Hur ser dina målbilder ut?

07:36 by sthalsan

När vi sätter upp negativa mål, som att inte dricka alkohol på en månad, inte äta godis, inte spendera massa tid på facebook etc, har vi fokus på det vi ska undvika. Resultatet blir ofta paradoxalt, att vi bara gör ännu mer av det vi försökt undvika, när väl förbudet upphört. Det beror på att du inte skapat några bilder av vad du vill till, utan endast fokuserat på vad du inte vill. Att formulera positiva mål, är något som de flesta behöver öva sig på. Det är först då vi ger vår hjärna mentala bilder av vart vi ska. Om du kan se vad du vill till inom dig, ökar du sannolikheten för att välja de rätta beteendena, som kan ta dig dit du vill. Tycker du tex att det är obehagligt att hålla föredrag inför andra, ska du alltså göra dig en framgångsfilm, där du ser dig själv hålla ett föredrag, precis som du skulle önska att du kunde genomföra det. Sedan handlar det om nötning, upprepning och vidmakthållande av din inre film. Om det dyker upp negativa tankar, bilder, så gå ur filmen genast, andas och släpp det negativa. Återvänd därefter till din framgångsfilm igen, den ska bara vara laddad med positiva känslor. Din hjärna kan som bekant inte skilja på fantasi och verklighet. Det är just detta faktum som man utnyttjar i visualiseringsövningar. Att öva sig på att försätta sig i olika, positiva tillstånd, handlar just om övning. För att bli bra på det krävs det träning, men det är träning som verkligen lönar sig!

 

Comments are closed.