Är stress farligt?

11:57 by sthalsan

I media talas det allt oftare om den farliga stressen, att vi lever i ett samhälle som är stressigare än någonsin. Det är emellertid en sanning med modifikation. Stressen var tex inte mindre på i slutet 1800-talet och 1900-talets början, med fattigdom, svält och olika sjukdomar som det saknades bot för. Människor i alla århundraden har varit utsatt för olika former av stress. Den största skillnaden idag är it-stressen. Det att ständigt vara uppkopplad, få massor av pling i dator och mobil, vilket indikerar att nu händer det något, påverkar vår hjärna. Lyssnar vi dessutom på musik konstant utöver alla flöden av information när vi ska utföra ett arbete som kräver koncentration, gör vi det väldigt svårt för oss. Stress och stresshormoner är emellertid nödvändigt och bra för oss. När vi sovit bra och kliver ur sängen sömndruckna, för du ska vara sömning när du vaknar om du sovit gott, är det stresshormonet kortisol, som får dig ur bingen. På morgonen ska kortisolnivån vara hög och på kvällen, när hjärnan och kroppen förbereder sig för sömn, ska den vara låg. Vaknar du knallpigg mitt i natten, är det med andra ord en indikation på att kortisolnivån är förhöjd. Personer som lider av utmattning och alltför mycket stress har det omvända förhållandet med låg nivå av kortisol på morgonen och hög på kvällen, vilket gör att det känns omöjligt att somna.

Utan stress i livet skulle vi emellertid inte få något gjort, så stress är bra. Gränsen för när det blir skadligt är emellertid inte så lätt att sätta. Dessutom handlar det väldigt mycket om hur du tänker om din stress och dina stressymtom. Om du ska hålla ett föredrag, får hjärtklappning och börjar svettas, kan du tänka, nu dör jag. Det ökar risken för ohälsa. Tänker du emellertid, härligt, jag är taggad, på gång och kroppen förbereder sig för att jag ska leverera, påverkas hela din fysiologi. Lever du ett stressigt liv är det emellertid viktigt att balanserad upp det med tid för återhämtning, när du får göra vad du vill utan någon press eller några krav. Jobba med att hitta balansen, våga vara otillgänglig ibland, så kommer du uppnå en hållbar hälsa, utan risk för att drabbas av olika sjukdomstillstånd.

Comments are closed.