träna, du måste ringa xx, du måste köpa en ny brödrost, du måste uppdatera dig på dina sociala medier, laga matlådor, hinna äta, uppdatera dig på dina sociala medier igen osv. Listan kan göras lång och redan innan du klivit ur sängen, känner du dig stressad. Du slänger i dig frukosten framför datorn samtidigt som du svarar på tre sms, skriver lite på hemtentan och letar efter ett par rena jeans. Typiskt, du måste springa iväg och boka en tvättid också och nu börjar snart dagens föreläsning. Just då ringer en telefonförsäljare med ett lockande erbjudande, som du måste ta ställning till inom tio dagar. Nu är pulsen lika hög, som om du vore ute och småjoggade, trots att du inte hunnit resa dig från stolen. Stresshormoner pumpas ut i kroppen, din muskeltonus är hög, axlarna är uppdragna till öronen och du känner dig jättetrött, trots att det bara gått en halvtimme sedan du klev ur sängen. Allt måste göras nu, allt är lika viktigt, därför du är så stressad, att du inte kan tänka klart och prioritera. Om du lever så här kommer det påverka dig negativt på sikt. Börja med att fråga dig själv varför du måste göra allt, som du upplever att du måste göra och tänk ett steg längre än till att det känns så. När du är lugn, kan du förstå, att du bara behöver stänga av mobilen, skriva en lista med högsta till lägsta prioritering, sedan göra en sak i taget. Dessutom vet du, att man kan observera impulserna, som vill splittra ditt sinne, istället för att springa på dem. Det är ditt liv, din tid och det pågår nu. Vill du leva med andan i halsen, när du kan välja att må bra, känna ett inre lugn och ta en sak i sänder?

Comments are closed.