Dröj ett ögonblick

08:40 by sthalsan

Din plats i kön är nummer tolv. Otåligheten slår till i dig som ett sug i magen. Pulsen ökar något och ett lätt tryck över bröstet infinner sig. Du har ett möte som väntar och definitivt inte tid att sitta i en telefonkö nu, fast du måste komma fram, det är viktigt. Vi beter oss som bekant allt annat än rationellt när vi blir stressade. Det är jobbigt för kropp och själ när vi stressar. Anspänningen i kroppen, de mentala processerna och våra inrutade reaktioner får oss att reagerar som våra förfäder. Hjärnan skiljer inte på inbillad och verklig fara, larmet går oavsett om det är sant eller falskt. När det gäller vårt förhållande till tid och tider, beter vi oss sällan logiskt. Vi kan stressa på en hel dag i en anda av tidsbrist bara för att sitta i soffan på kvällen, hyperaktiva av all lagrad stress från dagen och ”slösa” bort flera timmar på tidsfördriv, då vi är för uppjagade för att kunna fokusera. För att kunna hantera din stress behöver du göra dig medveten om ditt eget stressbeteende, vilka situationer du går igång på och vilka dina riskfaktorer är (t e x sömnbrist, lågt blodsocker, tidsoptimism, svårigheter med gränssättning mm). Ifrågasätt även dina prioriteringar och vad som egentligen är så viktigt, att det inte kan vänta en liten stund. Livet består av en räcka ögonblick, som kommer och går. Dröj ett ögonblick, stanna upp, andas medvetet ett par andetag. Det mesta kan vänta, dina ögonblick får du emellertid aldrig tillbaka, när de väl passerat är de borta, utan att du var där.

Comments are closed.