Effektivitet

09:40 by sthalsan

Vissa dagar eller veckor kan det kännas omöjligt att få gjort något. Du kan sitta timtals med en uppgift bara för att upptäcka i slutet på dagen, att du inte producerat något av värde för dig. Ditt sinne känns splittrat och du springer på varenda impuls som dyker upp. Gång efter annan tappar du fokus, utan att egentligen vara medveten om när det sker. Du gör ju bara saker som måste göras eller? I takt med din minskade produktion växer missnöjet och frustrationen. Utöver improduktivetet blir du nu också arg och dömande gentemot dig själv, för att du inte får gjort det du tänkt dig. Motståndet ökar och nu är du långt ifrån att leverera och sätta uppgiften. Ångesten kommer krypande och gör dig än mer rastlös och orolig. Vad ska du ta dig till?

Ta ett rejält kliv tillbaka, så att du kan få lite perspektiv på situationen. Fråga dig själv vänligt vad du håller på med? Fundera över vad för slags person du vill vara och hur du ser ut när du gör det du vill och tänkt dig. Se ditt ansiktsuttryck och din mimik framför dig när du slutfört uppgiften och kan bocka av den från din lista. Känn efter hur det kommer kännas i kroppen. Kan du känna smaken och lukten av nöjdhet? Sätt därefter en klocka på 10 minuter och bestäm dig för att sitta med din uppgift, oavsett vilka impulser som uppstår. Varje gång du upptäcker något som vill stör ditt fokus, notera det, le för dig själv och fortsätta jobba på. När tio minuter har gått, ta ett nytt beslut, ska du fortsätta lite till och hur länge i så fall? Ställ klockan på nytt, sitt kvar, låt inget komma emellan dig och din uppgift. Ta dig stegvis till målet och ge dig själv små andrum under dagen. En kopp gott kaffe, en kort promenad, en stund för att kolla sms, ett telefonsamtal, en joggingtur, en fika på stan med kompisen eller vad det nu kan handla om. Låt inte andrummen bli för långa och sätt på nytt klockan på tio minuter efter en paus. Det är bara du som kan göra dig nöjd i det här fallet.

Comments are closed.