Tillfälligt avbrott

16:05 by sthalsan

Du sitter framför datorn och jobbar febrilt med en uppgift, som måste bli klar idag. Det flyter på en stund, sedan blir det plötsligt svårt, sedan jobbigt sedan tråkigt….Allehanda känslor avlöser varandra i en strid ström. Då får du ett sms, ett mail, ett telefonsamtal, en hungerskänsla, ett kaffesug, ett behov av att veckohandla, dammsuga, vattna blommorna. Tillbaka framför datorn tittar du förvånat på klockan och upptäcker, att ett flertal timmar passerat, men ditt jobb är kvar på samma punkt, där du lämnade det. Nu kommer nya känslor i en strid ström, oro, stress, rastlöshet, kaffesug, sms och så håller det på. Vi omges med stimuli, som pockar på, sliter och drar i oss, får oss att mista vår koncentration och uppmärksamhet. Impulser utifrån och känsloförnimmelser inne från, blandas samman och får oss att springa på i vaken medvetslöshet. Det är just när vi inte är observanta på våra val och hur vi väljer, som vi ständigt förlorar fokus. Att jobba effektivt och fokuserat, innebär att du behöver öva dig på att slå bort ovidkommande stimuli. Ett problem är, att en stressad hjärna inte kan selektera vad som är viktig och vad som är oväsentlig information. Ju mer stressade vi blir, desto sämre tänker vi. Ett råd är därför att jobba med att få ner stressen, använd gärna en mindfulnessapp, som vi tipsat om tidigare. Ett annat, att öva dig i beslutsamhet och att bli mer målmedveten. Gör dig otillgänglig under tiden du arbetar och observera dina känslor när de dyker upp. STOP (stop, take a breath, observe, proceed) är en hjälpsam strategi.

 

Comments are closed.