Åh nej!

17:17 by sthalsan

Inte nu igen! Hur är det möjligt att göra om samma misstag mer än en gång? Nu har du cyklat samma väg tre dagar på raken, dvs din vanliga väg, som man just nu håller på att gräva upp, vilket leder till att du får vända om och svänga in på en sidoväg. Du får några minuters omväg och lovar dig själv dyrt och heligt att det inte ska hända fler gånger. Inte heller ska du komma hem med din vanliga müsli, när du nu får jättebra rabatt på ett likvärdigt märke, bara du kommer ihåg att välja rätt. Hittills har du lyckats glömma det vid två tillfällen. Inte nog med att du glömmer, du är också väldigt noga med att läxa upp dig själv rejält för varje misstag du gör, i tron att du nästa gång verkligen kommer ihåg att göra rätt, men hjälper det? Troligvis inte. Du blir inte mer motiverad till att göra rätt genom att skälla på dig själv. Det är som en tennistränare som kommenterar varenda miss eleverna gör, istället för att berätta hur de ska göra. Vi har en tendens att upprepa oss in absurdum med anledning av att vi är så lite närvarande i nuet. När vi går på autopiloten och gör det vi brukar är fokus på något annat än det vi gör för stunden.

Ta en liten paus och tänk igenom hur din dag sett ut hittills. Vilka stunder har du verkligen känt dig närvarande och haft fokus på det som pågår i nuet? Kan du minnas hur dessa stunder kändes till skillnad från de stunder när du bara kört på, utan att närvara? Det är inte säkert att du får en bättre eller trevligare upplevelse genom att närvara, men du får definitiv en annan typ av upplevelse, om du kan närvara i något med hjälp av dina fem sinnen till skillnad från att bara befinna dig i dina tankar om framtiden, dåtiden, planer, orosmoment, problemlösning, analyser, framtidslängtan, minnen med mera. Skillnaden blir som att äta en enda riktigt god chokladpralin där du närvara med alla dina sinnen jämfört med att slänga i dig en hel påse lösgodis framför datorn. Prova och se hur skillnaden påverkar dig!

1177862_misty_morning_tennessee_river

Comments are closed.