Hantera din ångest

08:48 by sthalsan

När kroppens stressystem är aktiverat till fullo handlar det om att din hjärna bedömt att du befinner dig i ett farligt, rent av livshotande tillstånd, som din kropp måste försvara sig mot. Detta system går igång på alla hot, både verkliga risker och inbillade problem/faror, som ditt sinne målar upp. Det du behöver öva dig på är följande:

  1. Bli mer medveten om vad du tänker och säger till dig själv. Detta låter enkelt, men kräver träning, eftersom känsloimpulser går mycket snabbare än tankarna.
  2. Öva dig på att skifta fokus från ditt oroliga huvud till din kropp och din andning. Genom att lugna ner din andning, långa, tysta, rytmiska andetag, kan du minska stresshormonen i kroppen. Bästa sättet är att tänka att du står eller sitter med ”power”, motsatsen till när vi är rädda och ängsliga. Vid rädsla sjunker vi ihop, vilket leder till dålig hållning och en sammanpressad bröstkorg, något som försvårar djupandning.

Öva dig på att andas djupt och lugnt vid upprepade tillfällen under dagen, helst när du inte känner ångestpåslag eller stark stress. Om du tränar på detta kommer det bli mycket lättare för din kropp att hitta rätt när det är riktigt skarpt läge. Och DU, det här fungerar verkligen, bara du tränar regelbundet, så ge inte upp!! Du kan ta kontroll över din ångest istället för omvänt. Genom att lära dig att lugna ner din andning får du tillgång till världens bästa medicin, som dessutom är helt utan biverkningar! Let´s breath!

stamp-895385__180

Comments are closed.