Kraft för dagen

07:36 by sthalsan

Hur kändes när du vaknade imorse, var du utsövd och piggnade till så fort du väl varit uppe en stund eller vaknade du utan kraft att stiga upp? Sömnen är oerhört viktigt för att kropp och knopp ska få maximal återhämtning. Periodvis kan vi emellertid drabbas av sömnproblem och det kan kännas som ett omöjligt projekt att sova. Här kommer några enkla regler du kan följa, som är mer effektiva än roliga. Stig upp vid samma tid varje dag, då ökar sömntrycket när kvällen kommer. Undvik att dricka alkohol och inta inga uppiggande drycker efter kl 15:00, för att inte störa nattsömnen. Se till att ha kallt och mörkt i ditt sovrum och hoppa på sömntåget när det går, istället för att fortsätta vara uppe. Det vill säga, när du känner jättetrött ska du vara klar för sängen. Planera inte morgondagen när du väl ligger i sängen. Alla göra-listor, schema med mera, kan du ta tidigare på kvällen. När du väl skrivit ner allt, försök att släppa det. Ägna de sista timmarna på kvällen till nedvarvning, undvik gärna det som stimulerar dig och väcker ditt engagemang. Du ska signalera till kroppen att nu är det dags att gå ner i varv. Att bara lyssna på lite rogivande musik eller att läsa en bok, som inte är gastkramande, är lugnande, då det inte involverar alla dina sinnen samtidigt. Många varvar ner med tv, dator eller mobilen, vilket snarare kan öka vakenheten än sänka den. Om du vill unna dig något extra en kväll, ge dig själv en timmes extra sömn, genom att lägga dig tidigare än vanligt. Du kommer vakna med kraft.

 

Comments are closed.