Trött på att vara trött?

09:07 by sthalsan

Vaknar du trött och känner du dig trött hela dagen? Kaffe, socker, energidryck, nikotin, inget hjälper. Eller tränar du 5-6 gånger i veckan, äter jättehälsosamt, sover alltid 7-8 timmar och känner dig trött ändå. Uppenbara orsaker till trötthet är felaktig och/eller ensidig kost, att du dricker för lite vatten, dåliga sömnrutiner och för lite fysisk aktivitet. Mindre uppenbara källor till trötthet kan vara överträning, för lite aktiv återhämtning, för mycket stimuli (ljus, ljud, it-stress), oförmåga att hantera stress, alltför höga och orealistiska krav på dig själv samt negativa, dränerande tankar, som du ständigt upprepar. Ett exempel på detta är just att tänka på att man är så trött hela tiden. Fundera på när du känner dig som mest pigg och levande, vad gör du då och när hände det senast? Vidare kan du tänka på vad som hindrar dig från att göra de där sakerna, som du vet, att du skulle bli piggare av och som kan öka din livsenergi. Till exempel vet du att genom att träna några gånger i veckan, kommer du må bättre, ändå gör du det inte. Eller så tränar du alldeles för mycket och vet, att du borde minska ner ditt tränade, men gör det inte. Likaså är du kanske medveten om att din hjärna är överstimulerad och väldigt stressad. Du märker, att du skulle behöva sakta ner tempot lite, men du gör det inte, för då känner du dig utmattad och orkar inte göra något.

Vår hjärnas kapacitet att hantera yttre stimuli är ganska begränsad, vilket gör att mycket av alla intryck förpassas till det omedvetna. När vi hela tiden omger oss med mängder av stimuli leder det till hjärnstress, vilket gör oss trötta. Att hålla igång för mycket leder till ett överretat nervsystem, vilket innebär att vi blir mer känsliga för ljus, ljus, dofter, smak och även beröring. Rent psykiskt har vi lättare att bli irriterade, få raseriutbrott eller falla i gråt lätt, men även koncentrationsproblem och en ökad rastlöshet. Du kan därför prova med att ge dig själv en vecka med vissa restriktioner. Kolla bara dina mail, sms och sociala medier tre gånger per dag på bestämda klockslag. Undvik alla medier och läs böcker istället för att se på film eller tv. Gör det under en vecka och se hur det påverkar dig. Var dessutom utomhus varje dag och öka kvalitén på din träning genom att dra ner på tiden och skruva upp intensiteten. Frossa i grönsaker och ät måttligt med frukt och bär varje dag, så får du en bra detox på köpet. Om du dessutom går upp vid samma tid varje dag under den här veckan, så har du gjort väldigt många bra val i riktning mot att få ökad energi och kraft.

Comments are closed.