Det rätta sättet att leva

May 23rd, 2018

Du lever ett bekvämt liv, där tillvaron består av överflöd. Livet borde vara enkelt, tillvaron okomplicerad. Du har mat, rent vatten, tak över huvudet, fri sjukvård, reglerade arbetstider och fritid varje dag, som du kan disponera efter ditt eget tycke. Varför känns det då som du lever i otillräcklighetens rike med för mycket stress och för lite inre lugn och ro?

Mycket av stressen kommer från jakten på det bästa livet, ditt bästa jag. Det handlar om att optimera din tillvaro, ett hårt arbete med varierande resultat. Hur ska du veta om du lyckats, om du är lyckad? Är det antal följare, träffar när du googlar ditt namn, din yrkeskarriär, det du äger, hur många vänner du har eller hur bra du kan prestera på samtliga områden, som kan bekräfta att du lever rätt? Du uppnår ganska mycket, men vad är rätt saker egentligen? Ska man bli nöjd någon gång eller är det farligt att nöja sig? Finns det något rätt sätt att leva överhuvudtaget?

Du önskar att du kunde ge dig själv ledigt från tvånget att komma någon vart. Det skulle vara så skönt att få vakna upp imorgon, befriad från jakten på optimering. Bara vakna och få lov att vara i nuet, en enda dag. En dag då du tillåter dig själv att göra en sak åt gången, ostört tills du blir klar. Tänka och känna att du är framme, trots att du är på väg. Det är värt att testa!

 

Hur låter rösten inom dig?

May 4th, 2018

Det är sällsynt att du verkligen lyssnar uppmärksamt på dig själv. Framför allt vad du säger om dig själv till dig själv. Hur låter din inre monolog/dialog? Om du skulle sammanfatta ditt inre prat i några få ord, skulle du påstå att det är präglat av kärlek? Eller handlar det mer om jämförande, dissande och självförebråelser?

Vem är det som pratar inom dig egentligen? Är det röster från det förflutna eller framtidssiare? Hur skulle din inre röst låta om den koncentrerade sig på nuet och faktiskt förhöll sig objektiv och neutral till allt du ser, hör och känner.

Är det möjligt för att stanna upp i nuet och låta rösten få observera, beskriva och rapportera istället för att värdera och döma. Om du accepterar att allt som händer, oavsett vad, inte har någon laddning (vilket det får när det når din hjärna och ditt ego), kanske du med tiden upptäcker att du faktiskt är fri att välja hur du vill reagera på det som händer. Du kan inte kontrollera livet, men du kan öva upp din förmåga att kontrollera din upplevelse och tolkning av allt som sker i livet.

Tvångsmässigt hälsosam

April 27th, 2018

Nästan alla du känner har någon lindrigare form av ätstörning. Du ser att bortom den gluten- och laktosfria dieten döljer sig andra bekymmer. Alla påstår att de bara vill vara hälsosamma och må bra, men de är fixerade vid mat och träning. De måste träna så mycket för att kunna klara en klassiker eller så är det någon annan tävling. Elitidrottare tränar ju dagligen och ska man följa eliten, är det bara sunt att göra som de. Ingen pratar längre om vikt och att gå ner några kilo. De pratar istället om vad den senaste kalipermätningen visat. Det är fettprocent och muskelmassa som gäller.

Dina vänner följer olika hälsogurus på sociala medier. Personer som visar upp sina perfekta, fettfria kroppar och samtidigt predikar att du ska vara nöjd med dig själv. När du säger att det är dubbla budskap, håller ingen med dig. De hävdar att de blir inspirerade och peppade att tränar hårdare. Du menar istället, att de bara blir mer indoktrinerade och vilseledda. Det är som de befinner sig i en hjärntvättad hälsosekt, besatta av att uppnå ett perfekt kroppsideal. Allt kretsar kring kroppen. Vad är hälsosamt med det?

Trots sitt hälsosamma leverne, är dina vänner ofta stressade, överaktiva och rastlösa. De är alltid på väg till något. Äter för att orka träna, tränar för att få lov och förtjäna att äta. Du vill ta med dig dem på spa. Packa in dem i varma handdukar, massera deras spända axlar, få deras pannor att slappna av, så de kan släppa tankarna, kliva ur sitt inrutade schema, stanna upp och bara få andas, vara utan krav. Hjälpa dem att hitta balansen mellan att göra och vara, vilket är hälsa för dig.

Har du tid att andas?

April 6th, 2018

Du strävar efter förändring. Beslutsamt sätter du upp mål, följer din plan, får ett resultat, som gör dig nöjd, en stund. Dock dröjer det inte länge innan den där oron, rastlösheten, känslan att det inte är riktigt bra dyker upp. Det finns alltid något du behöver förändra, utveckla eller jobba med. Du strävar efter att bli en bättre människa. Du vill gärna vara fullkomlig, felfri, men vissa brister tillåter du dig själv, eftersom du stör dig på perfektionister.

