Du bara hamnar i svackor

10:38 by sthalsan

Vissa dagar är du bara så där låg. Utan någon särskild anledning kan du känna dig nedstämd och ur gängorna. Sammanfaller det dessutom med att det är måndag, lurar katastrofen bakom nästa hörn. Det kan verkligen slå undan fötterna på dig och göra att du hamnar i en rejäl dipp. Du bara hamnar i en svacka, du vet inte hur det går till och du har inte en aning om hur du ska ta dig upp ifrån den. Du har med andra ord noll kontroll på dina känslor, du är hjälplös eller?

Ett sätt att få mer kontroll är att odla närvaro och vakenhet i nuet. Vad du säger till dig själv, vad du tänker, fysiologiska processer i kroppen, rörelsemönster, hållning, rörelsemönster ect påverkar dina känslor. Ibland kan en sådan sak som en begynnande infektion påverkar ditt humör och sänka ditt stämningsläge. Ju mer vaken du blir för kroppens signaler och ju bättre du blir på att fånga och sätta ord på tankar, som pågår på gränsen till ditt undermedvetna, desto tydligare kommer det bli för dig hur du hamnar i en dipp. Använd gärna en dagbok för att journalföra dina ”dippar”. Kan du se något mönster efter ett par veckors observationer. Är du alltid nere på måndagar? Kan det bero på att du ändrat din sömnrytm under helgen och mår dåligt för att du måste stiga upp tidigt? Är det något du kan förändra med dina sömnrutiner under helgerna? Eller känner du dig alltid ledsen efter att du träffat eller prata med en särskild person? Undersök dina svackor, som om du vore en detektiv. Kartlägg, se mönster, sammanhang och samband. Fundera över vad du behöver förändra utifrån den information du inhämtat. Formulera skyddande rutiner, som t ex att alltid äta en ordentlig frukost för att slippa svackan på föreläsningen eller gå en promenad när du kommer hem på eftermiddagen istället för att lägga dig, somna och förstöra nattsömnen. Eller att begränsa kontakten rejält med personer, som påverkar dig negativ och får dig att tappa lusten och energin. Gör också upp en lista över saker, som garanterat piggar upp dig, din egen energibank. Det kan handla om allt från roliga klipp på youtube, någon känd person som du beundrar, en god doft, vällagad mat eller en avkopplande skogspromenad. Håll dig vaken, ta kontrollen över det som kan kontrolleras. Du kommer garanterat få färre svackor.

Comments are closed.