Du är hälsan själv eller?

07:40 by sthalsan

Alltid först på gymmet, du står utanför och väntar på att man ska öppna. Du tränar i stort sett varje dag, genomtänkt, varierat och utifrån ett professionellt tänk. Du lever på grönsaker, fisk, kött, ägg, keso och proteinpulver. Bröd hör till barndomen, det är bannlyst. Socker ser du som en drog och kaffe har du inte druckit på några år, grönt thé är det som gäller. Du lever rent, bortsett från när du festar. Ja, ren från vad? Du är ständigt trött av bristen på kolhydrater, som är ett måste när man tränar så hårt som du, av bristen på återhämtning och av att ständigt vara på jakt efter den perfekta hälsan. Du är aldrig nöjd, du kan aldrig koppla av, det finns frestelser överallt, som kan sabba formen. Dina tankar kretsar bara kring allt du inte får äta eller göra och du umgås med likasinnade. Du och många med dig har emellertid hamnat i ett spår, som inte har med hälsa att göra, utan snarare stress.

 Livet ska inte vara ett krig, varje dag ska inte utgöras av en strid. Börja din morgon med att andas och känna din kropp in ifrån. Vill du träna på morgonen, ät åtminstone en frukt eller en macka, så att kroppen får i sig energi efter natten. Ta en lugn morgonjogg ett par gånger i veckan, där du jogga i lugnt tempo (prattempo). Det blir en återhämtningsträning, som ger kroppen en möjlighet att ladda batterierna för ett hårdare pass. Lyssna på fågelsången och känn vårens dofter. Ät allsidigt och ge kroppen tillräckligt med näring, men i rimliga mängder. Strunt i alla diettips och utforska vad just din kropp mår bra av. Om du känner dig pigg och energisk om dagarna, så vet du, att du hittat rätt kost för dig. Variera intensiteten och durationen i din träning. Lär dig att träna korta, intensiva pass på 30-40 minuter och lägg gärna in ett pass i veckan där du tränar rörlighet och stretch, testa yoga och tai chi.  Andas, njut och lev ditt liv istället för att försöka vinna ett krig! Satsa på hållbar hälsa.

 

Comments are closed.