Trots din strävan, känns det inte som du verkligen lyckats förändra det som verkligen skulle kunna medföra en förändring. Du är fast i ditt sätt att tänka och se på dig själv och världen. Dina förändringar är som krusningar på vattenytan. Där för andra att se och kanske beundra, men djupt inom dig är du ofta missnöjd över något, den inre oron är närvarande.

Ditt jagande är en instinkt. Ditt behov av att ständigt fylla tomrummet med fler aktiviteter ökar ju mer aktiv du är. Inre ro och lugn kräver övning i stillhet. För att kunna vakna upp och vara här, just nu, behöver du ge dig tid, plats, utrymme att få vara i det som är. Skifta fokus från texten här till ditt andetag. Hur andas du just nu? Kan du närvara i ditt andetag? Får du lov att andas? Finns det plats inombords för ditt andetag eller är du uppfylld av undantryckta, negativa känslor?

 

Skamstyrd

March 23rd, 2018

Du har gjort saker du verkligen ångrar, saker du skäms rejält för. När minnena slår till, när det gamla dyker upp, blir du ångestriden och skamfylld. Det är överfullt i din mentala skamgarderob. Det är proppfullt med minnen av det du gjort, som du vill ha ogjort. Du skäms ända in i hjärteroten. Skammen gör ont, får dig att sänka blicken, stänga kroppen och dra dig undan.

Skammen hindrar dig från att utvecklas, andas och älska. Du vill inte känna dig värdelös, så du håller andan i hopp om att slippa känna. Det hjälper inte, du känner dig som en dålig människa i alla fall, vilket får dig att göra mer av det du inte vill. Mer av det som bryter ner dig, som får dig att känna självförakt. Du beter dig skamlöst, gränslöst, låter dig utnyttjas och trampas på.

Hur ska du kunna bli fri? Hur ska du kunna släppa dina destruktiva mönster och beteende? Kan du vända på frågan? Vad kan du göra som gör dig nöjd och stolt? Vilka beteende får dig att vilja öppna ditt hjärta och möta andra med lyft blick och stolt hållning? Vad väljer du att göra idag för att stärka dig själv? Räta på dig, ta ett steg i taget. Med tiden kommer du lära dig att bära och hantera ditt skamfyllda förflutna på ett sätt som inte begränsar din frihet i nuet.

 

 

 

Jakten på perfektion

March 15th, 2018

Du är trött på allt jagande. Trött på att ständigt känna dig dålig, misslyckad och inte tillräckligt bra. Trött på att jämföra dig med andra, så trött på att du inte kan sluta. Ibland är du så trött att det känns som bergsbestigning, att ta sig ur sängen. Du oroar dig för att du är på väg in i väggen. Fast å andra sidan finns det tillfällen när du orkar massor. Du tränar hårt på gymmet, du jobbar hårt, du är alltid med när/där det händer något.

Innerst inne förstår du, att det är din otillräcklighet, din strävan efter det perfekta, som gradvis håller på att ta kål på dig. Ditt missnöje, dina negativa tankar, ditt mobbande av dig själv, bryter gradvis ner dig. Det känns som du tappat kontrollen över din hjärna, som att du hatar dig själv mer än någonsin. Varför klarar du inte att tänka positivt?

Kanske det har blivit dags att noga granska vad du gör, granska vilka inlärda beteende som formar din dag. Kanske du börjar dagen med att granska/klämma på din ofullkomliga kropp, bara för att se om det hänt något i den riktning som du önskar. Bespara dig besväret, det är inte så din kropp förändras. Kanske du börja dagen med att titta på lyckade, framgångrika mäniskor på instagram. Bespara dig besväret, det är inte så du blir framgångsrik. Kanske du tänker att du måste stressa mindre samtidigt som du gör minst tre saker samtidigt. Det är inte så du blir lugnare. Förändring börjar alltid i nuet, vad behöver du göra annorlunda just nu?

Hur mår du egentligen?

March 9th, 2018

Du fick frågan här om dagen. Personen sökte blickkontakt, frågade på ett sätt, som berörde dig på ett djupare plan. Du upplevde, att du det blev svårt att pressa fram ett leende, svara bra, snabbt, som du brukar. Du kände, att personen som frågade var närvarande, verkligen ville veta och hade tid för ett längre svar. Du blev förvånad över din egen reaktion. Det var som du fick trycka ner i klump i halsen, tvinga dig själv att inte känna något och bara leverera ett kort svar.

Senare, i din ensamhet, funderar du på varför frågan väckte så mycket jobbiga känslor inom dig. Kanske du inte har så bra kontakt med dina känslor och hur du mår inombords egentligen. Du är egentligen medveten om att du ofta känner stress och har rätt orimliga krav på dig själv och vad du ska prestera. Fast du tänker, att det bara är att köra på, att det är lika för alla, att det inte hjälper att gnälla. Sänka kravribban är inte ett alternativ.

