Archive for September, 2018

Dåliga vanor, så förändrar du dem!

Tuesday, September 4th, 2018

Du vill minska ner på tiden, som du tittar på serier. Du lägger lätt över 20 timmar i veckan på serier och vill bara lägga en timme om dagen på det. De är beroendeframkallande och det känns inte som du kan sluta. Ditt liv skulle se annorlunda ut om du använde de där timmarna till saker som utvecklar dig istället, men det är mer ansträngande. Det är lätt och skönt att bara sjunka ner i soffan med datorn.

Börja med att analysera vad du gör precis innan du sätter på serierna. Kanske du alltid går direkt till soffan när du kommer hem på eftermiddagen/kvällen. Kanske du alltid tittar på serier efter att du lagat mat och ser på serier samtidigt, som du äter. Bryt vanan som alltid föregår serietittandet. Sätt på musik och gör dig en kopp thé direkt när du kommer hem. Ät maten vid köksbordet etc. Kollar alla dina vänner på serier, så är det ingen slump att du också gör det. Hitta vänner som är aktiva och gör andra saker på sin fritid. Gör du något mer belönande, som att äta något gott, samtidigt som du ser serier, ökar du också sannolikheten för att bli mer beroende. Fredagsmyset bygger på den principen. Gör inte två belönade saker samtidigt.

Sitter du alltid i soffan eller ligger du i sängen när du ser serier. Dina ovanor hänger samman med både plats och tid. Ändra var du befinner dig, så kan det vara lättare att bryta ovanan. Varva ner med en bok eller lyssna på en pod istället för att titta på en skärm. Använder du serierna för att slippa känna dig uttråkad, ensam, nedstämd etc? Kan du göra något annat för att förändra din känslomässiga stämning? Oavsett vilken dålig vana du vill bryta är principen den samma. Det som formar dina vanor, bra som dåliga, är tid, plats, andra människor, omedelbart föregående handling och känslomässig stämning. Jobba med att förändra de här faktorerna när du vill bryta ett oönskat beteende. Lycka till!/G Carrington