Jazz, improvisation och ett möte

March 4th, 2016 by deudeu

Förra veckan visades en dokumentär om Bo Kaspers Orkester på SVT. Jazzgruppen har spelat ihop i 25 år. Flera gånger återkommer de till rörligheten mellan musikstilar som en nyckel för att behålla kreativiteten och nerven i musiken. Att improvisera kräver. Att improvisera kostar på. Att improvisera är nödvändigt för att behålla skärpan. Vi kallar oss inte Bo Kaspers Orkester, har inte spelat ihop i 25 år och har inget dokumentärteam kring oss. Däremot ser vi att DEU Opens grundliga planering av flödet utgör ett slags grundkomp, som vi alla bidrar till. Vi ser också gränslösheten i vårt projekt, som spänner över institutions- och fakultetsgränser och bryggar ut mot det omkringliggande samhället. Vår gränslöshet är en slipsten för skärpan, men det kostar på.

För att samla ihop oss när vi varit ute och tonsatt olika kurser träffades vi på vårt högkvarter, Svensknabben. I biblioteket på den anrika byggnaden, vilken tidigare ägdes av entreprenören och potentaten Jeansson, stämde vi av läget. Ett på många sätt givande möte där vi konstaterade:

  • Halvtid för våren i DEU Open. Kurserna vi kör nu är faktiskt mitt i processen. Såvitt vi kan bedöma av uppgifterna som studenterna genomför så flyter det på enligt plan. Det går inte att säga att det resultatmässigt i studentled skiljer markant från våra tidigare erfarenheter.
  • Reguljär verksamhet. Vi avslutade just en gigantisk – med våra mått mätt – kurs. 135 civilekonomer, vilka läser andra året, har jobbat med affärsmodeller i fem veckor. Förutom att vi starkt gillar det entreprenöriella kursinnehållet så visar prövningen kring affärsmodellering studenternas förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter. Det kostar på enligt studenterna att improvisera, att besluta och driva. Kursutvärderingen visar dock att det varit mödan värt.
  • Nytt inslag. Vi tänker oss vårt grundkomp också ska bestå av en brygga mellan affärsmodellen, idéhöjden, kontextualisering och etiken/hållbarheten. Alltså frågor som: ”bidrar en träningsapp till bättre hälsa eller driver den på osunda ideal”. Vi tror att denna typ av distansering bidrar till reflektionen kring affärsmodellen och idéprocessen.

 

Avslutningsvis vill vi lyfta fram att vi ser fram emot Örebro och den kommande ERFA-träffen. Därför passar vi då på att byta Bo Kaspers till Millencolin, som satt Örebro på den musikaliska kartan. Om vi nu ska fortsätta på musikanalogin. Och det vore ju retoriskt korrekt. Så det gör vi.

 

 

Comments are closed.