Fast du funderar på om meningen med ditt liv är att pressa dig på alla plan, alla områden, jämt? Är det antingen eller? Är du en människa av kött och blod i en kropp, eller bara en kravhjärna? Eller både och? Om du inte har tid att andas, om du håller andan, om det tar emot att andas, då är du i obalans. Vad ska du göra nu? ANDAS, själv eller med oss!/Gunilla Carrington

Yoga i källaren, Falken, Kalmar, måndagar i mars 15:30-16:30.
Vila huvudet i Växjö, hus H, rum för stillhet, kl 12:30 onsdagar.

Kontrollera stressen!

February 27th, 2018

Du avskyr stress. När du blir stressad känns det som om du tappar kontrollen över dig själv. Känslorna tar överhanden. Du beter dig på ett sätt, som du ångrar efteråt. Du undrar, är det möjligt att få kontroll över stressen och ångesten, som den genererar? Ångesten blir så stark, att du inte kan göra det du tänkt. Du springer runt som en yr höna, utan fokus och mål. Du är redan tokstressad p g a tidsbrist och stressen får dig att slösa bort mer tid.

Du har bestämt, att nästa gång du blir stressad och ångestfylld, ska du stanna upp, trycka på stoppknappen, trots impulserna, som vill få dig att göra än det ena, än det andra. Du ska bli stilla och vänligt fråga dig själv; vad är det som pågår? Varför så bråttom? Vad är viktigast just nu?

Du ska stå emot, andas dig igenom stormvågorna, mentalt förvandla dig själv till ett berg. Du är berget, som står där, tidlöst, opåverkad av allt som pågår på ytan. Ditt berg är förankrat, bergfast, vacklar inte, bereder ut sig majestätiskt, vackert. Det kan komma snö, blåsa hårda stormvindar, men berget rubbas inte av yttre omständigheter. Berget är fast, grundat och stilla. Gå till ditt berg, så fort du behöver det!

 

Självständighet kontra beroende

February 15th, 2018

Du vill inte vara beroende av något eller någon. Du är rädd för att tacka ja till en halvtid på Ica, tänk om du fastnar där. Det är mycket bättre att vara timanställd. Du undviker kärleksrelationer, eftersom du vill vara fri att träffa vem du vill, när du vill. Du hatar att känna dig bunden, att göra saker på rutin, att ta beslut och hålla fast vid något över en längre tid. Du vill vara flexibel, ha många bollar i luften och ständigt utvecklas. Du skjuter gärna upp beslut in i det sista för att hålla alla möjligheter öppna.

Du strävar efter maximal frihet på alla plan, men känner dig fången i dig själv. Istället för frihet, känner du mest stress och ångest. Det verkar inte som din strategi är hjälpsam. Du har mer fokus på att inte binda dig, snarare än vad du kommer göra om du verkligen är fri.

Frihet handlar om inre trygghet, inte om yttre attribut. Det mesta du förhåller dig till blir problematiskt för dig p g a att du vill undvika beroende och sårbarhet. Kärlek på djupet, är det som gör dig fri på riktigt. Det handlar om att våga visa sin sårbarhet, att tillåta sig att göra misstag, att våga satsa 100 % även om man inte lyckas första gången och att ha ett öppet hjärta. Det börjar med dig själv, du kan börja redan nu. Om det är kärlek, inte rädsla och undvikande som styr dig, vad kommer du göra annorlunda idag? Var specifik, se djupare på de mest vardagliga situationer som du befinner dig i. Hur beter sig en orädd person som styrs av kärlek?

 

Upphäv obalansens makt

February 9th, 2018

Varför är dåliga impulserna så kraftfulla? Så oändligt svåra att motstå? Många av de bra sakerna, som stärker och utvecklar dig, gör du inte. Det du bestämt dig för att undvika, gör du däremot mest varje dag. Du försöker träna dig i medveten närvaro. Du har minsann lyckats motstå begäret ibland när det dyker upp, men i längden vinner begäret. Det får dig att känna dig misslyckad och dålig. Du blir stressad och orolig av att lägga tid på saker som egentligen känns meningslösa, bara belönande i stunden.

Du har funderat över hur du ska bli mer disciplinerad, få bättre kontroll och vara din egen stränga förälder. Hittills har det resulterat i tuffa dagsscheman, som fungerar i två dagar, sedan är din beslutsamhet och motivation som bortblåst.

Du rör dig mycket mellan motpoler, göra/ inte göra, påslagen/avslagen. Pendeln svänger kraftigt och kostar därmed massvis med energi. Det är när pendeln närmar sig mittpunkten, när du håller dig nära centrum, din inre kärna, som balans kan uppkomma utan någon större ansträngning. Ta mat som ett exempel. Äter du mer än du behöver får du ett överskott på energi som tar sig olika uttryck. På samma sätt om du äter mindre än vad du behöver. Hur kan du balansera upp din dag, din tillvaro, ditt liv just nu, så att du har energi som räcker hela din vakna tid?